سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مینو کریم‌نیا از چهره‌های پژوهشگر حوزه مد و لباس و مدرس دانشگاه در آستانه روز دانشجو، درباره شرایط حاکم بر این حوزه در نظام دانشگاهی کشور به خبرنگار هنرآنلاین گفت: دانشجویان فارغ‌التحصیل بیکار، بزرگ‌ترین آفت این بخش هستند زیرا وقتی هنرجوی باانگیزه نتواند نتیجه سال‌ها تلاش و ممارست خود را در بازار کسب‌وکار رصد کند، سرخورده شده و دیگر انگیزه‌ای برای حمایت از این عرصه خطیر ندارد.

کریم‌نیا بر لزوم اصلاحات در سرفصل‌های دانشگاهی تأکید و تصریح کرد: در دانشگاه‌ها برای به‌روز بودن تعلیمات دانشجویان باید متون انگلیسی به زبان فارسی ترجمه شود، اما متأسفانه دانش ترجمه در میان کمتر دانشجو و مدرس دانشگاهی وجود دارد. این در حالی است که منابع داخلی هم چندان بروز نیستند.

این مدرس دانشگاه افزود: غفلت دیرینه صنعت و دانشگاه از یکدیگر در عرصه مد و لباس همچنان کار دست این حوزه می‌دهد و دانشگاه‌های ایرانی حوزه مد و لباس، هیچ حرفی برای گفتن در سطح جهان ندارند

او با اشاره به افزایش روزافزون دانشجویان حوزه طراحی پارچه و لباس اذعان داشت: البته رشته‌های متعددی هستند که به این عرصه ارتباط پیدا می‌کنند و با رصد در بسیاری از دانشگاه‌ها می‌توان دریافت که انگیزه آن‌ها از حضور در آن رشته خاص، فعالیت در حوزه مد و لباس است چراکه این عرصه از بیرون نمای بسیار جذابی دارد اما از نزدیک، فعالان را با چالش‌های بسیاری مواجه می‌سازد.

این مدرس دانشگاه به مسئله کپی طرح‌ها و مقالات در میان جامعه دانشجو اشاره کرد و گفت: روزی که یک دانشجو ایده‌ای برای خلق یک طرح جدید نداشت، باید عطای عرصه مد و لباس را به لقایش ببخشد زیرا ممکن است اسیر جریاناتی همچون کپی کاری شود و این‌گونه نه‌تنها همراهی مؤثری با جریان مد و لباس نخواهند داشت بلکه اگر نام خود را طراح لباس بگذارد به این جامعه خیانت کرده است.

کریم‌نیا به کم‌رنگ بودن جایگاه پژوهش در این عرصه اشاره کرد و افزود: بارها گفته‌ام که مسئله این است که جوانان ما بیشتر به ارتباطات جهانی و مسائل مربوط به مد روز توجه دارند تا این‌ که بیایند به فرهنگ اصلی ایرانی بپردازند و در این زمینه پژوهش کنند.

او ادامه داد: خروجی دانشگاه‌های در حوزه مد و لباس اغلب کارآفرین یا فرد مناسب بازار و صنعت یا متخصص و نیروی کار ماهر نیستند، به همین سبب به حل مشکلات جامعه پاسخ مناسبی داده نمی‌شود. با این‌ همه، امید است در آینده نزدیک و نظر به نیاز روزافزون بازار به تولیدات داخلی در این بخش شاهد توسعه و رفع نواقص و نارسایی‌ها باشیم.