به گزارش هنرآنلاین به نقل از  ستاد خبری نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، حمیدرضا یوسفی‌فر، رئیس کارگروه تخصصی مد، پوشاک و چرم کشور درباره همکاری‌های اتحادیه پوشاک تهران با جشنواره مد و لباس فجر در ادوار گذشته گفت: اتحادیه پوشاک تهران جزو اتحادیه‌های مهم و فعال در حوزه طراحی، تولید و عرضه پوشاک کشور است و در حال حاضر با بیش از 25 هزار عضو، بخش مهم تولید و عرضه پوشاک را برعهده دارد. این اتحادیه  در سال‌های گذشته همیشه یک نماینده در کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور داشته که مسئولیت دبیر کمیسیون تولید و توزیع را عهده‌دار بوده و در صورت نیاز برای فراخوان در بخش تولید و یا عرضه محصولات کاربردی نیز فعالیت کرده است.

وی افزود: برنامه‌ریزی برای جلب مشارکت حداکثری دست‌اندرکاران حوزه تولید در قالب‌هایی همچون مراسم هم‌اندیشی طراحان و تولیدکنندگان حوزه مد و لباس، پویش فراگیر برای تأثیرگذاری به منظور تغییر الگوی مصرف بازار از کالاهای خارجی به سمت کالاهای داخلی و بسترسازی و اطلاع‌رسانی عمومی، برنامه‌ریزی برای شناسایی و معرفی مراکز عرضه‌ برندها و کالاهای ایرانی و اسلامی و همچنین مراکز عرضه مد و لباس ایرانی ، برنامه‌ریزی و ایجاد تغییرات نظام‌مند برای کاربردی کردن طرح‌های برتر طراحان پوشاک از جمله وظایفی بودند که این اتحادیه تاکنون به عهده داشته است.

دبیر شورای راهبردی تولید و فروش و مدیر امور اصناف کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تصریح کرد: کارگروه ساماندهی مد و لباس مجموعه فرم‌هایی را تعیین کرده بود که اتحادیه پوشاک تهران وظیفه ارسال آنها را برعهده داشت. این کار را در دستور کار قرار دادیم تا بتوانیم عرضه‌کنندگان پوشاک ایرانی ـ  اسلامی را از عرضه‌کنندگان سایر پوشاک‌ تفکیک کنیم و این تفکیک را با اهدای نشان "با افتخار ساخت ایران" به انجام رسید و تاکنون بیش از یک هزار فروشگاه شناسایی شده که فقط کالای ایرانی عرضه می‌کنند.

یوسفی‌فر در پاسخ به این پرسش که اتحادیه پوشاک تهران امسال  و در همین جشنواره مد و لباس فجر از چه زوایه و در راستای پرداختن به چه مقولاتی قرار است با این رویداد، همراه باشد، عنوان کرد: اتحادیه پوشاک تهران هر ساله در جشنواره مد و لباس فجر، مدیریت بخش محصولات کاربردی و آثاری که تولید انبوه و تجاری‌سازی شده‌اند را برعهده دارد. در سال‌های نخست زحمت این کار را کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور متقبل شد و این اتحادیه در جشنواره مد و لباس فجر تنها  غرفه‌هایی را برای عرضه کالای ایرانی تعیین  و تدارک می‌دید، اما چند سالی است که اتحادیه پوشاک تهران، این طرح را به صورت غیرمتمرکز برگزار کرده و مدیریت فروش غیرمتمرکز جشنواره را برعهده دارد.

وی با تأکید بر این موضوع که اتحادیه پوشاک تهران قصد دارد با حمایت از  آثار طراحان زمینه را برای تولید آنها فراهم نماید، گفت: این تعامل با طراحان همیشه وجود داشته اما در آینده به تعامل بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم آثار طراحان را در دسترس بخش تولید قرار دهیم و امیدواریم که با نظارت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور بتوانیم  تفاهم‌نامه دو سویه و برد ـ برد بین طراحان و بخش تولید پوشاک تنظیم کنیم و آثار را در اختیار بخش تولید داده و آمار و شمارگان تولید آن‌ها را دریافت تا هم در اقدامات کارگروه ثبت شوند و هم بتوانیم با توجه به آن رسالتی که برعهده داریم، آثار را در اختیار فروشگاه‌های عرضه مانتو و مخصوصاً مانتوهای اجتماع قرار دهیم.

یوسفی‌فر با اشاره به اینکه مصرف لباس در شرایط کنونی بسیار بیشتر از مقداری است که این اتحادیه در حال حاضر مسئولیت تولید، ساماندهی و عرضه آن را برعهده دارد، گفت: امیدواریم تا جایی که امکان دارد استان‌ها همکاری کرده و در همین مسیر نمونه‌برداری کنند تا بتوانند آثار طراحان را به تولید انبوه برسانند چرا که در آن صورت است که می‌توانیم بخشی از نیاز جامعه را مرتفع کنیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه انتخاب موضوعاتی همچون "فر گلستان" برای جشنواره مد و لباس می‌تواند در بخش تولید مثمرثمر باشد، تأکید کرد: خوشبختانه همه استان‌های ما در زمینه شاخصه‌های هنری، سنتی و اقوام، ظرفیت‌های خاص خود را دارند و به همین دلیل عنوان "فر گلستان" می‌تواند ظرفیت‌های استان گلستان را به منصه ظهور رسانده و به دیگر استان‌ها معرفی کند. امیدواریم که در ادوار آتی نیز بتوانیم ظرفیت‌های سایر استان‌های زیبای کشورمان را هم مورد نظر قرار دهیم. به نظرم این انتخاب موضوع برای جشنواره، گفتمان تازه و بسیار خوبی است چرا که در بخش فرهنگی و هنری هر چقدر تحقیقات بیشتر شود و زوایای پنهان این اتفاقات به نمایش درآید،  نتیجه مثبتی را شاهد خواهیم بود.

نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر 24 الی 29 بهمن در بوستان گفتگو برگزار می‌شود.