سرویس مد و لباس هنرآنلاین: بازدیدکنندگان این دوره از جشنواره در بخش پاویون رسانه شاهد حضور رسانه‌های تخصصی عرصه مد و لباس در قالب‌هایی چون تصویری، نوشتاری و اپلیکیشن‌های کاربردی هستند.

در این بخش از نهمین جشنواره مد و لباس فجر که در سالن بوستان مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو و در کنار بخش نمایشگاهی این دوره از جشنواره تجمیع شده‌، نمونه‌هایی منتخب و متنوع از رسانه‌های تخصصی و خدماتی عرصه مد و لباس در معرض دید علاقه‌مندان، طراحان و تولیدکنندگان قرار گرفته است.

"کوک طلایی"، "ایران مد تی‌وی"، "لباس تی‌وی"، "پوشیسم"، "مدیسه"، "مدلا"، "پوشاپ"، "مدلینک"، "شبکه مد" و "مد ایران" عناوین رسانه‌هایی هستند که در این بخش از جشنواره حضور دارند و هر کدام به فراخور بخشی از خدمات تخصصی خود که غالباً تصویری است را عرضه کرده‌اند.

0e3db04e-0c4a-455e-bdef-66df57c14533

علاوه بر این برخی همچون "کوک طلایی" که در قالب اپلیکیشن، عنوان آموزشگاه مجازی مباحث گوناگون مد و لباس را داراست، در بخش کارگاهی و نشست‌های تخصصی این دوره از جشنواره تاکنون ورکشاپ‌هایی را برای متقاضیان و علاقه‌مندان برگزار کرده است و برخی دیگر همچون "ایران مد تی وی" و "شبکه مد" پوشش تصویری ورکشاپ‌ها، بازدید مقامات و مسئولان و... را در این جشنواره به عهده داشتند.

علاقه‌مندان به بازدید از نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر تا امروز سه‌شنبه 29 بهمن فرصت دارند تا با مراجعه به مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو از بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره بازدید کنند.

و اما یکی از مهم‌ترین رسانه‌ها در تمامی عرصه‌ها از جمله فرهنگ و هنر، کتاب است. از همین رو برای تکمیل این گزارش به سراغ سعید عنصری مدیرعامل مؤسسه انتشاراتی جمال هنر رفتیم که نقش بسزایی در زمینه چاپ و نشر آثار تألیفی و ترجمه در حوزه مد و لباس دارد.

041cc0da-f8f0-4e5a-8d11-9b5b7d37bccd

عنصری گفت: در حوزه پوشاک شاهد رقم‌های نجومی و گردش مالی سنگینی هستیم بنابراین بهتر است که ازنظر محتوای علمی و درسی نیز به این حوزه کمک کنیم. خوشبختانه وزارت علوم هم همت بسیار بزرگی داشته و چندین سال است که گرایش‌هایی در مقطع کارشناسی ارشد به این حوزه اختصاص داده است.

مدیرعامل مؤسسه انتشاراتی جمال هنر که در بخش مؤسسات این دوره از جشنواره حضور دارد، درباره فعالیت‌های‌ این مؤسسه در حوزه مد و لباس گفت: حدود 13 یا 14 سال است که به‌صورت حرفه‌ای در حوزه تکنولوژی طراحی دوخت و طراحی لباس در حال فعالیت هستیم و خوشبختانه تاکنون به‌عنوان تنها ناشری که به‌صورت حرفه‌ای در دپارتمان طراحی پارچه و لباس کار می‌کند، در این حوزه‌ها ورود پیدا کرده‌ایم. ما از نقدهایی که دوستان زحمت می‌کشند و به ما اعلام می‌کنند استفاده می‌کنیم چراکه آن‌ها تجربیات و اشراف بیشتری دارند و ما همیشه خود را در این زمینه شاگرد این دوستان می‌دانیم.

