سرویس مد و لباس هنرآنلاین: دنیای منسوجات بسیار متنوع است و در این میان پارچه‌هایی وجود دارند که تاروپود نداشته و علی‌رغم اینکه بیشتر کاربرد صنعتی دارند اما بعضاً با عنوان منسوجات بی‌بافت در تزئین انواع خاصی از لباس نیز استفاده می‌شوند.

ابتدایی‌ترین و رایج‌ترین گونه از محصولات صنعت منسوجات بی بافت نمد است که اتفاقاً در سال‌های اخیر، نقش و کارایی بسیاری در ایجاد خلاقیت برای تزئین لباس داشته است.

به همین دلیل در این مجال مطلبی به‌منظور آشنایی بیشتر طراحان لباس از منسوجات بی‌بافت منتشر می‌شود.

منسوجات بی بافت گونه‌ای از پارچه است که بدون بافت تولید می‌شود بدین شکل که الیاف درهم‌آمیخته شده و بر روی آن‌ها عملیات اتصال انجام می‌شود. در حال حاضر ۳۰٪ از منسوجات جهان بی بافت است و روز به روز به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود. رایج‌ترین گونه این منسوجات نمداست.

منسوجات بی بافت که نام علمی آن Nonwoven fabrics است امروزه کاربردهای وسیعی پیداکرده‌اند و روزانه به تعداد محصولات این صنعت افزوده می‌شود. مهم‌ترین کاربرد این صنعت در بهداشت و درمان است که لباس‌های بیمارستانی، پدها، ست‌های جراحی، چسب زخم‌ها، باند و گاز و … را شامل می‌شود.

اما به دلیل افزایش اقبال این منسوجات طی سال‌های اخیر در تمامی جهان، اخباری مبنی بر رشد صادرات منسوجات بی بافت در اروپا منتشرشده است.

نساجی امروز می‌نویسد: ارزش صادرات این منسوجات از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از 1/81 میلیارد یورو به 1/85 میلیارد یورو رسیده است. در همین سال واردات منسوجات بی بافت از کشورهای خارجی به اتحادیه اروپا 1/29 میلیارد یورو در مقایسه با 1/14 میلیارد یورو در سال 2017 بوده است.

کشورهای صادرکننده مهم در اتحادیه اروپا عبارت‌اند از آلمان که در سال 2018، 1/22 میلیارد یورو از صادرات داخل اروپا و 590 میلیون یورو از صادرات به خارج از اتحادیه اروپا را به خود اختصاص می‌داد. این ارقام برای ایتالیا به ترتیب 750 و 338 میلیون یورو و برای فرانسه به ترتیب 318 و 125 میلیون یورو بوده است.

بر اساس اعداد و ارقام گردآوری‌شده از انجمن منسوجات بی بافت و یک‌بارمصرف اروپا، مجموع تولید بی بافت ها در اروپا در سال 2018 حدود 3/1 درصد افزایش‌یافته و به 2760000 تن رسیده است. در طول دهه گذشته میانگین نرخ رشد سالانه نزدیک به 4 درصد بوده است.

این آمار حاکی از جایگاه مهم منسوجات بی‌بافت در چرخه‌های مختلف صنعتی از جمله صنعت فشن دارد.