سرویس مد و لباس هنرآنلاین: هنر طراحی لباس در طول تاریخ از بسیاری حوادث و اتفاقات مرتبط و غیر مرتبط با هنر تأثیر پذیرفته است و در این‌ بین سبک‌های هنری در هر زمانی موجب پیدایش سبک‌های جدید در طراحی لباس شدند که هنر مفهومی یکی از این سبک‌های هنری است.

از سوی دیگر افرادی نیز قابلیت‌های اندام انسان و حالات آن را بیش از هر ابزار دیگری برای ایجاد ارتباط با مخاطبان آثار هنری مناسب دانستند. آن‌ها با تلفیق هنر طراحی لباس، هنرهای تجسمی، حالات و صفات انسانی و حرکات اندام مفاهیم موردنظر خود را نمایان می‌ساختند. آثار این دسته از هنرمندان لباس مفهومی نامیده شد.

طراح لباس مفهومی برای بیان مفاهیم مورد نظر خویش از هر وسیله و ابزاری می‌تواند استفاده کند. نخ کاغذی یکی از این موارد است.

نخ کاغذی هم‌زمان با کاغذ یا کمی دیرتر در چین و ژاپن مورداستفاده قرار گرفت به‌منظور تهیه لباس و غیره اما به دلیل ضعف‌هایی در ساختار، دچار مشکلات تولید بود.

بنابراین طی انجام یک پروژه سعی شد علاوه بر مطالعه هنر مفهومی به مطالعه نخ کاغذی و شیوه‌های تولید آن پرداخته شود. برای رسیدن به این هدف ابتدا نخ کاغذی تجزیه فنی شد. پس‌ازآن پارچه تهیه شد و تست‌های پارچه شناسی به عمل آمد تا یک دریافت کلی نسبت به پارچه کاغذی حاصل شود.

حال می‌توان گفت که بعد از نتایج مشاهده‌شده از تست‌ها پارچه کاغذی اگرچه در بعضی موارد دارای ضعف است، ولی می‌تواند در دنیای مد و طراحی لباس موردتوجه قرار گیرد و البته این به دلیل خصوصیات فیزیکی و مکانیکی مثبتی است که از خود نشان داده است.

استحکام خوب نسبت به سایر الیاف سلولزی، جذب رطوبت زیاد که مناسب تبادل هوای بدن است، دارای انعطاف در طول خمش، نداشتن بار الکتریسیته، مناسب محیط‌زیست و غیره؛ بنابراین با برطرف نمودن نواقص می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های صنعت نساجی باشد.

به‌هرروی جهان هنر در قرون 20 و 21 بیش از همه قرون پیشین مشمول نواندیشی و نوآوری است. در این قرون پرتلاطم، اشتیاق به خلاقیت و التزام به ابداع به حدی بود که بیش‌ازپیش تاریخ هنر در آن دچار تحولات سبک‌شناختی شد. این شور آن‌قدر بالا گرفت که نفس خلاقیت و نوآوری موضوع هنر شد. در این قرون هنر به‌طور وسیعی از کارکرد زینتی فاصله گرفت.

تأثیر دستاوردهای علمی قرون 20 و 21 بر هنر معاصر

دستاوردهای علمی قرون 20 و 21 نه‌تنها بر پیشرفت صنعت، بلکه بر هنر معاصر نیز تأثیر گذاشت. ازجمله هنرهای معاصر، هنر مفهومی است. در هنر مفهومی ایده و مفهوم مهم‌ترین جنبه اثر هنری است و این‌که چه شکلی دارد و چگونه اجرا می‌شود، چندان مورد اهمیت نیست. هنر مفهومی در پی نفی کردن شیء هنری است تا به‌جای آن زبان، ایده و تفکر را جایگزین کند و در این راستا هر چیزی می‌تواند شیء هنری باشد حتی لباس.

