سرویس مد و لباس هنرآنلاین: پیرو تُزی طراح لباس ایتالیایی که در فیلم‌هایی چون "یوزپلنگ" و "مرگ در ونیز" با لوکینو ویسکونتی کارگردان صاحب‌نام هم‌وطن خود همکاری کرد، روز شنبه در رم از دنیا رفت. او 92 ساله بود. بنیاد فرانکو زفیرلی خبر درگذشت تزی را تأیید کرد.

تزی در دوران کاری خود که نیم قرن ادامه داشت، نام خود را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین طراحان لباس در ایتالیا ثبت کرد. ویژگی کار او طراحی لباس پرنقش‌ونگار در فیلم‌های تاریخی بود.

او با ویسکونتی در فیلم‌هایی چون "سنسو" (1954)، "شب‌های سفید" (1957)، "روکو و برادرانش" (1960)، "بیگانه" (1967) و "غروب خدایان" (1969) همکاری کرد و برای طراحی لباس فیلم‌های "یوزپلنگ" (1963)، "مرگ در ونیز" (1971) و "لودویگ" (1973) هر سه به کارگردانی ویسکونتی نامزد اسکار شد. تزی برای "مرگ در ونیز" حدود 700 لباس تاریخی طراحی کرد.

او برای فیلم‌های "La Cage aux Folles" به کارگردانی ادوارد مولینارو تولید 1978 و "La Traviata" به کارگردانی فرانکو زفیرلی تولید 1983 نیز نامزد اسکار بود.

تزی در سال 2014 در پنجمین دوره جوایز سالانه هیئت رئیسه آکادمی علوم و هنرهای سینمایی جایزه اسکار افتخاری دریافت کرد.

Piero Tosi1

از راست به چپ، لوکینو ویسکونتی، درک بوگارد و پیرو تزی در پشت صحنه "مرگ در ونیز"

او همچنین طراح لباس فیلم معروف "دیروز، امروز و فردا" (1963) به کارگردانی ویتوریو دسیکا بود که برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. تزی با فیلمسازان سرشناس ایتالیایی دیگری چون پیر پائولو پازولینی، لیلیانا کاوانی، ماریو سولداتی، دینو ریزی، لوییجی کومنچینی، ماریو مونیچلی، مارکو فرری، رناتو کاستلانی، مائورو بولونینی و جانی آملیو نیز همکاری کرد.

تزی متولد 10 آوریل 1927 در سستو فیورنتینو بود. او کار خود را به‌عنوان دستیار طراح صحنه اقتباسی نمایشی از " Le chandelier" شروع کرد و بعد از آشنایی با ویسکونتی، با فیلم "سنسو" وارد دنیای سینما شد.

او این اواخر در گفت‌وگو با ورایتی از عشق خود به سینما و میراثی که بر جا گذاشته صحبت کرد و گفت: فیلم‌های هالیوود در گذشته هویت خود را داشتند. در کودکی، دیدن صحنه‌های باشکوه و برازنده موزیکال‌های بازبی برکلی، من را در رؤیا فرو می‌برد و کاری می‌کرد برای لحظه‌ای جنگ و ایتالیای مصیبت‌زده را از یاد ببرم.

تزی در جای دیگر این مصاحبه گفت: خوشحال بودم، اما هیچ‌وقت برده کسی نبودم، چون همیشه باور داشتم بهترین جایزه، رضایت حاصل از انجام یک کار خوب است.