سرویس مد و لباس هنرآنلاین: آئین افتتاحیه دومین جشنواره ملی مد و لباس "سی‌‌پال" ساعت 15 روز 21 آذرماه برگزار شد و این رویداد از 22 تا 29 آذر از ساعت 10 تا 19 در مجموعه فرهنگی آسمان زعفرانیه به نشانی خیابان ولیعصر، انتهای خیابان زعفرانیه، بالاتر از شیرکوه، پلاک 47 و 49،  میزبان فعالان و علاقه‌مندان حوزه مد و لباس خواهد بود.

سهیلا جبری طراح لباس، پژوهشگر و مدیر دومین جشنواره ملی مد و لباس "سی‌پال" درباره روند برگزاری این رویداد در دومین گام به خبرنگار هنرآنلاین گفت: جشنواره "سی‌پال" از سال گذشته تاکنون حتی ساعتی نیز تعطیل نبوده و در تمام ایام، فکر و ایده‌های ما برای رشد و توسعه جشنواره در تکاپو بوده است.

جبری با اشاره به نشست‌های علمی و تخصصی برگزارشده در تهران و سایر شهرها به‌منظور تبیین برنامه‌های جشنواره ملی مد و لباس "سی‌پال" اذعان داشت: تلاش ما برای رایزنی درباره برگزاری این رویداد از اردیبهشت‌ماه آغاز شد و در نهایت مردادماه امسال موفق شدیم مجوز برگزاری دومین دوره "سی‌پال" را دریافت کرده و برنامه‌هایمان را معطوف به انتشار فراخوان کنیم و برپایی نشست‌ها کنیم.

مدیر جشنواره ملی مد و لباس "سی‌پال" در ادامه با تأکید بر اینکه سیاست این رویداد، ترویج کار گروهی و تخصصی در عرصه هنر صنعت مد و لباس است، اذعان داشت: بدون شک با تخصصی‌تر شدن جشنواره، از تعداد شرکت‌کنندگان به سی‌پال کاسته خواهد شد و بسیاری از فعالان عرصه فروش و عرضه محصولات حوزه مد و لباس از چرخه جشنواره خارج می‌شوند اما واقعیت آن است که همواره کیفیت برایمان بر کمیت ارجح بوده و بر همین اساس هرگز از دارا بودن نگاه تخصصی به این جریان کوتاه نخواهیم آمد.

او افزود: با این رویکرد، افرادی که مطالعه و پژوهش کمتری دارند تحت‌الشعاع این جریان قرار می‌گیرند و ناخودآگاه از گردونه رقابت حذف می‌شوند. همچنین با توجه به تأکید ما بر کار گروهی، امید می‌رود تا اتفاقات خوب و مثبت جریانات مد و لباس کشور با این نگاه به افراد بیشتری تعمیم داده شود.

سهیلا جبری

جبری درباره انتخاب موضوع برای دومین جشنواره ملی مد و لباس "سی‌پال" گفت: انتخاب جاده راه ابریشم بر اساس یک پشتوانه تحقیقاتی انجام شد و سعی کردیم در حد توان و تا جای ممکن، دراین‌باره کتاب بخوانیم، فیلم ببینیم و دانش خود را برای پرداختن به این موضوع در حیطه‌ای فرهنگی و هنری افزایش دهیم.

او با اشاره به اینکه، جاده ابریشم دارای گنجینه‌های بسیاری است که بخش مهمی از آن به فرهنگ و تمدن ما ایرانیان بازمی‌گردد اظهار داشت: حداقل در حوزه مد و لباس، برندهای بزرگ جهان به میراث و آثار فرهنگی کشورهای قرار گرفته در مسیر جاده ابریشم چشم‌داشت دارند؛ جاده‌ای که به لحاظ تاریخی، جغرافیایی و حتی گونه گیاهی دارای پیشینه‌ای بالغ‌بر 1700 سال است و فرهنگ‌های بسیاری در مسیر و تداخل با یکدیگر در این جاده قرار گرفته‌اند.

جبری گفت: جاده‌ای که از چین تا ایتالیا امتداد دارد، می‌تواند سالیان سال دستمایه تحقیق، پژوهش و حرکت فرهنگی قرار گیرد در نتیجه احتمال آن وجود دارد که در سال آینده نیز جشنواره را با همین عنوان موضوعی برگزار کنیم.

