سرویس مد و لباس هنرآنلاین: فریبا بروفر دارای مدرک تحصیلی دیپلم مجسمه‌سازی از هنرستان هنرهای زیبای وزارت ارشاد اسلامی، لیسانس گرافیک از دانشگاه الزهرا، فوق‌لیسانس تصویرسازی از دانشگاه هنر تهران و از مدرسان دانشگاه آزاد و سوره است.

بروفر 45 ساله به‌تازگی نمایشگاهی از آثار تاپستری خود را با عنوان "گسست" در نگارخانه ثالث برپا کرده است. تاپستری، هنری چیدمانی و تلفیقی از بافت، گرافیک، نقاشی و آینه‌کاری است که این روزها در عرصه هنرهای تجسمی دنیا جایگاهی خاص دارد.

بروفر درباره آثار به نمایش درآمده در این رویداد به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از مدت‌ها پیش در زمینه تصویرگری کتاب فعالیت داشتم، اما در سال‌های اخیر علاقه شدیدی به حوزه صنایع‌دستی پیدا کردم و از این میان به سراغ تاپستری رفتم.

او با اشاره به اینکه دیدگاه بسیاری از افراد به عرصه تاپستری بیشتر جنبه فانتزی و دکوراتیو دارد تا هنری اذعان داشت: تاپستری در معنا و مفهوم چیزی شبیه به گلیم‌بافی خودمان است، هرچند با استفاده از متریال‌های مختلف، حتی فلزات، این امکان وجود دارد تا به روش بافت، نقش‌هایی را ایجاد و در قالب مسطح و سه‌بعدی به نمایش گذاشت.

بروفر درباره رویکرد نمایشگاه تاپستری "گسست" توضیح داد: در سفرهای متعدد به نقاط مختلف ایران دریافتم معماری ایرانی درحالی‌که زمانی سرشار از شکوه و جلال بود، امروز با گونه‌ای از بی‌نظمی درآمیخته شده و هویت آن در حال فراموشی است.

او به بسیاری از آسیب‌های واردشده به معماری غنی ایرانی اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه تلاش کرده‌ام به کمک هنر تاپستری، این نکته را گوشزد کنم که معماری ما رو به نابودی گذاشته است و این پرسش را در ذهن مخاطبانم ایجاد کنم که به چه دلیل در شرایط فعلی، دیگر خبری از رنگ‌ها و نقش‌های اصیل در بناهایمان وجود ندارد.

این هنرمند، بافتن را با معماری مشابه برشمرد و اظهار داشت: وقتی بنایی ساخته می‌شود خشت به خشت روی هم قرار می‌گیرد تا نتیجه حاضر شود. همین شیوه ایجاد اثر در بافت‌های مختلف نیز به چشم می‌خورد و گره به گره اثر نهایی خلق می‌شود.

بروفر افزود: تابلوهای به نمایش درآمده در نمایشگاه "گسست" با متریال نخ پشم و کرک، به‌نوعی نشانگر معماری نامنظم و درهم امروز در کنار معماری هویت‌مند گذشته است و اتفاقاً این رویداد به من کمک می‌کند در گام‌های بعدی نیز البته به شکل سه‌بعدی و مشابه مجسمه، همین رویه نقد هرج‌ومرج معماری ایران را در آثار تاپستری خود به نمایش بگذارم و امیدوارم باشم شاید چنین گام‌هایی تا اندازه‌ای روی معماری کشورم اثر گذاشته و حتی یک کاشی را از خطر نابودی نجات دهد.

نمایشگاه آثار تاپستری بروفر تا 6 شهریور در گالری ثالث تهران برپاست. در این نمایشگاه 14 اثر از دست‌بافته‌های این هنرمند که با الهام از معماری ایرانی خلق‌ شده‌اند، در معرض بازدید عموم علاقه‌مندان قرارگرفته است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای  بازدید از این نمایشگاه هر روز از ساعت 10 تا 21 به گالری ثالث به نشانی تهران، خیابان کریم‌خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، پلاک 148 مراجعه کنند.