سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مرجان خسروشاهی ازجمله فعالان حوزه مد و لباس است که تمرکز خود را معطوف به بخش آموزش ساخته است و در سال‌های اخیر موفق شده به‌عنوان مدیر گروه و مدرس دانشگاه، هنرجویان بسیاری را در حوزه‌های مختلف مرتبط با عرصه مد و لباس تربیت کند. خود او نیز کارشناس طراحی پارچه و لباس و کارشناس ارشد فلسفه هنر است.

خسروشاهی هم‌زمان با روز دانشجو، درباره شرایط حاکم بر دانشگاه‌های حوزه مد و لباس به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در حال حاضر دانشگاه‌های متعددی هستند که در زمینه طراحی پارچه و لباس دانشجو می‌پذیرند، اما واقعیت آن است که در میان گونه‌های متعدد دانشگاه‌ها، مراکز دولتی از شرایط بهتری برخوردار هستند که البته دلیل اصلی این امر به سابقه فعالیت این مراکز و امکانات آن‌ها بازمی‌گردد.

او افزود: پس از دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه‌های آزاد، غیرانتفاعی و علمی کاربردی به ترتیب با توجه به میزان استقبال دانشجویان و بودجه‌های موجود، وضعیت‌های مختلفی دارند و با چالش‌های گوناگونی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

خسروشاهی در ادامه به نابرابری توزیع امکانات تحصیلی در این عرصه اشاره و تصریح کرد: به لحاظ امکانات کارگاهی، شهرهای به‌جز تهران در فقر به سر می‌برند و متأسفانه به شکل مشهودی، نا عدالتی در تقسیم بودجه دانشگاه‌ها در این حوزه به چشم می‌خورد.

این مدرس دانشگاه به فعالیت مطلوب برخی مؤسسات آموزشی در قیاس با دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: برخی مؤسسات آموزشی به دلیل فراهم آوردن امکانات آموزشی و دعوت از اساتید زبده، به مرتب خروجی بهتری در قیاس با دانشگاه‌ها دارند اما واقعیت این است که این نکته را نمی‌توان به تمام شهرها تعمیم داد و در مواردی، دانشگاه‌ها به‌خوبی توانسته‌اند به ایجاد انگیزه در این بخش کمک کرده و دانشجویان را به بهترین شکل ممکن برای حضور در بازار کار آماده کنند.

خسروشاهی در ادامه با نقدی جدی درباره نحوه انتخاب اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه‌های دارنده رشته‌های مد و لباس اذعان داشت: یکی از مهم‌ترین مسائل و چالش‌های فعلی عرصه مد و لباس در نظام دانشگاهی، اجباری بودن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مرتبط برای عضویت در هیئت‌ علمی دانشگاه‌ها است درحالی‌که افراد تحصیل‌کرده در رشته‌های غیر مرتبط بسیاری هستند که با کوله باری از تجربه و دانش می‌توانند حرف‌های بسیاری را در مقام هیئت‌ علمی دانشگاه‌ها داشته باشند اما حتی اگر مدرک کارشناسی آن‌ها هم مرتبط باشد، به دلیل مدرک تحصیلی ارشد، این فرصت را از دست می‌دهند و به زعم من در اسرع وقت نحوه انتخاب اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه‌های مد و لباس باید اصلاح شود.

او ادامه داد: پیشرفت‌های چشمگیر ما در حوزه مد و لباس مرهون زحمات بسیاری از اساتید کار بلد و باتجربه است که شاید به تعداد انگشان دست هم نرسند و اگر فرصت حضور در جمع هیئت‌های علمی را پیدا کنند، تحولات چشمگیری را در این عرصه رقم خواهند زد.

این فعال عرصه طراحی مد و لباس در خاتمه با اشاره به نبود فیلترهای لازم برای گزینش دانشجویان این رشته اذعان داشت: هرچند در سال‌های اخیر، ظرفیت‌های قبل قبولی برای پذیرش دانشجو مهیا شده است، اما یک هیجان فردی و اجتماعی نسبت به این جریان سبب شده دانشجویان باانگیزه‌های نه‌چندان اصولی و استاندارد وارد دانشگاه شوند، اما از آنجا که پا در راه دشواری گذاشته‌اند، خیلی زود انگیزه‌های خود را از دست می‌دهند و مجالی برای حضور بیشتر در این فضا پیدا نخواند کرد.