سرویس مد و لباس هنرآنلاین: سومین روز از برگزاری نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر همچون روزهای گذشته میزبان مخاطبان بود و کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی متعددی در بخش‌های مختلف برگزار شد.

اما ویژه‌برنامه خجسته زادروز حضرت فاطمه زهرا (س) و سالروز میلاد بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران؛ حضرت امام خمینی (ره)، عصر روز شنبه 26 بهمن‌ماه و در این دوره از جشنواره که در مجتمع نمایشگاهی شهرداری تهران واقع در بوستان گفتگو دایر است، برگزار شد که شاید یکی از مهم‌ترین اتفاقات روز سوم بود.

علاوه بر برگزارکنندگان این دوره از جشنواره و دبیران و مدیران اجرایی بخش‌های مختلف، مهمانانی همچون شاه‌حسینی مدیرکل بانوان استانداری سمنان، ملایری مدیرکل توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی آفریقایی عربی و جامعی مشاور وزیر ارتباطات حضور داشتند.

 سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ویژه‌برنامه زادروز خجسته حضرت فاطمه زهرا (س) و بزرگداشت روز مادر به ایراد سخن پرداخت و گفت: میلاد حضرت فاطمه (س) و روز مادر را به همه مادران عزیز تبریک می‌گویم و آرزو می‌کنم تمام دختران عزیز این سرزمین لذت بی‌نهایت مادر شدن را تجربه کنند.

photo_2020-02-15_18-21-06

او اذعان داشت: خوشحالم که فرصتی دست داد تا در چنین روز ارزشمندی در کنار تعداد زیادی از هنرمندان طراح که بسیاری از آن‌ها خانم و مادر هستند، باشم. همه ما مادران نگران بچه‌هایمان هستیم. اما شما طراحان و فعالان عرصه مد و لباس این شانس را دارید که با تلاش‌ها و اقداماتتان چنان تأثیری در محیط اجتماع بگذارید که نگرانی خودتان و سایر مادران ایران عزیز کم شود.

شفاپور گفت: شما این فرصت و قدرت را دارید که برای دختران این سرزمین لباس طراحی کنید. پس باید مراقب باشید چه طرحی بر پارچه نقش می‌بندید. در عین حال امیدوارم طراحان نقش صلح را بر پارچه و لباس ایرانی زنند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس مشور با اشاره به اینکه اگر ما تلاش کنیم لباس‌های ارزشمند و فاخر مبتنی بر فرهنگ غنی ایرانی ـ اسلامی طراحی و تولید کنیم، قدر مسلم زمینه حضور سالم دخترانمان را در جامعه فراهم و فضای جامعه را محیطی امن‌تر و سالم‌تر برای دختران و پسرانمان می‌کنیم تصریح کرد: نه به‌عنوان دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس بلکه به‌عنوان یک مادر از همه شما طراحان و تولیدکنندگان عزیز می‌خواهم مراقب بچه‌های سرزمین عزیزمان باشید و لباس‌هایی برای آن‌ها طراحی و تولید کنید که با بر تن کردن آن لباس‌ها مسلمان ایرانی بودن خود را حس کنند.

او افزود: همیشه مسئله الگو بودن ائمه اطهار (ع) و حضرت فاطمه (س) برای ما مسلمان‌ها مطرح می‌شود اما متأسفانه کمتر ابعاد و نحوه این الگوگیری عنوان می‌شود. امروز می‌خواهم دوباره به یادمان بیاورم که حضرت فاطمه (س) نیز یک بانوی شاغل بود. ایشان باغ بزرگ فدک را اداره می‌کرد و صدها کارگر و کارگذار داشت. ایشان هم همانند مادر بزرگوارشان در امور مدیریت و تجارت مهارت داشتند و سختی اداره یک مؤسسه اقتصادی را در کنار تربیت فرزندانی صالح تجربه کرده و البته در هر دو زمینه موفق بوده‌اند، قدر مسلم ما هم با الگوگیری از صبر و تلاش آن حضرت می‌توانیم در کنار شغلمان خانواده‌ای سالم و فرزندانی صالح داشته باشیم.

photo_2020-02-15_18-23-05

شفاپور گفت: برای شناخت بهتر حضرت فاطمه (س) به‌خصوص ابعاد شخصیتی و رفتاری ایشان به همه به‌خصوص بانوان عزیز توصیه می‌کنم حتماً خطبه فدکیه را مطالعه کنید. این خطبه سخنرانی حضرت زهرا (س) در مسجد پیامبر (ص) است آن هم در حالی که عزادار غم از دست دادن پدر و فرزندشان بوده و به‌شدت بیمار هستند. در این میان قدرت کلام، قدرت استدلال، توان مناظره و بحث و میزان تسلط ایشان به مباحث عمق اعتقادی و دینی در این خطبه کاملاً آشکار است.

بخش کلیپی به مناسبت روز مادر و اجرای گروه موسیقی "میلاد بند" از دیگر بخش‌های این رویداد بود.

محمدعلی کیانی دبیر بخش بین‌الملل و محمدرضا پاکروان مدیر اجرایی بخش بین‌الملل، به نمایندگی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش دیگری از این مراسم از نمایندگان زن کشورهای خارجی حاضر در نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر همچون رومانی، افغانستان، قزاقستان، عراق، کره جنوبی، اندونزی، ایتالیا، ترکیه، هندوستان و آذربایجان تجلیل کردند.

photo_2020-02-15_18-21-33

بخش پایانی این مراسم نیز به رونمایی از کتاب "رموز راه‌اندازی کارگاه‌های تولید پوشاک" و انگشتر "فرنگین مقاومت" اثری منقش به دیوار جاودانه گرگان به همراه گردونه چرخنده اثر و تمثیلی از گردش ایام، سنگ آبی نفیس یا شعر جاودانه سعدی شیرین‌سخن و قلم‌زنی 176 فر به یاد 176 جان‌باخته سقوط هواپیمایی اوکراین و طرح شمسه منقش به گل و بته اسلیمی و ختایی اختصاص داشت.

نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از 24 تا 29 بهمن‌ماه در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو برپاست.