سرویس مد و لباس هنرآنلاین: سعید محمدی تک‌آبی از کارکنان سازمان همیاری شهرداری‌های استان اصفهان سال‌هاست در زمینه لزوم استفاده از رنگ‌ها و نمادهای کاربردی در راستای تأمین امنیت شهروندان هنگام عبور و مرور، تحقیق می‌کند. دانش‌آموزان نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اقشار در این دایره مطالعاتی و عملیاتی قرار می‌گیرند.

او ضمن اشاره به روند فعالیت‌های انجام‌گرفته در راستای ارتقاء سطح کیفی پوشش عابران به‌ویژه دانش آموزان، مباحثی را درباره شیوه‌نامه فرم مدارس باهدف تأکید بر صیانت از حقوق شهروندی دانش‌آموزان در سایه آموزش‌های انجمن پوشاک مدارس عنوان کرده است.

محمدی تک‌آبی در ابتدا با اشاره به اینکه فرهنگ مقوله‌ای فردی است مبتنی بر رفتار انسان‌ها و فقط با ارتقاء این فرهنگ در تک‌تک اشخاص می‌توان به ارتقای فرهنگ جامعه امیدوار بود، اذعان داشت: عابران و ازجمله دانش آموزان و راکبان بزرگ‌ترین گروه قربانیان حوادث رانندگی هستند که معمولاً خود نیز سهمی در ایجاد حادثه دارند. شاید مهم‌ترین قصور و خطای این گروه علاوه بر نبود آگاهی بر لزوم استفاده از تضاد رنگ‌ها و شبرنگ‌ها در پوشش، کیف، کفش، کلاه و نیز رنگ دوچرخه و... در طول رفت‌وآمد در مسیر منزل و محل اقامت تا مدرسه، مراکز آموزشی، فرهنگی، هنری و محل‌هایی دیگر در طول بازدیدها، اردوها و... درون‌شهری و برون‌شهری، اعتماد بیش‌ازحد به قدرت بینایی رانندگان، تخمین نادرست از فاصله و سرعت وسایل نقلیه‌ای است که به سمت آنان می‌آید.

او تصریح کرد: می‌توان به این عوامل شرایط نامساعد جوی و محدودیت دید افقی ناشی از بارندگی، برف لغزندگی سطح راه، مه آلوده بودن محیط، وجود ریز گرد، ناکافی بودن روشنایی معابر و... را نیز افزود چنانچه با عزم ملی و کمک سایر رسانه‌ها از جمله رسانه تصویری ملی بتوانیم با تشکیل کارگروه ملی در این خصوص سطح آگاهی خانواده‌ها و متولیان مربوطه را افزایش داده و بر لزوم اقداماتی در خصوص آشکارسازی لباس فرم مدارس و دیگر ملزومات مورداستفاده‌ای که یک دانش‌آموز به همراه دارد آن هم به همت طراحان با رعایت اصل زیباشناسی و رعایت کامل حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تأکید کنیم و در نتیجه جامعه چندمیلیونی دانش آموزان و خانواده آن‌ها را در سطح گسترده‌ای به شکل فراگیر در سطح ملی برای این تحول اجتماعی و پرهیز از رنگ‌های تیره ایمن سازیم.

این پژوهشگر با تأکید بر اینکه در این فرصت محدود مأموریت‌های مهمی بر دوش است، اظهار داشت: با توجه به مسئولیت اجتماعی خود به‌عنوان یک شهروند تصمیم گرفتم تجارب و مطالعاتی را که طی حدود 20 سال گذشته پس از سفر به کشور سوئد داشتم با اولویت اجرای طرح راهبردی آشکارسازی (خوب دیده شدن, خوب دیدن, رفع استتار و رفع موانع دید در ترافیک) به‌منظور ارتقای سلامت و ایمنی عبور و مرور شهروندان و پیشگیری از سوانح دل‌خراش فوتی، جرحی و خسارتی و تبعات زنجیره‌ای روحی روانی و اقتصادی در سطح ملی با همراهی خانواده، دوستانم و همراهی سازمان‌های مردم‌نهاد، متولیان محترم سه قوه با حمایت‌های ستادی توسط سازمان همیاری شهرداری‌های استان اصفهان در معرفی این طرح در سطح استانی و ملی گام برداشته و تلاش کنیم که این تجارب در حوزه برنامه‌ریزی، پژوهشی، آموزشی و اجرایی با متولیان مربوطه به اشتراک گذاشته‌شده و توسعه یابد.

