سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مشروح فراخوان سومین هفته طراحی جواهر تهران به شرح زیر است:

انجمن علمی طراحی صنعتی دانشگاه تهران، سومین دوسالانه هفته طراحی جواهر تهران را با موضوع "میراث ناملموس" منتشر کرد و از علاقه‌مندان به ارسال اثر و همچنین صاحبان صنایع و مشاغل مرتبط جهت حمایت، برای هرچه بهتر برگزار شدن این رویداد دعوت به عمل آورده است.

بر این اساس، از هنرمندان و علاقه‌مندانی که تمایل به ارسال اثر در این رویداد دارند دعوت شده است تا تاریخ ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۸ با توجه به شرایطی و قوانینی که در ذیل اعلام می‌شود، آثار خود را به آدرس ایمیل info.utidea@gmail.com ارسال کنند.

بدیهی است که رعایت قوانین و شرایط این فراخوان که در سطرهای زیر بدان اشاره خواهد شد معیار پذیرش آثار خواهد بود.

بر اساس تعریف سازمان یونسکو، میراث فرهنگی ناملموس به تولیدات و فرایندهای فرهنگی گفته می‌شود که باگذشت زمان و از نسل‌های پیشین باقی‌مانده‌اند. بخشی از دارایی‌های فرهنگی، محصولاتی ملموس مانند ساختمان‌ها یا کارهای هنری هستند. بااین‌حال بخش‌های زیادی از فرهنگ به‌کل ناملموس است مانند:

مراسمات و آیین‌ها، ترانه‌ها، موسیقی، رقص، داستان، توانمندی، آشپزی، هنر صنایع‌دستی و گردهمایی‌های گوناگون و ...

این‌ها شکل‌هایی از فرهنگ به شمار می‌روند که قابل ثبت و ضبط هستند ولی ملموس نبوده و قابلیت ذخیره در محل فیزیکی مانند موزه را ندارند ولی از طریق ابزارها و وسایلی که در آن‌ها به‌کاررفته‌اند قابل تجربه کردن هستند. این وسایل فرهنگی توسط سازمان ملل متحد گنجینه‌های بشری نامیده شده است.

از اینجا می‌توانید آثار ثبت‌شده در دفتر میراث معنوی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران تا سال ۱۳۹۳ را مشاهده نمایید.

هیچ لزومی در رعایت این عناوین جهت ایده برداری در خلق اثر نیست و شرکت‌کنندگان می‌توانند با توجه به آشنایی و شناختی که نسبت به خرده‌فرهنگ‌های اقوام ایرانی دارند در جهت معرفی آن گنجینه معنوی ایده پردازی و ارسال اثر کنند.

صرفاً این گنجینه‌های فرهنگی می‌بایست مربوط به سرزمین، فرهنگ و قومیت‌های ساکن در  ایران باشد و شرکت‌کنندگان نمی‌توانند از میراث فرهنگی ناملموس کشورهای دیگر استفاده کنند.

شرایط و قوانین شرکت‌ در این رویداد:

شرکت‌کنندگان با توجه به موضوع "میراث فرهنگی ناملموس" می‌توانند در گروه‌های دو یا سه نفره به ارسال اثر اقدام کنند.

هر شرکت‌کننده یا هر گروه مجاز به ارسال یک  اثر در این  فراخوان هستند.

به‌استثنای دانش آموزان و هنرجویان هنرستانی (افراد زیر ۱۷ سال) هیچ محدودیتی در سن و مدرک تحصیلی و یا دانشگاهی برای شرکت‌کنندگان وجود ندارد. 

هیچ‌یک از اعضای اصلی تیم برگزاری و هیئت‌داوران نمی‌توانند به‌صورت انفرادی یا عضوی از یک گروه در این فراخوان شرکت کنند. (اسامی این افراد در وب‌سایت انجمن علمی طراحی صنعتی دانشگاه تهران ثبت‌شده است.)

شرکت‌کنندگان باید شرایط و ضوابط و قوانین حاکم در این رویداد را رعایت کنند.

ارسال اثر از خارج کشور نیز پذیرفته می‌شود.

هیچ منعی برای شرکت دادن آثار ساخته‌شده به‌عنوان محصول در بازار و یا آثار ارائه‌شده در مسابقات داخلی یا بین‌المللی و یا حتی آثاری که امتیاز فروش آن توسط خود صاحب اثر واگذارشده، وجود ندارد.

