به گزارش هنرآنلاین، نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر همچون ادوار گذشته از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و این بار به ریاست سیده مرضیه شفاپور دبیر این کارگروه، از بعدازظهر پنجشنبه 24 بهمن در محل دائمی نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری تهران واقع در بوستان گفتگو آغاز به کار کرد.

سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، علی‌اصغر کاراندیش معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تنی چند از سفرای کشورها، دبیران، هیئت داوران و ستاد اجرایی نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر و جمع کثیری از فعالان عرصه مد و لباس کشور در آئین افتتاحیه این رویداد حضور داشتند.

نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر نیز همچون سنوات گذشته در دو بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار می‌شود که  در بخش رقابتی از میان هفت هزار و 734 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره، منتخبان آن‌ها به تشخیص هیئت ارزیاب و انتخاب، در طول مدت برپایی جشنواره در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار گرفته و مورد داوری نهایی قرار خواهند گرفت.

از میان مجموع آثار رسیده به دبیرخانه، آمار تفکیکی هر بخش به شرح زیر است:

ـ بخش علمی و دانشگاهی؛ 153 پایان‌نامه و مقاله

ـ بخش طراحی پارچه و روسری؛ بالغ بر 305 اثر

ـ بخش تصویرسازی و طراحی لباس؛ یک هزار و 321 اثر

ـ بخش مجموعه‌سازی؛ بالغ بر 70 اثر

ـ بخش عفاف و حجاب؛ 316 اثر

ـ بخش پوشش سر؛ 512 اثر (162 اثر فیزیکی)

ـ بخش لباس بانوان؛ دو هزار و 614 اثر شامل 809 اثر در بخش لباس اجتماع بانوان، 805 اثر در بخش لباس مجلسی و بالغ بر یک هزار اثر در بخش لباس کاربردی

ـ بخش لباس آقایان؛ 306 اثر شامل 22 اثر لباس اجتماع و 84 اثر لباس مجلسی و 200 اثر لباس کاربردی

ـ بخش کیف و کفش؛ بالغ بر 400 اثر

ـ بخش زیورآلات؛ بالغ بر 800 اثر به دبیرخانه این دوره از جشنواره واصل شد.

از میان آثار رسیده به جشنواره این تعداد از آثار در بخش‌های مختلف جشنواره به نمایش درآمده و در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند:

ـ بخش علمی و دانشگاهی؛ 95 اثر در بخش پایان‌نامه، 52 اثر در بخش مقالات

ـ بخش طراحی پارچه و روسری؛ بالغ بر 65 اثر در بخش طراحی پارچه

ـ بخش تصویرسازی لباس؛ 90 اثر

ـ بخش مجموعه‌سازی؛ 28 مجموعه

ـ بخش عفاف و حجاب؛ 316 اثر

ـ بخش پوشش سر؛ 104 اثر

ـ بخش لباس بانوان؛ 108 اثر در بخش لباس اجتماع بانوان، 105 اثر در بخش لباس مجلسی و 20 اثر در بخش لباس کاربردی

ـ بخش لباس آقایان؛ به دلیل نرسیدن آثار به حد نصاب، نمایش آثار در این بخش منتفی شد.

ـ بخش کیف و کفش؛ 120 اثر در بخش کیف و 150 اثر در بخش کفش

ـ بخش زیورآلات؛ 200 اثر شامل 150 طرح و 50 اثر فیزیکی

همچنین در بخش غیررقابتی نیز جشنواره امسال شاهد حضور مؤسسات، برندهای حوزه مد و لباس کشور در قالب برپایی غرفه است که هر یک به فراخور آخرین دستاورد و محصولات خود را در حوزه مد و لباس به نمایش درآورده‌اند.

برپایی کارگاه‌های آموزشی، نشست‌ها و همچنین برگزاری پنل‌های تخصصی و گفت‌وگوی کارشناسی در حوزه مد و لباس کشور ازجمله دیگر بخش‌های این جشنواره است که از سوی ستاد برگزاری جشنواره برنامه‌ریزی شده است.

این دوره از جشنواره مد و لباس فجر در بخش بین‌الملل پذیرای طراحان و فعالان این عرصه از 9 کشور جهان شامل بنگلادش، افغانستان، اسلوونی، ترکیه، عراق، عمان، ایتالیا، هندوستان و اندونزی است که با رویکرد پژوهش‌محور و به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌الملل و تأثیرگذاری الگوهای اسلامی و ایرانی در دنیا به‌ویژه کشورهای مسلمان، نمایندگان آن‌ها در این دوره از جشنواره حضور دارند.

یادآور می‌شود، نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر تا 29 بهمن در بوستان گفتگو به کار خود ادامه خواهد داد و علاقه‌مندان می‌توانند هرروز از ساعت 10 تا 20 از آثار و غرفه‌های برپاشده در این رویداد، بازدید کنند.