سرویس مد و لباس هنرآنلاین: علی قلعه‌قوند فعال حوزه عفاف و حجاب و مدیر برند نگار از تولیدکنندگان محصولات حجاب، درباره اظهارنظر اخیر رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت درباره خودکفایی پارچه چادر مشکی تا سه سال آینده به خبرنگار هنرآنلاین گفت: نکته قابل‌تأمل اینجاست که شرط لازم برای تحقق پیش‌بینی و وعده‌ها، ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز است که متأسفانه بعید به نظر می‌رسد در سال‌‎های پیش رو فراهم شود.

قلعه‌قوند به وجود تنوع در زمینه پارچه چادر مشکی اشاره و تصریح کرد: ما تا به امروز تنها در زمینه یکی از انواع پارچه چادر مشکی تا حدود 30 درصد به خودکفایی رسیده‌ایم که توسط کارخانه حجاب شهرکرد تولید می‌شود اما در دیگر انواع پارچه چادر مشکی همچنان چشممان به محصولات وارداتی است.

او با اشاره به این که پیش‌بینی وزیر صمت درباره خودکفایی تولید پارچه چادر مشکی تا سه سال آینده در ایران بیشتر یک پیام تبلیغاتی است تا فعلی قابل‌اجرا، اظهار داشت: زمانی می‌توان برای تحقق این اظهارنظر گام برداشت که زیرساخت‌های لازم به لحاظ مواد اولیه، ماشین‌آلات و دانش و فناوری لازم فراهم‌شده و بازار نیست ظرفیت پذیرش محصولات ایرانی در این بخش را داشته باشد.

این فعال حوزه محصولات حجاب بیان کرد: متأسفانه تأمین چرخه تولید پارچه چادر مشکی در کشور صرفه اقتصادی ندارد و در شرایط رکود اقتصادی که حجم مصرف نیز تااندازه‌ای پایین آمده بازدهی چندان خوبی ندارد.

قلعه‌قوند با اشاره به قیمت بسیار بالای نخ در ایران اظهار داشت: گاه پیش می‌آید که نخ در ایران با رقمی 40 درصد بالاتر از قیمت‌های جهانی به تولیدکنندگان پارچه فروخته می‌شود و به نظر می‌رسد اگر قصد داریم با نگاه خودکفایی در زمینه پارچه چادر مشکی گام برداریم، تمامی این مشکلات را مرتفع سازیم.

او افزود: بخش خصوصی نیز می‌تواند با این جریانات همراه شود، اما به شرطی که صرفه اقتصادی را در این جریان ببیند و مادامی‌که با مشکلاتی همچون نوسانات نرخ ارز، بالا بودن نرخ تورم و نبود مواد اولیه موردنیاز در کشور مواجه هستیم، نمی‌توانیم به وعده‌های خودکفایی در زمینه پارچه چادر مشکی امیدوار باشیم.