سرویس مد و لباس هنرآنلاین: آغاز فعالیت صنعت کفش در تبریز و استان آذربایجان شرقی به سال 1308  بازمی‌گردد. در دوران قاجار بازارهای شهر تبریز به‌عنوان بزرگ‌ترین بازارهای جهان خودنمایی می‌کرد صنعت کفش به‌واسطه وجود کارگاه‌های سنتی تولید چرم در تبریز پا گرفت به‌گونه‌ای که در اواخر دوره قاجار نخستین کارخانه‌های چرم در تبریز و به پشتوانه‌ آن بزرگ‌ترین کارخانه چرم ایران در سال 1310 هجری در تبریز تأسیس و شروع به کارکرد.

صنعت کفش در تبریز همگام با تحولات در جوامع صنعتی و سوق دادن به‌سوی ماشینی شدن و استفاده از مواد مصنوعی به‌عنوان یک ضرورت وارد میدان استفاده از فناوری جدید برای تولید کفش شده است و بالغ برحدود 40 درصد کفش ایران در تبریز تولید می‌شود .

سال گذشته در همین مردادماه بود که رئیس اتحادیه کفاشان تبریز از ثبت ملی کفش تبریز خبر داد و اعلام کرد از امروز برای ثبت جهانی کفش تبریز تلاش می‌کنیم اما متأسفانه در سال‌های اخیر و به‌واسطه افزایش واردات و قاچاق کالا از کشورهایی همچون ترکیه و چین، شاهد آسیب‌های جدی وارد شده به روند کار فعالان این بخش در شهر تبریز هستیم و بسیاری از آن‌ها از باب از دست دادن بازار داخلی گله‌مند هستند.

علی رغم آنکه افسانه محرابی مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت بارها اعلام کرده که واردات پوشاک،کفش و سایر کالاهای نهایی حوزه صنایع نساجی و پوشاک که در شرایط حاضر ضرورتی به واردات آن‌ها وجود ندارد، ممنوع است اما حال و روز بازار کفش تبریز واقعیت دیگری را نشان می‌دهد.

کاهش مصرف کفش ایرانی در سال‌های اخیر موجب شد تا حمایت از این صنعت قدیمی در دستور کار متولیان این بخش قرار گیرد و ازاین‌رو راه‌اندازی شهرک فناوری کفش تبریز یکی از اقداماتی است که به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت مکان‌یابی آن آغاز شده است.

در این راستا رئیس‌جمهور نیز در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از ۹۳ طرح تولیدی و صنعتی آذربایجان شرقی بر حمایت دولت از توسعه صنعت کفش و چرم تبریز تأکید و به وزیر صنعت اعلام کرد تا مشکلات این حوزه را به جد پیگیری کند.

در این خصوص رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به ظرفیت‌های ویژه آذربایجان شرقی در حوزه کفش گفت: ۴۵ درصد از کفش کشور در این استان تولید می‌شود. شهرک تخصصی کفش تبریز توسط بخش خصوصی و با ۱۲۰ کارگاه تولیدی برای اولین بار راه‌اندازی خواهد شد و شهرک فناوری کفش تبریز مکان‌یابی شده و نخستین آزمایشگاه تخصصی کفش تبریز اجرایی می‌شود.