سرویس مد و لباس هنرآنلاین: کمپین "مد یا مصرف‌گرایی" با هدف مقابله با مصرف‌گرایی و هدر رفت سرمایه‌های ملی از جشن حافظ امسال آغاز به کار کرده و در پی ایجاد فرهنگ مد پایدار است.

این کمپین بر این اساس که هرسال منابع محیط ‌‌زیستی بسیاری برای تولید لباس‌هایی که تنها یک یا دو بار پوشیده شده‌اند، از دست می‌رود، از هنرمندان در کنار مردم می‌خواهد که به این پویش اجتماعی و فرهنگی پیوسته و به مصرف‌گرایی نه بگویند.

ندا سرمه طراح لباس و بنیان‌گذار این کمپین به‌تازگی لباس‌های نمایش "نیمه تاریک ماه" را در راستای سیاست‌های کمپین مد یا مصرف‌گرایی بازطراحی کرده است، نمایشی که با اقتباس از فیلم ایتالیایی "غریبه‌های تمام‌عیار" و  به کارگردانی داوود بنی اردلان از 24 مهر در تالار حافظ روی صحنه رفته است. از ابتدای اجرا برای طراحان لباس کد تخفیف تماشای نمایش در نظر گرفته شده است.

سرمه درباره ویژگی‌های طراحی لباس برای این اثر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من باید برای یک نمایش رئال، لباسی را طراحی می‌کردم و از سوی دیگر بنا داشتیم که برای این نمایش لباس نویی طراحی نکنیم بلکه از لباس‌های قدیمی بازیگران بهره گرفته و همان‌ها را برای این اثر بازطراحی کنیم.

او با اشاره به مهم‌ترین رویکردها در انجام این پروژه اذعان داشت: پیام ما از بازطراحی لباس برای بازیگران نمایش "نیمه تاریک ماه" این بود که به مخاطبانمان بگوییم می‌توان به بدترین اتفاق‌ها به بهترین شکل نگاه و از دل یک اتفاق ناخوشایند پنجره‌ای زیبا به بیرون باز کرد.

این طراح لباس افزود: به‌طور مثال لباسی که خانم دهقان بر تن دارد در ابتدا یک مانتوی ساده بود که من با انجام کار دست و سوزن‌دوزی، آن را به شکلی متفاوت بازطراحی کردم و یا جلیقه بر تن سام کبودوند در ابتدا یک شلوار کهنه جین بود که من آن را در قالب یک جلیقه بازطراحی کردم.

سرمه با تقدیر از عوامل نمایش گفت: اینکه تمامی دوستان با کمپین مد یا مصرف‌گرایی همراه شدند و پذیرفتند لباس‌هایی بازطراحی شده را بر تن کنند حرکتی ارزشمند بود چراکه به‌ هر روی شاید متفاوت بودن لباس بازیگران در این نمایش برای بسیاری از مخاطبان جای پرسش داشته است، هرچند به‌احتمال بسیار، عده زیادی حتی پس از تماشای نمایش هم متوجه ماجرای طراحی لباس برای این نمایش نشده باشند.

او افزود: برای نخستین بار است که لباس‌های این نمایش با شیوه بازطراحی بر تن بازیگران یک اثر دیده می‌شود و می‌تواند پیشنهاد بسیار خوبی برای فعالان عرصه تئاتر باشد درحالی‌که بسیاری از آن‌ها دغدغه هزینه لباس بازیگران یک اثر نمایشی را دارند.

در ادامه تصاویری از نمایش "نیمه تاریک ماه" را ببینید: