به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، دومین جشنواره مد و رسانه به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، پاییز 98 برگزار می‌شود.

بنیاد ملی و مد و لباس زیر نظر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، پس از برگزاری شش دوره تقدیر از فعالان رسانه‌ها در بخش فرهنگی هنری جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر و نخستین دوره جشنواره مد و رسانه، به‌منظور دستیابی به الگوی مناسبی از تعامل با رسانه‌ها و نیز برای پاسداشت نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در عرصه‌های گوناگون مد و لباس و مشارکت مؤثر اصحاب رسانه و تقویت تعامل طراحان، تولیدکنندگان، و مدیران سیاست‌گذار حوزه مد با رسانه‌ها، "دومین جشنواره مد و رسانه" را در پائیز 1398 برگزار می‌کند.

از مهم‌ترین اهداف این جشنواره می‌توان به تجلیل از نقش اهالی رسانه در نقادی و هم‌افزایی حوزه‌ مد و پوشش و افزایش نقش رسانه‌ها در مد پذیری مناسب جامعه اشاره کرد.

متن کامل فراخوان دومین جشنواره مد و رسانه به شرح زیر است:

مقدمه:

نقش رسانه‌ها در دنیای مدرن، نقشی مهم، بی‌بدیل و انکارناپذیر است. خبررسانی به‌روز، تأثیرگذاری، ترویج و آموزش، از مهم‌ترین قابلیت‌هایی است که رسانه می‌تواند برای پویایی یک جامعه بر عهده بگیرد؛ آنچه امروزه و با ظهور رسانه‌های نسل سوم، تأثیر رسانه را پررنگ‌تر کرده است، وجه تعاملی رسانه‌ها است که مخاطبان نیز در آفرینش یک رویداد می‌توانند نقش ایفا کنند.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فرهنگی کشور، بحث حوزه مد و لباس ایرانی اسلامی است. حوزه‌ای که لباس هم کالای فرهنگی است، هم نیازمند کار هنری، علمی و طراحی است و هم رویکرد تولید و مزیت سازی اقتصادی دارد. لذا با چنین تنوع و رویکردهایی می‌توان به "جامعه‌ زیباپوش" دست یافت.

بنیاد ملی و مد و لباس زیر نظر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، پس از برگزاری شش دوره تقدیر از فعالان رسانه‌ها در بخش فرهنگی هنری جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر و نخستین دوره جشنواره مد و رسانه، به‌منظور دستیابی به الگوی مناسبی از تعامل با رسانه‌ها و نیز برای پاسداشت نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در عرصه‌های گوناگون مد و لباس و مشارکت مؤثر اصحاب رسانه و تقویت تعامل طراحان، تولیدکنندگان، و مدیران سیاست‌گذار حوزه مد با رسانه‌ها، "دومین جشنواره مدو رسانه" را در پائیز 1398 برگزار می‌کند.

اهداف جشنواره:

تبیین مفهوم مدو سند ملی لباس

تبیین لباس به‌عنوان کالای فرهنگی

فرهنگ‌سازی مد و افزایش سواد مد در جامعه

تقویت و افزایش بهره‌وری از هنر ـ صنعت مد ایرانی اسلامی

ارتقاء سواد فرهنگی و سبک پوشش بر پایه ارزش‌های اسلامی ـایرانی

تجلیل از نقش اهالی رسانه در نقادی و هم‌افزایی حوزه‌ مد و پوشش

افزایش نقش رسانه‌ها در مد پذیری مناسب جامعه

محورهای موضوعی:

مد و فرهنگ، فرهنگ‌سازی مد، سبک زندگی، اخلاق و پوشش شهروندی، نشان و نمادهای فرهنگ ایرانی اسلامی در طراحی پارچه و لباس، مد و بهره‌گیری از لباس اقوام ایرانی، نام‌گذاری پارچه و لباس، شعار­های تبلیغاتی در حوزه مد و لباس (اسلوگان)، مد و جنگ نرم، مد و اقتصاد، قاچاق و نقش مخرب آن در مدسازی، مد و لباس مشاغل، مد و بهداشت، مد و برندسازی، مد و سایز ملی، مد و مالکیت معنوی، مد و صنعت، مد و تجارت، مد و اقتصاد مقاومتی، مد و کارآفرینی

قالب‌های آثار قابل ارائه جشنواره:

مطبوعات (روزنامه‌ها، مجلات، نشریات علمی - تخصصی ویژه‌نامه‌ها)

خبر، گزارش، گفت‌وگو، مقاله، یادداشت و سرمقاله، تیتر

خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری –تحلیلی:

خبر، تیتر، گزارش، گفت‌وگو، یادداشت، پیامک خبری

اخبار رادیویی و تلویزیونی:

