سرویس مد و لباس هنرآنلاین: موضوع نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر "فر گلستان" است و قرار شده در بخش‌های متعدد جشنواره ازجمله مجموعه‌سازی به نمادهای متعدد برگرفته از استان گلستان و خراسان شمالی شامل طبیعت، جغرافیا، معماری، تاریخ و مواردی ازاین‌دست پرداخته شود.

سیده فاطمه ذوالقدر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره پرداخت موضوعی یک جشنواره در حد و اندازه فجر به ظرفیت‌های داخلی کشور و ثمرات این رخداد به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: هر چند امروزه واحدهای تولیدی صنعت پوشاک که سهم زیادی از بازار داخلی را کسب کرده‌اند، هنوز نیازمند مواد اولیه هستند تا دایره فعالیت خود را گسترش دهند و برای صادرات محصولات و ارزآوری هم تصمیم‌گیری کنند با این همه می‌توان به استفاده از راهکارهای اصولی و برآمده از تفکرات فرهنگی برای گسترش این بخش امید داشت.

او تصریح کرد: صنعت نساجی در شرایط کنونی بهترین فرصت ممکن را برای توسعه و پیشرفت دارد و باید حمایت دولت عاملی شود تا واحدهای تولیدی از تمام ظرفیت خود استفاده کرده و بازار داخلی بی‌نیاز از محصولات وارداتی قرار گیرد. در این میان برگزاری این جشنواره‌ها، علاوه بر نهادینه کردن فرهنگ استفاده از لباس‌های محلی سرزمینمان و اهمیت آن و نشان دادن ذخایر فرهنگی کشور، سلیقه و فرهنگ مد را ارتقا می‌دهد و سبب رونق طراحی و دوخت داخل می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه اذعان داشت: می‌گوید ارائه لباس‌های فاخر با الهام از لباس اقوام ایرانی در جشنواره مد و لباس فجر باید با متوسط درآمد مردم جامعه هم‌خوانی داشته باشد تا در آینده نزدیک فرصت کاربردی شدن پیدا کنند و این روند عامل مؤثری در رونق داخلی و هم‌چنین کارآفرینی و اشتغال‌زایی خواهد بود.

ذوالقدر با تأکید بر اینکه گسترده شدن این جشنواره‌ها سبب می‌شود استفاده از الگوهای بیگانه در پوشش رنگ‌باخته و مردم به انتخاب کالای داخل، با آگاهی از پیشینه فرهنگی هر شهر و استان، تشویق شوند اظهار داشت: از آنجا که اقشار مختلف جامعه با سلایق متفاوت به دنبال تنوع پوشش و زیبایی آن هستند و با توجه به اینکه ارائه الگوهای ناهم‌خوان با فرهنگ مردم کشورمان به‌خصوص با گستردگی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، دامن‌گیر جامعه شده است، رسالت طراحی مد و لباسی که با فرهنگ کشور همسو باشد خطیر و جدی است. در عین حال هدایت بازار تولید و البسه بر اساس طرح‌ها و الگوهای داخلی و ترغیب افراد در استفاده از این الگوها و پرهیز ایشان از مصرف الگوهای نامأنوس با ارزش‌های جامعه‌مان اقدامی شایان توجه است.