سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نخستین نمایشگاه بین‌المللی برندهای برتر کفش، کیف و کالای ورزشی در راستای منویات مقام معظم رهبری در نام‌گذاری امسال با عنوان سال رونق تولید ملی و برنامه‌های مدون دولت در اجرای هر چه دقیق‌تر این امر و پیگیری‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در حفظ و ارتقای وضعیت موجود و به حداکثر رساندن ظرفیت تولید از سوی اتحادیه کفش‌های ماشینی به همراه سایر اتحادیه‌های هم‌صنف کشور از 5 تا 8 شهریور به میزبانی مرکز نمایشگاهی بازار بزرگ ایران برپا شد.

سیده فاطمه ذوالقدر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که در آئین اختتامیه این رویداد نیز حضور به هم رسانده بود، درباره نقش، اهمیت و جایگاه این دست رویدادها در حوزه مد و لباس به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: صنعت پوشاک ایران به لحاظ کیفیت، قابلیت رقابت‌پذیری با دیگر کشورهای تولیدکننده پوشاک را دارد، چراکه به لحاظ دوخت و طراحی همچنان جزو کشورهای برتر به شمار است، اما به دلیل مشکلاتی ازجمله هزینه‌های بالای تأمین مواد اولیه، بالا بودن سود بانکی، قوانین و مقررات دست و پاگیر، واردات بی‌رویه یا قاچاق، تأمین مواد اولیه و ... فرصت رقابت برابر را در بازار جهانی را دارا نیستند و قسمی از بازار داخلی نیز در دست تولیدکنندگان خارجی قرار دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این صنعت در تجارت جهانی اهمیت بسزایی دارد و از همین رو، سرمایه‌گذاری در این صنعت به دلیل ارزآوری بالای آن موردتوجه است. در کشور ما، به دلیل موانع و مشکلاتی که این بخش با آن مواجه است، این صنعت نتوانسته سهم قابل‌توجهی از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص دهد و با توجه به کیفیت و توان رقابت‌پذیری بالا، از جایگاه اصلی خود در صنعت پوشاک جهانی فاصله گرفته است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه طراحان مد نیز سعی می‌کنند تا لباسی که طراحی می‌کنند تابعی از زیبایی و چشم‌نوازی باشد اذعان داشت: آن‌ها باید در نظر داشته باشند که هر نوع لباسی چه مخاطبی دارد و همچنین در چه موقعیتی پوشیده می‌شود. آن‌ها برای انجام این مهم محدوده‌ای وسیع از مواد و ترکیبات آن و همچنین طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها، الگوها و سبک‌ها را در اختیاردارند اما به هر روی تولیدکنندگان در ایران با چالش‌هایی از قبیل تهیه مواد اولیه مانند پارچه و ملزومات دوخت گرفته تا قیمت تمام‌شده و نوسان بازار ارز و تأثیر آن در قیمت‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

امید برای صادرات و تسخیر بازارهای خارجی در عرصه مد و لباس

ذوالقدر تأکید کرد: واضح است در این شرایط که بخش خصوصی جهت رونق تولید داخل و کارآفرینی و ایجاد اشتغال پایدار تلاش می‌کند، دولت نیز باید این مسیر را هموار نماید. تأمین مواد اولیه، مدیریت بیمه و مالیات، تسهیل در اعطای غرفه‌های مناسب در ایام نمایشگاه‌ها و دیگر تسهیلات ازجمله مواردی است که باید موردتوجه مسئولین قرار گیرد. البته، اخیراً اقدامات مناسبی در راستای افزایش توان رقابتی تولید داخل با رویکرد ساماندهی فرآیند واردات، توزیع و عرضه انواع البسه و پای‌پوش صورت گرفته است تا سبب افزایش کیفی و کمی تولیدات گردد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خاتمه گفت: انتظار داریم با تلاش و الگو گرفتن مناسب از کشورهای صاحب‌نام در صنعت پوشاک و مدنظر قرار دادن ملاحظات و انتظارات فعالان این عرصه در داخل کشور، بستر و زمینه‌ای فراهم شود که علاوه بر تأمین نیاز داخلی، در حوزه صادرات و تسخیر بازارهای خارجی، با برندهای ایرانی نتیجه مطلوب حاصل شود. عزم جدی و همت والای مسئولین و بخش خصوصی این مهم را به سرانجام می‌رساند.