سرویس مد و لباس هنرآنلاین: اکبر باغبانی از فعالان صنعت نساجی و طراح و تولیدکننده پارچه درباره لزوم تجهیز شدن فعالان صـنعت نسـاجی به ابزار پژوهـش و تحقیق در مورد ارائه طرح‌ها و جنس‌های متنوع پارچه به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: علی‌رغم آن که بسیاری بر این باور هستند که ما در ایران توان لازم برای طراحی و تولید پوشاک باکیفیت را نداریم، اما با قاطعیت می‌گویم که صنعت نساجی کشور، آمادگی لازم برای ارائه محصول به جمعیت قابل توجهی در کشور وجود دارد.

باغبانی تصریح کرد: البته در وهله نخست لازم است فعالان عرصه مد و لباس از این ظرفیت‌ها آگاه شوند چراکه برخی افراد که توان صرف هزینه‌های بالا برای خرید پارچه خارجی را دارند، بر این موضوع تأکید می‌کنند که طراحان و تولیدکنندگان بهتر است از پارچه خارجی برای این منظور استفاده کنند.

امکان استفاده از بالغ‌بر 400 رنگ روی پارچه‌های ایرانی

این فعال صنعت نساجی با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه ممنوعیت و محدودیت در بحث استفاده از رنگ در طراحی پارچه برای بخش صنعت وجود ندارد، گفت: امروز امکان استفاده از بالغ‌بر 400 رنگ روی پارچه‌های ایرانی مناسب به ویژه در بحث لباس اجتماع وجود دارد و در صورت نیاز، فعالان حوزه مد و لباس می‌توانند از نزدیک با این ظرفیت‌ها آشنا شوند.

باغبانی افزود: آمار و اطلاعاتی از ظرفیت‌های صنعت نساجی کشور در دست است که بر اساس آن لزوم تجهیز بخش پژوهش در صنعت نساجی ایران بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و لازم است در پی این رویکرد پژوهشی از تمامی ظرفیت‌های صنعت نساجی در کشور بهره برد.

او در ادامه گفت: یکی دیگر از نکاتی که لازم است فعالان صنعت نساجی در بحث طراحی و تولید پارچه رعایت کنند این است که ما در کشوری زندگی می‌کنیم با جغرافیای متنوع و از همین رو لازم است مواد اولیه و پارچه مناسب برای اقشار مختلف در تمامی نواحی کشور با آب‌وهوای مرطوب، گرم و خشک و غیره از سوی فعالان صنعت نساجی به جامعه معرفی شود.

این فعال صنعت نساجی در خاتمه بر لزوم افزایش حمایت‌های بخش دولتی در تأمین مواد اولیه برای متولیان صنعت طراحی و تولید پارچه اشاره کرد و گفت: در همین راستا این توقع از وزارتخانه‌های متولی همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت را داریم که در مسیر تأمین این ملزومات به ما یاری رساند تا بتوانیم همسو با تکنولوژی روز دنیا در این حوزه باقدرت تمام به‌پیش برویم.