او افزود: استتار لحظه‌ای و همرنگی افراد و اجسام، تهدیدی جدی برای صنعت حمل‌ونقل کشور است. رنگ سفید در برف، رنگ سیاه و تیره در شب، طیف‌های خاکستری، قهوه‌ای و کرم‌ رنگ مشابه رنگ داشبورد خودرو از گروه رنگ‌های خنثی هستند و سیستم ادراکی بیننده را به حد موردنیاز تحریک نمی‌کنند، بنابراین در سیستم پرسرعت حمل‌ونقل باید از این گروه رنگ‌های غیر شاخص پرهیز شود.

محمدی تک‌آبی ادامه داد: رانندگان با دیدن به‌موقع موجودات اعم از افراد و اجسام و از فاصله بسیار دور به‌شرط رعایت سرعت مجاز و مطمئنه و دارا بودن هوشیاری کامل و توجه کامل به مسیر حرکت (جلو و پیرامون) فرصت کافی برای عکس‌العمل اعم از ترمز گیری به‌موقع، کاهش تدریجی سرعت، توقف کامل و یا مانورهای کم‌خطر دیگر و حتی به صدا درآوردن صدای بوق اخطار به‌منظور آگاهی عابران و کاربران معابر را خواهند داشت.

او بیان کرد: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی تحت عنوان پیشگیری از حوادث ترافیکی در سال 2004، اطلاعات دیداری یکی از پیش‌نیازهای اساسی برای تمام استفاده‌کنندگان راه‌ها بوده و قابل‌رؤیت بودن عابران بسیار بااهمیت است. به استناد بند 6 مصوبه شماره 119512/51024 تاریخ 94/09/10 هیئت محترم دولت مبنی برتهیه مطالب آموزشی مناسب و مؤثر در اصلاح رفتارهای پرخطر ترافیکی و گنجاندن آن‌ها در کتب درسی آموزش‌های لازم در خصوص مهارت خوب دیده شدن در عبور و مرور می‌تواند به‌طور عملیاتی در سطح کشور با محوریت آموزش‌وپرورش و کلیه مراکز آموزشی و مشارکت متولیان حوزه ساماندهی پوشاک از جمله انجمن طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس در دستور کار قرارگیرد.

کارمند سازمان همیاری شهرداری‌های استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به ابلاغ منشور حقوق شهروندی و نیز مکاتبات متعدد از سوی معاون محترم حقوقی رئیس‌جمهور در حمایت از این طرح و با عنایت به ارتباط موضوعی بندهایی از مواد منشور 120 ماده‌ای حقوق شهروندی در ارتباط با حوزه سلامت و ایمنی شهروندان ازجمله، دانش آموزان، مددجویان بهزیستی، مراکز آموزش عالی و... و نیز نیاز جامعه به تولیدکنندگان محترم در حوزه‌های گوناگون، انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس می‌تواند با هدف حمایت از تولیدات داخلی و صیانت از حقوق شهروندی و حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تشکیل زیر کمیته‌های مرتبط ازجمله زیر کمیته‌های حقوقی در صیانت از حقوق شهروندی و دسترسی آسان و ارزان به محصولات متنوع با شاخص‌های موردنیاز ایمنی، مقدمات تنظیم پیش‌نویس اصلاحات لازم در امر اخذ معافیت‌های مالیاتی و نیز ارائه تخفیف‌هایی برای تولیدکنندگان محصولات فرهنگی و محصولات دارای مشخصه‌های ایمن با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف برای سلایق گوناگون را برای استفاده عامه مردم فراهم آورد.