سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مردادماه سال 96 بود که اتفاق خوبی در راستای لزوم تمرکز جشنواره‌ها بر بخش‌های مهم عرصه مد و لباس کشور رقم خورد و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با توجه به خلأ موجود در طراحی پارچه و لباس کودکان و نوجوانان، حساسیت و اهمیت این گروه در بخش صنعت پوشاک، همچنین نیاز شدید به طرح پارچه و لباس، الگوی مناسب و کیفیت مطلوب دوخت در این عرصه، فراخوان نخستین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان را منتشر کرد.

از همان ابتدا هدف‌گذاری به این شکل بود که در پی برگزاری این جشنواره، فرصتی برای گردهمایی و شناسایی نیروهای متخصص و کارآمد و فضای رقابتی سالم و تخصصی بین فعالان این حوزه، جهت حمایت از طراحان و تولیدکنندگان این عرصه فراهم می‌شود تا با ارائه آثار خود، سهمی در توانمندی صنعت پوشاک کودک و نوجوان داشته باشند.

نخستین دوره این رویداد در هفت بخش شامل طراحی پارچه، طراحی لباس، نمایش لباس‌های اجراشده، کارگاه‌های آموزشی، گفت‌وگو و نشست، بخش صنعت و تولید و مسابقه زنده تیمی برگزار شد و باوجود برخی نقاط ضعف تااندازه‌ای توانست بر اهمیت موضوع تأکید کند.

دومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان هم طی فراخوانی در آبان ماه سال گذشته آغاز به کارکرد و نظر به نیاز شدید به الگوهای مناسب و استاندارد برای کودکان و نوجوانان و لزوم کمک به ارتقاء سطح دانش و تجربه و شناسایی نیروهای متخصص و کارآمد در این حوزه، دی‌ماه همان سال برگزار شد.

ایجاد بستری مناسب به‌منظور کشف استعدادها و ترغیب طراحان جهت ارائه طرح‌های نوین مطابق با استانداردهای بومی و فرهنگی در زمینه لباس کودکان و نوجوانان، معرفی توانمندی‌های بخش صنعت پوشاک در امر تولید لباس کودک و نوجوان و فراهم ساختن زمینه‌های ارتباط و تعامل بین طراحان و تولیدکنندگان این عرصه ازجمله اهداف برگزاری این رویداد در دومین گام عنوان شد.

و اما اکنون‌که توقع می‌رود در آستانه برگزاری سومین دوره جشنواره قرار داشته باشیم، همچنان خبری از انتشار فراخوان آن نیست درحالی‌که مینو پدرام دبیر دوره جشنواره می‌گوید فراخوان از مدت‌ها پیش جهت انتشار از طریق رسانه‌ها آماده است.

پدرام در گفتگو با خبرنگار هنرآنلاین از تلاش برای جذب اسپانسر در راستای برگزاری سومین دوره این رویداد خبر داد و

گفت: برگزاری این جشنواره لغو نشده و تنها مسئله ما، جذب اسپانسر برای تأمین هزینه‌های این رویداد است.

او افزود: انجمن طراحان لباس و پارچه ایران برگزاری این رویداد را بر عهده دارد و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تنها در راستای ارائه مجوز برگزاری با این جریان همراه خواهد شد درنتیجه بعید است که در بحث تأمین بودجه، کمکی از سوی این نهاد دریافت شود.

پدرام با اشاره به‌احتمال موکول شدن برگزاری جشنواره به سال آینده اظهار داشت: این امکان وجود دارد که به دلیل تعلل در بحث جذب اسپانسر و تأخیر در زمان انتشار فراخوان، برگزاری سومین جشنواره طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان را به سال آینده موکول کنیم چرا که به‌هیچ‌عنوان حاضر نیستیم از کیفیت جشنواره بکاهیم و پیگیری‌ هنرمندان و فعالان این بخش حاکی از آن است که در دوره سوم وظیفه خطیرتری را بر عهده‌ داریم.