سرویس مد و لباس هنرآنلاین: سارا داریان از چهره‌های دانش‌آموخته در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و مدرس مدل‌های کسب‌وکار نوآورانه در کارگاه آموزشی "مد، فروش و هویت‌بخشی برند" است که 12 تا 14 مرداد به همت مجموعه مد آرت در هتل انقلاب تهران برپا شد.

داریان درباره موضوعاتی مطرح‌شده در این رویداد باهدف توسعه فرهنگ کسب‌وکار میان فعالان هنر صنعت مد و لباس کشور به‌ویژه جامعه طراحان به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: آینده دنیای مد آینده‌ای وابسته به تکنولوژی است و از همین رو لازم است تمام افرادی که پا به این عرصه می‌گذارند با روند شکل‌گیری و نتایج حاصل از استارت‌آپ‌های دنیای فشن آشنا باشند.

او با تأکید بر اینکه اگر فعالان مد در ایران بخواهند با همین فرمان به جلو پیش روند در آینده حرفی برای گفتن نخواهند داشت، بیان کرد: نوآوری، خلاقیت و ایده ‌پردازی از مهم‌ترین نکات پیشرفت در چرخه مد است و باید به این نکته توجه داشت که با افزایش سن، میزان خلاقیت افراد کاهش می‌یابد پس بهتر است از امروز برای آموزش فرزندانمان در این زمینه تلاش کنیم تا در آینده با اتفاقات خوبی در این بخش روبه‌رو شویم.

این مدرس حوزه توسعه کسب‌وکار در ادامه افزود: البته لازم است فعالان این عرصه با استفاده از تکنولوژی روز دنیا در مسیر ترندهای جهانی قرار گیرند و خوشبختانه امروز باوجود انواع موتورهای جستجوگر امکان این عمل به شکلی ساده میسر شده است.

داریان به دو استراتژی اقیانوس قرمز و آبی در مدل‌های کسب‌وکار اشاره کرد و گفت: حرکت طراحان مد ایرانی از اقیانوس قرمز به اقیانوس آبی است. اقیانوس قرمز فضایی است که بیشتر آثار در تشابه با یکدیگر هستند و این میزان تشابه در یک فضای رقابتی نمی‌تواند نتایج خوبی در بر داشته باشد، اما در مدل اقیانوس آبی تفاوت‌ها از دل نوآوری و خلاقیت افراد و گروه‌ها بیرون می‌آید و این‌گونه فعالیت در هر بازار و جغرافیایی سودآور خواهد بود.

مدرس کارگاه آموزشی "مد، فروش و هویت‌بخشی برند" ادامه داد: نوآوری تمامی صنایع ازجمله فشن به‌ویژه در بحث پیش‌بینی آینده به تجهیز آن‌ها در حوزه تکنولوژیکی همچون هوش مصنوعی و واقعیت افزوده وابسته است.

داریان گفت: واقعیت افزوده با تکیه‌بر اپلیکشن های مدل‌ساز محقق می‌شود و بدون شک رسیدن به جایگاه مطلوب در بحث استفاده ازاین‌دست استراتژی‌ها با افزودن یک فرد آشنا با دانش آی‌تی شدنی است.