شرایط جذب آثار مفهوم اثر در اینجا به معنی تصویر و یا عکس از محصولی ساخته‌شده بر اساس موضوع فراخوان است. منظور از محصول ساخته‌شده مصنوعاتی است که نقش زیورآلات و آرایه را در پوشش یک فرد (زنانه یا مردانه) ایفا می‌کند، ازاین‌رو اجبار و محدودیتی در استفاده مواد و متریال و رویکرد نیست. پس مصنوعات چوبی، پارچه‌ای و حتی رویکردهای تکنولوژیک معاصر و... نیز امکان داوری در فراخوان را خواهند داشت. آثار در دو بخش محصول ساخته‌شده و طراحی مدل سه‌بعدی  رندر شده می‌تواند ارسال شود.

قالب اثر:

آثار ارسالی تنها در قالب یک یا چند تصویر گویا از محصول با پس‌زمینه روشن (حتی‌المقدور سفید) به‌صورت فایل‌های دیجیتالی و از طریق ایمیل info.utidea@gmail.com  جذب می‌شوند. پس ارسال پستی کار ساخته‌شده و یا تحویل تصویر آن روی فلش یا سی دی مقدور نیست.

 محتوای ایمیل ارسالی باید شامل:

حداقل ۱ و  حداکثر ۳ عکس در ابعاد و رزولوشن بالای ۳۰۰ Dpi مطلوب جهت شناساندن ظاهر و ویژگی‌های بارز  محصول  است که بهتر است زمینه‌ای روشن و سفید داشته، در آن از مدل آقا یا خانم استفاده نشود و منطبق با شئون عرفی فضای دانشگاهی و آکادمیک در ایران باشد.

تصاویر مربوط به محصول و فرآیند طراحی  و ساخت در صورت صلاحدید و سلیقه خود طراح می‌توان در ارائه، از تصاویر اسکچ ها و نمونه‌های اولیه، مدل‌سازی سه‌بعدی و حتی تصاویر کانسپت ها و منابع الهام با توجه به اصول شیت بندی و ارائه طرح (Presentation)  نیز استفاده کرد.

از ارسال و یا استفاده از تصاویر اینترنتی و یا تصاویری که حق کپی‌رایت دارند خودداری کنید.

از درج نام، لوگوی شخصی و یا تجاری در تصویر آثار جدا خودداری شود. 

پیوست اثر:

همراه اثر باید متنی مختصر راجع به محتوای اثر که در آن به نکات زیر اشاره‌شده باشد. پیوست شود : موضوع فراخوان  نام محصول منبع الهام و ایده توضیحاتی راجع به مزیت طرح ارائه‌شده (حداکثر ۲۰۰ کلمه)

همراه اثر تصویر شخص شرکت‌کننده (شرکت‌کنندگان یک گروه)، از صورت مطابق با شئون (تصویر ارسالی می‌تواند مشابه تصاویر پروفایل شبکه‌های اجتماعی باشد لزومی به ارسال تصاویر پرسنلی و ۳*۴ نیست.).

 متن و عنوان ایمیل:  نام شرکت‌کننده باید در عنوان ایمیل ثبت شود.  در متن ایمیل باید موارد زیر اشاره شود:  نام و نام خانوادگی و شماره تماس تحصیلات و محل تحصیل، عنوان کارگاه، شرکت، گالری، یا برند شخصی، عناوین شخصی هنری (صفت، القاب و… )

شرکت‌کنندگان تا تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ مصادف با ولادت امام علی (ع) و روز پدر، فرصت دارند آثار خود را به ایمیل دبیرخانه ارسال نمایند ارسال اثر تنها از طریق ایمیل انجمن علمی طراحی صنعتی دانشگاه تهران به آدرس info.utidea@gmail.com امکان‌پذیر است.  از ارسال فایل به تلگرام اعضای تیم اجرایی یا تلگرام شماره انجمن علمی جدا خودداری کنید. تائید دریافت فایل ارسالی شما با یک پیغام تائید در پاسخ به ایمیل شما صورت خواهد پذیرفت. گفتنی است تائید حداکثر ۲۴ ساعت به طول خواهد انجامید.

پایان مهلت ارسال آثار غیرقابل تمدید و تا پایان ساعت ۲۴ تاریخ مذکور است. چنانچه در خصوص این راهنما سؤالی دارید می‌توانید با شماره تماس ۰۹۱۰۸۸۶۷۰۹۲  و    ۰۹۱۰۹۴۴۴۹۱۶  و یا ۰۹۰۱۱۰۲۱۳۱۳   تماس حاصل کنید.

داوری آثار این دوره در دو بخش اثر ساخته‌شده و مدل سه‌بعدی کامپیوتری صورت خواهد پذیرفت.

اعضای گروه داوری متشکل از اساتید و مفاخر این رشته و چند تن از اساتید هنرهای تجسمی و همچنین اعضای هیئت‌علمی دانشکده‌های دیزاین در ایران هستند.

