سرویس مد و لباس هنرآنلاین: روز گذشته رضا برومند مدیرکل میراث فرهنگی هرمزگان اعلام کرد که از سوی معاونت صنایع‌دستی کشور، بندر لنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون دوزی ثبت شد.

برومند با اشاره به این مطلب اذعان داشت که انتخاب و معرفی بندر لنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون دوزی گام مثبتی در جهت معرفی جایگاه صنایع‌دستی، فرهنگ و هنر این منطقه است؛ پرونده گلابتون بندر لنگه با پیگیری‌ها و دفاعیات لازم، خوشبختانه به حدی قوی بود که به‌عنوان شهر ملی گلابتون رأی آورده است و امیدواریم که این نشان افتخارآمیز راهی برای ادامه توسعه و ترویج گلابتون بندر لنگه و ایجاد اشتغال پایدار برای هنرمندان فعال در این حوزه باز کند.

برومند در خصوص شاخص‌های انتخاب شهر و روستاهای ملی بیان کرد که شاخص‌هایی که برای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی در شورای ثبت موردتوجه قرار می‌گیرد، به صادرات، ترویج و توسعه صنایع‌دستی، حوزه میراث فرهنگی، جاذبه‌های گردشگری مرتبط است.

در این مجال بامطالعه‌ای بر تاریخچه گلابتون دوزی در بندر لنگه، چرایی این انتخاب را تبیین خواهیم کرد:

بندر لنگه یکی از شهرهای استان هرمزگان در کرانه ساحلی خلیج‌ فارس و یکی از بنادر مهم در جنوب ایران است.

اتصال از سه جهت به شبکه جاده‌ای کشور، موقعیت مناسب قرارگیری بندر به لحاظ جغرافیایی، نزدیکی به تنگه هرمز و آب‌های بین‌المللی، باعث شده تا این شهر به‌عنوان بندری تجاری در عرصه ملی و بین‌المللی مطرح باشد و به‌عنوان یکی از کانون‌های ثقل تجارت دریایی در ساحل شمالی خلیج‌فارس قلمداد شود.

با توجه به پیشینه تاریخی بندر لنگه، صنایع‌دستی هم در این شهر قدمت دارد و گفته می‌شود اولین مرکز صنایع‌دستی در سال ۱۳۰۲ در بندر لنگه ساخته‌شده و در حدود یک قرن سابقه دارد.

گلابتون‌دوزی، خوس‌دوزی، زری‌دوزی و سوزن‌دوزی و ساخت برقع ازجمله مهم‌ترین صنایع‌دستی بندر لنگه است که هنر دست‌زنان این مرزوبوم است.

ظرفیت‌های صنایع‌دستی بندر لنگه موجب شده تا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان از مدت‌ها پیش به دنبال ثبت  بندر لنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون‌دوزی باشد. اتفاقی که بالاخره رخ داد و امید است باعث دیده شدن صنایع‌دستی بندر لنگه در بازار داخلی و جهانی و انگیزه‌ای برای فعالیت بیشتر صنعتگران بومی بندر لنگه ایجاد شود.

هنر گلابتون دوزی یکی از رودوزی‌های سنتی ایران است که درگذشته در تمام نقاط ایران رواج داده اما هم‌اکنون این هنر در استان‌های هرمزگان، اصفهان، شیراز، تهران، کردستان، قزوین، تبریز، کاشان، یزد و بخش‌هایی از بوشهر، شوش، شوشتر و … وجود دارد.

این هنر بیشتر اختصاص به بانوان خوش‌ذوق و خانه‌دار استان هرمزگان و شهرهای بندرعباس، میناب، بندر لنگه و روستاهای این استان دارد به‌گونه‌ای می‌توان گفت کمتر زنی در استان هرمزگان یافت می‌شود که با گلابتون دوزی آشنا نباشد.

به‌هرروی در سفر به جنوب کشور و استان زیبای هرمزگان بازدید از مراکز تولید و فروش گلابتون را فراموش نکنید.