خبر، گزارش، گفت‌وگو، رسانه‌های شنیداری (رادیو)، مستند، ترکیبی، گفتگو، نمایشی، گزارش، آنونس فرهنگی (تبلیغ)، رسانه‌های دیداری (تلویزیون)، برنامه‌های ترکیبی، گفتگو با ساختار استودیویی، سخنرانی، نماهنگ و تیزر، مستند، نمایشی داستانی، کودک و نوجوان، پویانمایی (انیمیشن)، تیزر فرهنگی تلویزیونی

هنرهای رسانه‌ای:

عکس، کاریکاتور/ کارتون، داده نما (اینفوگرافی)، موشن گرافیک، پادکست، پویانمایی (انیمیشن)، طنز اجتماعی (در حوزه مد و لباس)، شبکه‌های مجازی و اینترنتی (وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی)

رقابت دانشجویی:

دانشجویان دانشکده خبر، دانشگاه صداوسیما، دانشکده‌های علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در دانشکده‌های دانشگاه‌های آزاد اسلامی، دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه سوره (رشته‌های تولید رادیویی، تولید تلویزیونی، انیمیشن، خبرنگاری، روابط عمومی، تبلیغ و ارتباط فرهنگی، روزنامه‌نگاری، مدیریت رسانه، عکاسی خبری، رفتار اجتماعی و افکار سنجی، فرهنگ و ارتباطات) چنانچه علاقه‌مند به کار رسانه‌ای درباره هریک از قالب‌های رسانه‌ای فوق باشند، می‌توانند به‌عنوان پروژه دانشگاهی، با ذکر دوره تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا) و نام استاد راهنما یا استاد پروژه آثار دانشجویی خود را درباره موضوعات جشنواره با نامه رسمی گروه آموزشی دانشکده برای دبیرخانه ارسال کنند.

مقررات جشنواره:

به برگزیدگان آثار افزون بر جایزه نقدی و لوح تقدیر، تندیس طلایی جشنواره و به شایسته تقدیر افزون بر جایزه نقدی لوح اهدا می­‌شود.

شرکت همه فعالان رسانه‌ای کشور و دانشجویان حوزه رسانه در این جشنواره آزاد است.

آثار ارسالی باید به حوزه مد و پوشش سایر مؤلفه‌های اثرگذار به این حوزه مرتبط باشند.

ارسال اثر در بخش‌های مختلف جشنواره به‌منزله اعلام مالکیت معنوی توسط ارسال‌کننده است و در صورت اثبات خلاف این امر در هر مرحله‌، آثار موردنظر از جریان جشنواره حذف می‌شود.

آثاری می‌توانند در جشنواره شرکت کنند که از تاریخ 30/06/1395 تا 30/11/1396 تولید و پخش رسانه‌ای یا چاپ شده باشند. ارائه گواهی پخش و چاپ از رسانه‌های مربوطه الزامی است.

تکمیل فرم ثبت نام در سامانه جشنواره یا ارسال به نشانی الکترونیکی moderesaneh@iranmode.com برای هر شرکت‌کننده الزامی ا‌ست.

هر شرکت‌کننده می‌توانند 5 اثر را به سامانه جشنواره ارسال کند.

پس از داوری مقدماتی، آثار راه‌یافته به جشنواره در سامانه جشنواره اعلام خواهد شد.

به همراه آثار مکتوب، ارسال فایل آن به‌صورت word و pdf الزامی است.

ارسال آثار رادیویی، تلویزیونی و چندرسانه‌ای به‌صورت لوح فشرده الزامی است.

فایل‌های عکس، کاریکاتور و داده نما با پسوند tiff یا jpg و با وضوح ۳۰۰ dpi و حداقل در ابعاد ۲۵ × ۲۰ باید ارسال شود. پس از اعلام راه‌یابی به جشنواره، ارائه نسخه اصل و چاپی اثر ضروری است.

اصل آثار مطبوعاتی مورد قبول است و در صورت نبود آن کپی اثر با تأیید و مهر و امضا رسمی روزنامه و خبرگزاری مورد تأیید است.

برای آثار بدون نام صاحب اثر یا آثاری که با نام مستعار چاپ شده باشد، در مرحله نهایی داوری نیازمند تأیید مدیرمسئول شبکه، نشریه یا خبرگزاری است.

آثار ارسالی به جشنواره عودت داده نخواهد شد.

از برگزیدگان و شایستگان جشنواره، طی مراسمی ارزنده تقدیر خواهد شد.

گاه‌شمار جشنواره:

اعلام فراخوان: دهه دوم تیرماه 1398

آخرین‌مهلت ارسال آثار: 1398/6/25

شروع داوری: نیمه نخست مهرماه 1398

ارسال دعوت‌نامه برای نامزدان دریافت جایزه: اواخر آبان ماه 1398

مراسم اختتامیه و اعلام نتایج و تقدیر از برگزیدگان: پائیز 1398

نحوه ارتباط و دریافت اطلاعات بیشتر:

دبیرخانه جشنواره: تهران- چهارراه کالج-جنب پمپ بنزین-کوچه هلال احمر-پلاک 6

تلفن: 66722312

دورنگار: 66722313