او به انتشار سه کتاب درباره "جاده ابریشم" به همت انتشارات جمال هنر اشاره کرد و گفت: مقالات پژوهشی، مکتوبات و مستندات بسیاری در این رابطه وجود دارد که تا جای ممکن به طراحان مد و لباس کشور معرفی شده‌اند و امید است طراحان با مطالعه این منابع، دانش و بینشی بهتر و روشن‌تر نسبت به موضوع جشنواره داشته باشند.

جبری با تأکید بر اینکه طراحان ایرانی باید دارای وسعت مطالعه درباره فرهنگ و آداب‌ورسوم باشند اظهار داشت: با این نگاه، پژوهشکده "سی پال" تأسیس شد و بنا داریم کتب، مقالات و پایان‌نامه‌ها را در حد توان در این پژوهشکده جمع کرده و آن‌ها را در اختیار طراحان قرار دهیم  که البته نام این محققان باید در بخش شناسنامه آثار طراحان درج شود.

جبری همچنین به امضای تفاهم‌نامه با بخش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اشاره کرد و افزود: توسعه فعالیت‌های پژوهشی ازجمله رویکردهای ما است و بنا داریم یک گواهی‌نامه از سوی سازمان میراث فرهنگی به آثار پژوهشی رسیده به دبیرخانه اعطا کنیم.

او در ادامه به داوری آثار در دو بخش حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: یکی از نکات مهم در امر داوری آثار این بود که تلاش کردیم آثار جوانان را با آثار پیشکسوتان مقایسه نکنیم هرچند که بسیاری از شرکت‌کنندگان، علی‌رغم دارا نبودن رزومه کاری، خود را در گروه حرفه‌ای قرار داده بودند و این‌گونه فرصت سنجش در کنار نیمه‌حرفه‌ای ها را از دست دادند.

جبری به برپایی نشست شورای راهبردی جوانان از ذیل برنامه‌های دومین جشنواره ملی مد و لباس "سی‌پال" اشاره و تصریح کرد: در راستای مشارکت جوانان در امور اجرایی جشنواره، از این طیف دعوت شد که با جشنواره همراه باشند و در قالب همکاری مجتمع فنی، بالغ‌بر 200 نفر برای همراهی با سی پال در تیم اجرایی اعلام آمادگی کردند.

مدیر دومین جشنواره ملی مد و لباس "سی‌پال" در ادامه بیان کرد: امسال برای نخستین بار در هر بخش از همراهی یک داور جوان بهره گرفته‌ایم تا در کنار یک پیشکسوت، تجربه داوری را پشت سر گذارند و نحوه داوری را با توجه به استانداردهای موردنیاز در حیطه تخصصی خود بیاموزند.

جبری در ادامه گفت: یکی از نشست‌های تخصصی ما در دانشگاه الزهرا(س) و با حضور خانم دکتر محجوب محقق و پژوهشگر جاده ابریشم برگزار شد و جلسه‌ای  با عنوان اقتصاد ابریشمی و اقتصاد هنر در جاده ابریشم را پشت سر گذاشتیم. پس‌ازاین نشست، از تمام فعالان حوزه مد و لباس مستقر در دیگر شهرها دعوت کردیم تا در شهرهای خود، نشست‌های تخصصی را در این رابطه برگزار کنند و در نتیجه، نشست‌هایی در شهرهای اراک، مشهد، یزد، اصفهان، کرمانشاه، بوشهر، سمنان و بندرعباس برپا شد.

مدیر جشنواره ملی مد و لباس "سی‌پال" درباره نحوه انتخاب مکان برگزاری این رویداد گفت: برای مکان برگزاری جشنواره، انتخاب‌های زیادی داشتیم، اما به دلیل وسعت کم یا ناهم‌خوانی با جنس جشنواره منتفی شدند و درنهایت به دو گزینه نهایی کاخ سعدآباد و آسمان زعفرانیه رسیدیم. در این میان در ارتباط با کاخ سعدآباد با مشکل فضا مواجه شدیم و دیگر آنکه برخی آثار و اکسسوری گران‌بها در سالن مورد نظر ما وجود داشت که امکان جابجایی آنها نبود. درنهایت بر سر آسمان زعفرانیه به توافق رسیدیم و مقرر شد جشنواره برای دومین بار در این مکان برگزار شود. با آموزش‌وپرورش نیز وارد رایزنی شدیم و بنا شد از خانه معلمی نزدیک به محل برگزاری رویداد برای اسکان مسافران دیگر شهرها برای همراهی با جشنواره بهره گیریم.

