سرویس مد و لباس هنرآنلاین: فاطمه پورموسی طراح لباس و مدیر مجتمع آموزشی و فرهنگی پورموسی درباره جدیدترین فعالیت‌های خود در حوزه مد و لباس به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: با دعوت مسئولین فرهنگی منطقه آزاد چابهار قرار است شهریور امسال یک کارگاه آموزشی طراحی و دوخت لباس عروس را در این منطقه برپا کنم.

او با اشاره به ظرفیت‌های گسترده این منطقه در اقتباس و الهام گرفتن هنرمندان در حوزه لباس عروس اذعان داشت: هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در حالی با موضوع "نقش مکران" برگزار شد که بسیاری از طراحان مد و لباس آشنایی چندانی با ظرفیت‌های این منطقه نداشتند، اما پس از این رویداد مشخص شد پیوند تنگاتنگی به جلوه های بصری طبیعت این منطقه با جریان‌های زیبایی شناختی در حوزه مد و لباس وجود دارد.

پورموسی با تأکید بر وجود استعدادهای بسیار زیاد در منطقه چابهار به ویژه در بخش انواع سوزن دوزی و تزئینات لباس، بیان کرد: متأسفانه بسیاری از این افراد از آموزش اصولی درباره طراحی و دوخت لباس عروس محروم هستند. بدون شک با یادگیری این اثر می‌توانند ضمن تلفیق آن با سوزن دوزی های بلوچ، آثاری گرانقدر و زیبا در این بخش خلق کنند.

این مدرس طراحی لباس افزود: لباس عروس این ویژگی را دارد تا ملهم از لباس اقوام ایرانی باشد. امید است فرصت چنین آموزش‌هایی در دیگر شهرها نیز فراهم شود چرا که یادگیری طراحی و دوخت لباس عروس به عنوان یک لباس فاخر می‌تواند ذهن هنرجویان را برای طراحی و دوخت دیگر انواع لباس آماده کند.

پورموسی در ادامه از برپایی نخستین کارگاه تکنیکال طراحی و دوخت کت و شلوار زنانه خبر داد و گفت: این کارگاه چندی پیش برپا شد و خوشبختانه توانستیم با تکیه بر جدیدترین الگوهای ترک به ساده ترین و بهترین شکل ممکن، دوخت این پوشش پرطرفدار در میان بانوان را آموزش دهیم.

او گفت: من تا کمی پیش تر از متدهای گرلاوین، مولر و متریکس در کارم بهره می گرفتم، اما در سفری به ترکیه به عنوان یکی از مهدهای طراحی فشن در جهان دریافتم این الگوها برخی ایرادات اندامی دارند و در نتیجه با تکیه بر 30 سال تجربه خود موفق شدم الگویی استاندارد را با شرایط اندامی بانوان ایرانی استخراج کرده و به کار گیرم.

پورموسی همچنین به تداوم برپایی دوره های آموزش مجازی در مجموعه خود اشاره و تصریح کرد: به دلیل نبود امکانات آموزشی مطلوب در شهرهای مختلف کشور و تجمع بیشتر امکانات در تهران، این شیوه آموزشی به خوبی می‌تواند عدالت را در تمام کشور به منظور آموزش طراحی مد و لباس ایجاد کند و زمینه لازم را برای کشف استعدادهای این بخش از سراسر کشور فراهم آورد.