سرویس مد و لباس هنرآنلاین: آزاد آریایی طراح لباس، مدرس دانشگاه و مسئول دبیرخانه بخش نمایش جشنواره مد و لباس فجر در دو دوره گذشته، درباره روند فعالیت‌های آموزش و راه‌اندازی کارگاه‌های سوزن‌دوزی در استان سیستان و بلوچستان به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این اقدامات از سوی شرکت سهامی خاص و خصوصی "ردای سنتی مکران" با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری منطقه آزاد چابهار به انجام رسیده و تاکنون بالغ‌ بر 350 کارگاه سوزن‌دوزی در استان سیستان و بلوچستان مشغول به فعالیت شده است.

آریایی با اشاره به اینکه در مسیر چشم‌انداز این فعالیت، بر آنیم تا ظرف یک سال آینده، تعداد کارگاه‌ها را به عدد هزار برسانیم اظهار داشت: در سال‌های اخیر، موضوع توجه به نقش و طرح لباس اقوام ایرانی و استفاده مناسب از آن در پوشش بانوان کشور از مهم‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری بوده است و نظر به ظرفیت‌های گسترده استان سیستان و بلوچستان در این بخش، تلاش می‌کنیم تا ضمن کشف استعدادها و فعالان باتجربه منطقه، محصولاتی را طراحی، تولید و در سطح کشور عرضه کنیم.

این مدرس دانشگاه از وجود 500 کارگاه دوخت در استان قم در راستای دوخت لباس‌های سنتی خبر داد و افزود: بحث بیمه تمامی هنرمندانی که با این پروسه تولید همراه شده‌اند نیز توسط صندوق بیمه هنرمندان پیگیری شده  و خوشبختانه مشکل جدی در بحث تأمین مواد اولیه و قرار دادن آن‌ها در اختیار کارگاه‌ها وجود ندارد.

آریایی به همراهی جهاد سازندگی استان سیستان و بلوچستان با این طرح اشاره و تصریح کرد: از آن‌ها خواسته‌ایم که در زمینه معرفی استعدادهای سوزن‌دوزی با ما همکاری کنند و هم‌زمان در حال آماده‌سازی فراخوان برگزاری دوره‌های آموزشی و کسب مجوز فعالیت خانگی برای فعالان این بخش هستیم که به‌زودی فراخوان این منتشر خواهد شد.

او افزود: یکی دیگر از اقداماتی که در ماه‌های اخیر انجام‌شده، تلاش برای تهیه اطلس هنری سوزن‌دوزی استان سیستان و بلوچستان است که به‌زودی این اطلس در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

آریایی گفت: حفظ اصالت طرح و رنگ محصولات استان در اولویت بخش آموزش و عملکرد کارگاه‌های سوزن‌دوزی قرار دارد چراکه به دلیل برخی تبادلات فرهنگی با استان‌های مجاور و کشورهای همسایه، شاهد آنیم هویت این پوشش در معرض تغییر قرارگرفته است.

آریایی در خاتمه از تداوم اجرای این طرح آموزشی و تولیدی در سراسر کشور باهدف حفظ و احیای لباس اقوام ایرانی خبر داد.