سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مرتضی منصوری معاون اتحادیه نساجی اصفهان در رابطه با برنامه‌ها و فعالیت‌های این اتحادیه در ایام جشنواره مد و لباس فجر گفت: اتحادیه ما در بحث تولید انواع پارچه فعالیت دارد. با توجه به این که اصفهان قطب تولید پارچه است، آشنایی ما هم به همین دلیل بود چراکه طراحان در بحث پارچه دغدغه‌ داشتند. مثلاً مجموعه پارچه‌های خاصی وجود داشتند که وارداتی بودند و ما در این زمینه‌ طراحان را کمک کرده و همچنان یاری می‌کنیم. علاوه‌ بر این رسالت ما این بود که بتوانیم پارچه‌های مناسب‌تری را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم یا حداقل یک شناخت فیزیکی از پارچه را به تولیدکنندگان آموزش دهیم.

وی افزود: اتحادیه ما در حال حاضر در چند ساحت در حال حرکت است. یکی از حرکت‌های ما این است که داریم در زمینه چاپ پارچه و شناخت انواع پارچه آموزش می‌دهیم. این آموزش‌ها به طراحان، مزون‌داران و تولیدکنندگان کمک می‌کند تا آن‌ها پارچه‌ را بر اساس نوع دوختشان و مصرف خریداران انتخاب کنند.

معاون اتحادیه نساجی اصفهان عنوان کرد: ما در اتحادیه 17 رسته صنفی داریم که یکی از آن‌ها چاپ است. ما آموزش‌ها را شروع کرده‌ایم و در حال آموزش هستیم. برخی از دوستان نمی‌دانستند که هر پارچه‌ای چاپ خاص خودش را می‌خواهد و به همین دلیل چاپ سابلیمیشن را روی پارچه پنبه‌ای می‌زدند. ما علاوه‌ بر آموزش‌هایی که می‌دهیم به طرقی می‌توانیم آن‌ها را در تهیه پارچه هم کمک کنیم.

منصوری با تأکید بر این که اصفهان قطب صنعت نساجی ایران است، درباره شرایط حاکم بر صنعت نساجی در اصفهان توضیح داد: اصفهان در حال حاضر بالاترین رتبه تولید در زمینه تولید نخ و پارچه در کشور را داراست. درواقع اصفهان در زمینه نخ و پارچه هنوز در کشور رتبه نخست  را داراست، اما در بخش پوشاک کمی ضعیف است. در زمینه پوشاک هم با احداث یک شهرک پوشاک که کارهای آن در حال انجام است، احتمالاً اصفهان تا چند سال آینده می‌تواند رتبه اول کشور را به دست آورد.

او در رابطه با  آینده صنعت نساجی و پیش‌بینی خود از این وضعیت اظهار کرد: در زمینه پوشاک هرچقدر تحریم وجود داشته باشد برای بخش داخلی خوب است. ما در حال حاضر صادرات نداریم ولی ترکیه از اتحادیه ما پارچه خام می‌گیرد و بعد مجموعه عملیات‌ را روی پارچه انجام می‌دهد و آن محصول را سه برابر قیمت به خودمان می‌فروشد. ترکیه می‌خواهد این کار را انجام بدهد ولی ما مقاومت کرده‌ایم و اجازه نداده‌ایم که این اتفاق بیفتد. درمجموع من به آینده صنعت نساجی در سال آینده خوش‌بین هستم.

مرتضی منصوری با اشاره به این که بیشتر بازرگانانی که پوشاک و پارچه وارد می‌کنند، معتقدند که تحریم شرایط ما را سخت‌تر کرده است، گفت: واقعیت این است که تحریم‌ها برای تولید داخلی ما بهتر شده است. چند سال در این کشور جنگیدند تا درهای کشور بسته شود و خودمان در داخل کار کنیم ولی متأسفانه هرچقدر تلاش کردند نتوانستند به این هدف برسند، اما از جایی به بعد که افزایش دلار داشتیم خوشبختانه درها خودبه‌خود بسته شد. ما در 25 سال اخیر در بخش نساجی واقعاً بی‌نظیر بوده‌ایم، اما در حال حاضر نساج‌های داخلی هیچ پارچه‌ای ندارند که به کسی بدهند.