هنر طراحی لباس در طول تاریخ در دامان برخی از سبک‌های هنری رایج زمان رشد کرده و موجب پیدایش سبک‌های جدید شده است. هنر طراحی لباس می‌تواند در سبک‌های متنوعی ازجمله هنر مفهومی جلوه‌گر شود. در چنین شرایطی، هنرمندان بدن انسان را به‌مثابه بوم یا وسیله‌ای برای نشان دادن مفاهیم در وی و ذهنیات خود می‌پندارند. بنابراین هدف اصلی او از خلق یک لباس، پوشش نیست، بلکه با بهره‌گیری از مواد پوشیدنی و غیر پوشیدنی مثل پارچه، شیشه، چوب، کاغذ و غیره احساسات و اندیشه‌های درونی خود را نمایش می‌دهد.

کاغذ و نخ کاغذی با توجه به پیشینه تاریخی و هنری که دارند، برای انتقال معانی و مفاهیم مختلف ازجمله هنر مفهومی کارکردی مناسب دارند. کاغذ و نخ کاغذی به‌عنوان یک ماده اصیل و سنتی می‌تواند در دنیای هنر معاصر حاوی پیام‌های متنوعی باشد.

نخ کاغذی با بریدن وب کاغذ، مرطوب نمودن آن و تابیدن آن حاصل می‌شود و دارای خصوصیات فیزیکی و مکانیکی دیگر الیاف نساجی است. خصوصیات فیزیکی و مکانیکی نخ و پارچه شامل رفتار نخ و پارچه نسبت به‌قرار گرفتن در موقعیت‌های کششی، خمشی، پیچشی و غیره بوده و این نخ با توجه به مطالب گفته‌شده، می‌تواند در حیطه لباس مفهومی بر اساس ذهن هنرمند شکل‌گرفته و ناگفته‌های درونی او را به معرض نمایش بگذارد.

هنر طراحی لباس، هنری است که می‌تواند جدا از بعد تکرارشونده طراحی، الگو و دوخت باشد و بلکه می‌تواند وسیله‌ای باشد برای خلاقیت آفریننده و نمایش‌دهنده تمایلات پوشنده آن.

لباس بهترین وسیله دیداری است که می‌تواند با توجه به رنگ، فرم و جنس خود انتقال‌دهنده‌ پیام‌های متفاوت باشد و در مخاطب حالات گوناگونی را برانگیزد. در این پروژه سعی شده که با توجه به این عامل و انتخاب جنس، رنگ و مدل لباس مفهوم موردنظر به بیننده القا شود. آنچه مهم است مفاهیم تداعی شده توسط این لباس‌هاست که به همراه جنس،‌ رنگ و نوع بافت بیان می‌شود. این مجموعه به‌نوعی به طبیعت و منابع ازدست‌رفته طبیعی اشاره دارد.

هرکدام از طرح‌ها و اتودهای زده‌شده با توجه به ایده خاصی صورت گرفته است. مجموعه لباس‌های اجراشده بدون عنوان است ولی هرکدام برگرفته از پس‌زمینه ذهنی طراح است. طرح‌های ارائه‌شده با رنگ‌هایی خاص به القای مفهوم موردنظر طراح کمک شایانی کرده‌اند.

بدیهی است چگونگی تأثیر انسان از رنگ‌ها ماهیت کاملاً روانی داشته و به‌طور غیرمستقیم در هنجارها و واکنش‌ها، عکس‌العمل‌ها و رفتارهای فرد مؤثر است. تأثیر رنگ‌ها در انسان شدید و آنی نیست، ولی اگر همراه با شکل و تصویر خاصی ارائه شود، می‌تواند اثرگذار باشد.

بنابراین در طرح‌های ارائه‌شده سعی شده علاوه بر بافت ایجادشده به‌عنوان پارچه کاغذی از رنگ نیز استفاده شود تا ازلحاظ مفهوم گویاتر باشند. کاغذ خود از درخت ساخته‌شده و بهترین وسیله برای القای مفاهیم طبیعی می‌تواند باشد و به‌نوعی یادآور طبیعت در حال اهتزاز.

بافت یک هنر سنتی محسوب می‌شود که همیشه با رمز و راز در ارتباط است و به‌گونه‌ای با تصویرگری همراه. پس ترکیب بافت و رنگ به‌خوبی می‌تواند هنر طراحی لباس را سمت و سویی مفهومی ببخشد.

این مطلب خواندنی، برگرفته از مقاله‌ای بود با عنوان " طراحی لباس مفهومی با نخ کاغذی با توجه به خصوصیات فیزیکی و مکانیکی آن".