به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، مرال نظری از فعالان عرصه مد و لباس استان گلستان، درباره حضور خود در این دوره از جشنواره که با موضوع "فر گلستان" برگزار شده اظهار داشت: سعی کردیم چیدمان غرفه‌ به گونه‌ای باشد که از سمت لباس‌هایی که در گذشته استفاده شده‌اند پله پله به سمت لباس‌های مدرن برویم و به این واسطه بتوانیم جوان‌هایی که کمی از سنت، فرهنگ و اصالت خودشان فاصله گرفته‌اند را با مدرن کردن، ترغیب کنیم تا دوباره به همان فرهنگ‌شان بازگردند.

این کارشناس طراحی لباس ادامه داد: شخصاً لباس‌های ترکمن را کمی مدرن‌تر کرده‌ و آنها در قالب فرمت لباس‌های سنتی عرضه شده است ولی آنها را به صورت مانتو و شلوار درآورده‌ام تا کمی برای جوان‌های امروزی جذاب باشند و آن‌ها به این نتیجه برسند که با حفظ اصالت‌شان می‌توانند به یک مدرنیته‌ای هم برسند. سعی کردم در متریال‌هایی که استفاده می‌کنم پارچه‌های دست‌بافت را درنظر بگیرم تا برای قشر جوانی که در حال حاضر دارند در این حیطه و حوزه کار می‌کنند به نوعی کارآفرینی صورت گیرد. همان‌طور که می‌دانید کسانی که در رشته طراحی لباس هستند معمولاً تمام هنرها را به صورت تئوری، آکادمی و عملی پشت سر می‌گذرانند و من با خودم گفتم آن‌ها باید از نزدیک همان چیزهایی که در دانشگاه می‌خوانند را لمس کنند. آن‌ها اگر کمی خلاقیت داشته باشند می‌توانند با تلفیق این‌ مسائل با هنر، فرهنگ و اصالت خودشان در حوزه پوشاک، به یک مدرنیته برسند.

او با اشاره به اینکه جشنواره مد و لباس فجر به ما کمک می‌کند که در تعامل با سایر همکاران‌ بتوانیم برند خودمان را بهتر معرفی کنیم، گفت: اول از همه اینکه جشنواره مد و لباس موجب می‌شود که ما سطح کاری همدیگر را ببینیم و با دیگر همکاران‌ آشنا شویم. به هر حال هر کسی برای خودش یک شیوه‌ای دارد و در حوزه‌ای کار می‌کند و این آشنایی‌ها می‌تواند به ما کمک کند. یکی از اتفاقات خوبی که برای من در این جشنواره افتاد این است که غرفه کناری ما غرفه "مد پایدار" است. به هر حال بخشی از فعالیت‌های من و "مد پایدار" در زمینه نمدمالی سنتی است.

نظری با تأکید بر اینکه نمدمالی یکی از شاخه‌هایی است که در هنر ترکمن کاملاً منسوخ شده بود، بیان کرد: در حال حاضر تقریباً 9 سال است که شخصاً  روی این موضوع در حال کار هستم تا نمدمالی را به حالت اکسسوری، پوشاک و دکوراسیون داخلی در بیاورم. فکر می‌کنم تاکنون تلاش‌های من جواب داده است چراکه نمدمالی را از حالت زیرانداز درآورده‌ و آن را به  حالت پوشش به صورت پالتوهای زمستانه آورده‌ام. ضمن اینکه در زمستان‌ها که هوا سرد است و ما به حفظ انرژی نیاز داریم می‌توانیم از آن به‌عنوان پرده که دکوراسیون منزل است نیز استفاده کنیم.

وی در پایان گفت: کاری که ما انجام داده‌ایم هم در بازار داخلی و هم در بازار خارجی با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شده است و  بازار هدف‌مان را کشورهای سردسیر درنظر گرفته‌ایم و البته جواب خوبی نیز گرفتیم. در حال حاضر همین حرکت ما موجب کارآفرینی برای هشت نفر از زنان سرپرست خانواده شده است. من خودم نیز در کارگاهم به صورت مستقیم 10 نفر از زنان سرپرست خانواده را استخدام کرده‌ام و 15 نفر دیگر نیز به صورت غیرمستقیم سایر کارهای ما را انجام می‌دهند.

نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از 24 تا 29 بهمن در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو برگزار شده است.