وی ادامه داد: تقریباً از سال 91 به‌صورت حرفه‌ای وارد حوزه طراحی مد و لباس شده‌ و تاکنون چیزی بالغ بر 150 عنوان کتاب به چاپ رسانده‌ایم. مؤسسه انتشاراتی "جمال هنر" از سال 81 که به حوزه نشر ورود پیدا کرد این افتخار را داشته که در حوزه‌های مختلف هنرهای تجسمی، سینما، موسیقی و نمایش فعالیت کند و اخیراً بنا به نیاز و مظلومیت این حوزه، نگاهمان را تغییر داده چراکه معتقد هستیم خوراک، پوشاک و مسکن نیاز هر انسانی است. از آنجا که در حوزه پوشاک واقعاً رقم‌های نجومی و گردش مالی سنگینی داریم بنابراین بهتر است که ازنظر محتوای علمی و درسی نیز به این حوزه کمک کنیم. خوشبختانه وزارت علوم هم همت بسیار بزرگی داشته و چندین سال است که گرایش‌هایی در مقطع کارشناسی ارشد به این حوزه اختصاص داده است.

عنصری با اشاره به اینکه کمبود منابع مکتوب تألیفی و ترجمه در حوزه دانشگاهی را احساس کرده است، در رابطه با آمادگی مؤسسه انتشاراتی "جمال هنر" برای حمایت از آثار باکیفیت، تصریح کرد: تا جایی که من می‌دانم این حوزه دارای فقر معنوی، کتاب و حتی تولید محتوای فکری است. اگر اغراق نباشد باید بگوییم اغلب منابعی که ما در این حوزه داریم منابع به‌روزی نیستند و تقریباً مربوط به سه تا چهار دهه قبل هستند.

مدیرعامل مؤسسه انتشاراتی "جمال هنر" افزود: در این مؤسسه در حال حاضر پُل ارتباطی بین یک هرم هستیم که یک ضلع آن تکنولوژی طراحی دوخت است و یک ضلع دیگر آن به طراحی لباس اختصاص دارد. ضلعی هم که در رأس هرم قرار دارد مهندسی نساجی است و ما باید بین این سه گرایش یک نقطه‌ مشترکی به وجود بیاوریم تا صنعت نساجی و پوشاک بتواند ارتقا پیدا کند و حرفی برای گفتن داشته باشد. در ادوار گذشته در جهان حرف برای گفتن داشته‌ایم و امیدواریم امروز با توجه به ترکیبی از سنت و مدرنیسم بتوانیم کارهایی ارائه دهیم که حتی وجه بین‌المللی و چشم‌گیر داشته باشند هرچند که ما ناشران در این زمینه کمی محروم هستیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به ما کاغذ بدهد. کتاب‌های ما اکثراً رنگی هستند چراکه هنرجویان و علاقه‌مندان این حوزه نیاز دارند که کتاب‌های رنگی و ملموسی در اختیار داشته باشند.

عنصری در ادامه در مورد فعالیت‌های آتی این مؤسسه گفت: ما در حوزه ترجمه هم ورود پیدا کرده‌ایم و کارگروه بسیار خوبی را تشکیل داده‌ایم که استادان این کارگروه کسانی هستند که از خارج از کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند. ما در زمینه ترجمه، جدیدترین محصولات دنیا را ترجمه کرده‌ایم و حتی ویراستاران علمی و ادبی بسیار خوبی نیز در اختیار داریم. سعی ما بر این است که در تمام حوزه‌های مربوطه، کتاب‌هایی را تولید کنیم که نیاز اصلی تمام مخاطبان باشد.

وی در پایان اظهار داشت: از آنجایی که ما تنها ناشر حوزه مد و لباس هستیم لذا انتظار داریم که مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ما کمک کنند و تسهیلاتی را برای ما در نظر بگیرند تا ما بتوانیم فعالیت‌های بیشتری انجام دهیم. حدود 30 عنوان کتاب ترجمه‌شده در حوزه مد و لباس داریم که آماده انتشار هستند ولی توانایی مالی برای خرید کاغذ که بتوانیم آن‌ها را چاپ کنیم، نداریم. امیدوار هستیم که دوستان مسئول به ما کمک کنند تا ما بتوانیم کارآفرینی و علم را به‌روز کنیم. ما اخیراً بنا به توصیه بنیاد ملی مد و لباس کتابی را ترجمه و تألیف کردیم که راهنمای 130 شغل صنعت پوشاک است.

نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، 24 تا 29 بهمن‌ماه در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو برگزار می‌شود.