همچنین تنی چند از مجموعه‌داران و فعالان این حوزه به جهت تائید عدم مشابهت و اصالت ایده بر آثار نظارت دارند.

همچنین داوری آثار کاملاً بدون نام بوده و داوران از ماهیت نام صاحبان اثر بی‌اطلاع خواهند بود.

در صورت تصمیم داوران جهت مشاهده و ارزیابی اصل اثر، مسئولیت ارسال اثر و حضور به عهده صاحب اثر است.

معیارهای ارزشیابی آثار به شرح زیر است:

تناسب اثر با ایده

 خلاقیت در فرم

 خلاقیت در کاربرد مواد

فرآیند ایده پردازی

 تناسبات اثر

 ارزش آفرینش

 استیتیک aesthetic

 نحوه اجرا و ارائه اثر

 ارگونومی

 قابلیت توسعه محصول

 استاندارد تولید

 قابلیت فروش

 اصالت طرح

تعداد محدودی از آثار با توجه به ظرفیت نمایش پس از بررسی و داوری انتخاب‌شده و به دبیرخانه هفته طراحی جواهر ارجاع داده می‌شود.

آثار در قالب شیت های ۵۰ در ۷۰ چاپ‌شده بر روی فوم بُرد به نمایش درخواهند آمد. همچنین در صورت حمایت‌های نهادهای زیربط نمایش اصل آثار در استندهای مناسب و امن شیشه‌ای صورت خواهد پذیرفت.

نگارخانه مطبوع مبلغی را بابت حق نمایش آثار در نظر گرفته است که صاحبان آثار برگزیده در صورت تمایل به نمایش آثار متعهد به پرداخت آن می‌باشند.

شیت آثار پس از پایان هفته و در روز اختتامیه به صاحبان اثر اهدا خواهد شد.

هزینه حق نمایش آثار بر اساس برآوردهای تیم برگزاری در زمان اعلام نتایج به شرکت‌کنندگان برگزیده اعلام خواهد شد.

دبیرخانه هفته طراحی جواهر تهران متعهد به نمایش آثار چاپ‌شده باکیفیت مقبول و با تائید شخص صاحب اثر و با ارائه نام و نشان وی بر روی اثر در طول ایام برگزاری هفته طراحی جواهر تهران خواهد بود. همچنین آثار ساخته‌شده با احراز قیمت صاحب اثر در طول هفته طراحی جواهر تهران توسط تیم برگزاری حفظ و صیانت خواهد شد.

انجمن علمی طراحی صنعتی متعهد می‌شود تمامی گواهی‌های مربوط به شرکت در این نمایشگاه را از سوی معاونت مربوطه در دانشگاه تهران و نهادهای حامی  برای شرکت‌کنندگان صادر کند.

انجمن علمی طراحی صنعتی متعهد می‌شود تصویر و نام صاحبان آثار را در بانک اطلاعاتی خود صیانت کرده و در صورت نیاز مجموعه‌های اسپانسرینگ با رضایت مستقیم صاحب اثر اطلاعات و راه تماس را در اختیار این مجموعه‌ها قرار دهد.

انجمن علمی طراحی صنعتی متعهد می‌شود در صفحه رسمی اینستاگرام هفته طراحی جواهر تهران به آدرس:

https://www.instagram.com/jdwtehran با ذکر نام صاحب اثر و در صورت امکان لینک کردن صفحه شخصی وی آثار را بارگذاری کند.

شرکت در تمام کارگاه‌های آموزشی دومین دوره هفته طراحی جواهر تهران برای افرادی که آثارشان در نگارخانه تهران پذیرفته و به نمایش گذاشته خواهد شد رایگان خواهد بود.

سخنرانی‌های هفته طراحی جواهر برای همه علاقه‌مندان آزاد و رایگان است اما کارگاه‌های آموزشی مشمول هزینه ثبت‌نام خواهند بود.

مزایا و هدایای آثار اول:

مزایا و هدایای ویژه آثار اول متعاقباً با توجه به نقش‌آفرینی حامیان در این دوره اعلام خواهد شد.

فراخوان همکاری حامیان معنوی و مادی:

قابل‌توجه آن دسته از هنرجویان، هنرآموزان، مؤسسات آموزشی، اشخاص حقیقی و حقوقی، شرکت‌ها و گالری‌ها، مؤسسات فرهنگی، رسانه‌ها و…که می‌خواهند در برگزاری این رویداد با انجمن علمی طراحی صنعتی دانشگاه تهران مشارکت و همکاری داشته باشند می‌توانند با شماره تلفن‌های۰۹۱۰۹۴۴۴۹۱۶، ۰۹۰۱۱۰۲۱۳۱۳ و ۰۹۳۷۸۰۷۹۴۴۷ تماس بگیرند.