سرویس مد و لباس هنرآنلاین: سیده فاطمه ذوالقدر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در آستانه انتشار فراخوان نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، درباره ضرورت توجه به تجربیات گذشته و تلاش برای دستیابی به پیشرفت‌های قابل‌توجه در این مسیر به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: فناوری و نوآوری در تمام صنایع، زندگی بشر را تحت تأثیر خود قرار داده است و در این میان صنعت پوشاک نیز تحت‌الشعاع این فناوری است، به همین جهت، نوآوری در صنعت مد و لباس امروزه بیش از هر چیز دیگر از اهمیت برخوردار‌است و این همان نکته‌ای است که باید مورد توجه متولیان برگزاری جشنواره‌ها در حوزه مد اسلامی و ایرانی قرار گیرد.

او افزود: از سوی دیگر کشورهای توسعه‌یافته پیشینه‌ای طولانی در عرصه‌ی طراحی و مد دارد و با استفاده از فن‌آوری‌های جدید، استارتاپ‌های مد بیشتر و بیشتری وارد این فضا کرده است تا بتواند سودآوری صنعت خود را بیشتر و بهتر کند. این استارتاپ‌ها که اعضای آن جامعه تحصیلی و دانشجویان و متخصصین طراحی مد و لباس هستند، تاکنون روابط سنتی میان مشتریان و برندها را تغییر و مرزهای روش‌های سنتی فکر کردن به مد را توسعه داده‌اند.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه جشنواره مد و لباس فجر با رویکرد استارتاپی برگزار شود اظهار داشت: به عبارت دیگر می‌توان گفت امروزه حلقه گم‌شده دانش‌بنیان نمودن صنعت مد و لباس، استارتاپ ها هستند که در حوزه‌های گوناگون مورد اقبال عمومی واقع‌شده‌اند. نگاه دانش‌بنیان، رویکرد مدسازی و اشراف به جامعه‌شناسی مزون‌داری در روند فعالیت مؤسسات مد و لباس از ضروریات است و این بخش‌ها از طریق استارتاپ ها باید با اشراف به موضوع بازار و بازاریابی برای کسب جایگاه حرفه‌ای در مسیر مدسازی قرار گیرند.

ذوالقدر گفت: با عنایت به تعداد قابل‌توجه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در رشته‌هایی که مستقیماً با این موضوع در ارتباط‌اند و هم در رشته‌ای که می‌تواند با این حوزه مرتبط باشد مانند هنر، علوم انسانی و کامپیوتر، آنان می‌توانند نقش مهمی در توسعه شرکت‌های خلاق ایفا کنند و در حوزه مد و لباس می‌توانند فعالیت‌های جدی داشته باشند و نهادهایی مانند کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ارتباط دادن دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مستعد با حوزه طراحی و تولید نقش مؤثری دارد و می‌بایست برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند تا جشنواره بستری برای کشف همین جریانات باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در راستای قانون مد و لباس و آیین‌نامه اجرایی و برنامه‌های موضوع، برخی دستگاه‌ها نیز در این حیطه وظایفی دارند که این کارگروه و همچنین سایر نهادهای نظارتی مانند مجلس شورای اسلامی می‌تواند مطالبات این حوزه و حسن اجرای مقررات را دنبال کند.

ذوالقدر در خاتمه اذعان داشت: با تکرار و ممارست و الگو گیری مناسب از کشورهای صاحب‌نام در صنعت پوشاک و لحاظ کردن ملاحظات و انتظارات فعالان این عرصه در داخل کشور و رشد و توسعه هر چه بیشتر و بهتر جشنواره‌ها و رویدادهای مرتبط با این عرصه، بستر و زمینه‌ای فراهم می‌شود تا علاوه بر تأمین نیاز داخلی، در حوزه صادرات و تسخیر بازارهای خارجی، با برندهای ایرانی نتیجه مطلوب حاصل شود.