سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نصرالله سجادی سرپرست کاروان ایران در بازی‌های المپیک توکیو اعلام کرده است که در بین طرح‌هایی که طراحان لباس در هشت ماه گذشته روی آن‌ها کار کرده بودند، هیئت‌داوران مجموعه 12 طرح را انتخاب و نتیجه را تا این هفته به کمیته ملی المپیک اعلام می‌کنند. این در حالی است که هیئت‌داوران 12 طرح لباس رسیده برای ورزشکاران حاضر در بازی‌های المپیک توکیو را بررسی کرده‌اند.

حال فارغ از اینکه کدام طرح نهایی می‌شود، بنا داریم تا در این مجال به نکاتی درباره لزوم تحقق ویژگی‌هایی در این لباس اشاره کنیم. البته که پس از رونمایی از لباس کاروان ایران در المپیک 2020 توکیو بیشتر می‌توان درباره این مؤلفه‌ها به بحث نشست.

به نظر می‌رسد محافل ورزشی فرصت مناسبی برای نمایش هویت اجتماعی و فردی فراهم می‌آورد و لباس کاروان ایران ازاین‌رو حائز اهمیت است که می‌تواند بازنمای هویت ملی از دریچه پوشش باشد.

لباس می‌تواند محل تلاقی گفتمان‌ها، سبک‌ها و مواضع باشد درنتیجه لباس کاروان ایران می‌تواند فرصتی مناسب برای تعریف ذهنی هر فرد بیگانه با روحیات و خلقیات مردم ایران باشد.

لباس چنان در جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی مهم است که امروزه از چیزی به نام زبان پوشاک سخن به میان می‌آید درنتیجه باید از هرگونه فرصتی برای تبیین هویت ملی خود بهره گیریم و چه محفلی بهتر و با ارزشمندتر از محافل ورزشی که همواره نظر طیف وسیعی از مردم را از سراسر جهان به سمت خود جلب می‌کند.

لباس با مجموعه‌ای از ارزش‌ها و معیارهای فرهنگی، اخلاقی، معنوی و باورهای دینی و مذهبی و آرمانی درآمیخته است درنتیجه انتظار می‌رود لباس کاروان ورزشی ایران در المپیک 2020 توکیو از این شاخصه نیز پیروی کند.

لباس بازنمای بسیاری از خرده‌فرهنگ‌ها است و هرگونه اشاره هنرمندانه به مجموعه وسیعی از خرده‌فرهنگ‌ها می‌تواند دریچه ذهنی جدیدی را برای مخاطبان آن درباره آداب، رسوم و سنت‌های دیرینه مردم ایران باز کند.

همچنان بسیاری از مردم جهان، بخش عمده‌ای از مطالبات و مواضع خود را چه در سطوح سیاسی و اجتماعی و چه در قالب فردی به میانجی همین زبان پوشش و لباسشان به کرسی می‌نشانند و میدان‌های ورزشی می‌توانند فرصت مناسبی برای بیان این مطالبات باشند.