مدیر دو دوره جشنواره ملی مد و لباس "سی‌پال" گفت: امسال برای نخستین بار، بخشی با عنوان اتاق سفید را در نظر گرفته ایم که در آن 9 طراح به دلیل بیماری، آثارشان را به شکل طراحی درمانی برای حضور در بخش هنر درمانی ارسال کرده‌اند.

او افزود: در شرایطی که ما دارای سرفصل‌هایی همچون تئاتر درمانی و موسیقی‌درمانی در حیطه هنر درمانی هستیم، جای خالی طراحی لباس درمانی را به‌شدت احساس کردیم. در این بین با همراهی سارا مهدیان، طی یک نشست تخصصی، چگونگی دریافت تأثیر از بیماری و انتقال به متریال لباس مفهومی را شاهد خواهیم بود و امید است در مراکز درمانی با آموزش طراحی لباس، بیماران زبان هنری را برای بیرون ریز خود پیدا کنند و اینگونه یک اتفاق خوب پژوهشی را در عرصه هنر رقم زنند.

جبری در ادامه به موضوع انتخاب پارچه زربافت به‌عنوان پارچه ایرانی در این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: سی پال بنا دارد هرسال یک پارچه را به‌عنوان پارچه ایرانی معرفی کند و در این دوره با مشورت میراث فرهنگی، پارچه زربافت را انتخاب کردیم و امیدواریم تمامی فعالان حوزه مد و لباس و حتی ارگان‌ها با رویکرد استفاده بیشتر از این پارچه وارد عمل شده و ارتباط مؤثری را با سازندگان این پارچه برقرار کنند.

او در ادامه به موضوع محیط‌زیست و مد پایدار اشاره و تصریح کرد: توجه به این مضامین، همواره در فرهنگ دینی و اجتماعی ما باب بوده است و چهل‌تکه‌ها و نمونه‌های متعدد بازآفرینی شده لباس دارای بنیاد مد پایدار هستند. با هدف توجه به این بخش، ندا سرمه از فعالان عرصه مد پایدار به‌اتفاق تعدادی دیگر از دوستان کالکشنی را ارائه کردند که درزمان برپایی نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد.

جبری با اشاره به اینکه در این دوره بالغ‌بر 4هزار اثر به دبیرخانه جشنواره رسید اظهار داشت: یکی از بخش‌هایی که امسال بیشتر به آن پرداخته شد، بخش مد نویسی در دو قالب تحقیق و پژوهش و همچنین نوشتار مد بود که در بخش تحقیق و پژوهش، چند کتاب و مقاله به دستمان رسید و ما آن‌ها را در پژوهشگاه سی پال قرار دادیم. در بخش نوشتار مد نیز نوشته‌هایی که افراد درباره آثار خود ارسال کرده بودند را داوری کردیم. در این داوری برای شناسنامه اثر، مود بورد و پیشینه پژوهشی آثار، ارزش بیشتری قائل شدیم.

سهیلا جبری

او در ادامه به همراهی نوجوانان با جشنواره در دو دوره متوالی اشاره کرد و گفت: سال گذشته دو نوجوان در این رویداد با ما همراه شدند و موردتقدیر قرار گرفتند. امسال نیز از هر دو نوجوان آثاری در اختیارمان قرارگرفته است؛ همچنین حدود 15 نوجوان آثاری را  به "سی‌پال" ارسال کرده‌اند.

این فعال عرصه مد و لباس با اشاره به اینکه بنا داریم هر سال از یک فرد تأثیرگذار در حوزه مد و لباس تقدیر کنیم اظهار داشت: امسال از خانم ادنا زینالیان تقدیر می‌کنیم. هرچند ایشان بیشتر در حوزه تئاتر و سینما شناخته‌شده‌اند اما به‌شخصه معتقدم که باید تلاش شود در سینما بخش طراحی صحنه و لباس از هم جدا شوند زیرا این دو، دانش‌هایی متفاوت از هم هستند و کم نداریم افرادی که امروز طراح لباس هستند اما به‌شدت استعداد و انگیزه لازم برای ورود به دو حوزه سینما و تئاتر را در مقام طراح لباس دارند.