سرویس مد و لباس هنرآنلاین: هنر محملی است برای تجلی زیبای‌هایی از جنس ذوق و سلیقه مردمان هر دیار و در این میان سوزن‌دوزی و بلوچ‌دوزی مردمان سیستان و بلوچستان همواره زبانزد خاص و عام بوده است.

همان سیستان و بلوچستانی که این روزها حال خوبی ندارد. این بار دیگر خبر از راه‌اندازی هیچ پروژه جدیدی در منطقه لبریز از نعمات خداوندی به چشم نمی‌خورد. این بار سیستان و بلوچستان آبستن حادثه‌ای شده است از جنس باران و سیل.

فقط خدا می‌داند که از بد حادثه، چه بلایی بر سر کارگاه‌هایی آمده است که همواره خود را به نام صنایع‌دستی آراسته‌اند و در سایه شعارهایی از جنس توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی، روزگاری را هر چند سخت اما سربلند سپری کرده‌اند.

با این همه بدیهی به نظر می‌رسد زمانی که وضعیت معیشت مردمان این دیار تا به این اندازه اسفناک و دردآور است، صحبت از فرهنگ و هنر به حاشیه می‌رود. این روزها توسعه اقتصاد محلی چابهار و بسیاری دیگر از بخش‌های جغرافیای بی‌نظیر سیستان و بلوچستان در هاله‌ای از ابهام فرورفته است و کمتر کسی می‌داند که این روزها کارگاه‌های سوزن‌دوزی چابهار در برابر سیل دردناک این منطقه چه ‌می‌کنند؟

مراد از طرح این جریان، بازخوانی خاطراتی است که یکی دو سال اخیر به‌شدت بسترهای فعالیتی حوزه مد و لباس را متوجه استان سیستان و بلوچستان کرده است.

سال گذشته بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر به منطقه آزاد چابهار رفت و "نقش مکران" به‌عنوان موضوع بزرگ‌ترین رویداد عرصه مد اسلامی ایرانی در نظر گرفته شد.

حتی کمی بعدتر نشستی خبری با عنوان پروژه ملی ساماندهی صدور مجوز و راه‌اندازی یک‌ هزار کارگاه سوزن‌دوزی استان سیستان و بلوچستان برگزار و در آن نشست اعلام شد که با پیشنهاد و همکاری سپاه پاسداران استان، منطقه آزاد چابهار و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، پروژه صدور مجوز و راه‌اندازی هزار کارگاه سوزن‌دوزی استان سیستان و بلوچستان کلید خورده است.

خبر دیگر مربوط به راه‌اندازی هفت تعاونی سوزن‌دوزی در چابهار بود و اعلام شد که بر اساس آن 100 سوزن دوز عضو در این تعاونی‌ها بیمه‌شده‌اند و در راستای صادرات این فعالیت‌ها، گروه‌هایی از صنعتگران ایرانی در کشورهایی مانند عمان و ایتالیا محصولات سوزن‌دوزی منطقه را به فروش رسانده‌اند.

اما اگر در آن روز اعلام شد که با سرمایه یک‌میلیون تومانی یک کارگاه کوچک سوزن‌دوزی ایجاد می‌شود، حال دیگر همین اعداد و ارقام ناچیز هم باید صرف اولیه‌ترین نیازهای مردم این خطه شود.

این روزها دیگر ظرفیت‌های معطل‌مانده سیستان و بلوچستان به دنبال جذب سرمایه برای رشد و کارآفرینی و توسعه محلی نیستند؛ این روزها مردم سیستان و بلوچستان بیش از هر زمان دیگری به یاری همنوعان خود در تأمین حیاتی‌ترین نیازهای یک انسان برای معمولی‌ترین زندگی ممکن هستند.

در همان نشست خبری پروژه ملی ساماندهی صدور مجوز و راه‌اندازی یک‌هزار کارگاه سوزن‌دوزی استان سیستان و بلوچستان، معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان تأکید کرد که "باید در استان سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های معطل‌مانده را شناسایی و تصویر درستی از آن به دنیا مخابره کرد" اما امروز تصویری از استان به جهان مخابره می‌شود که باری جز غم و درد بر دوش ندارد.

سیستان و بلوچستان امروز بیش از هر چیز دیگری نیازمند یاری یکایک افرادی است که این خطه را پایگاهی برای اعتلای فرهنگ و هنر می‌خوانند.

نام "نقش مکران" یکبار زیبنده جشنواره مد و لباس فجر شد. ای کاش آنانی که خاطرات خوش چابهار را در ذهن دارند،  باردیگر حواسشان پرت سیستان و بلوچستان شود و به قدر و اندازه وسعت قلبشان، دست یاری را به سمت و سوی این سرزمین هنرخیز دراز کنند.