سرویس مد و لباس هنرآنلاین: انتخاب موضوع ویژه برای دوره قبل جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با عنوان "نقش مکران" از جنبه‌های مختلف دارای اهمیت در پرداختن به آن است.

سیاست‌گذاران این رویداد با انتخاب این موضوع در عمل با یک تیر چند نشان زدند و سرزمین مکران، این سرزمین رؤیایی و میراث جغرافیایی ماندگار در کشورمان را به بها و بهانه یک رویداد فرهنگی و هنری به طیف وسیعی از مردم جامعه معرفی کردند.

مکران با تاریخ چند هزارساله از سنگ‌نوشته‌های هخامنشی و کتاب تواریخ هرودوت مورخ یونانی تا سواحل صخره‌ای، ماسه‌ای و مرجانی و کویرهای جذاب مریخی این ظرفیت را داشت که در کنار ترغیب و تشویق شدن طراحان برای مطالعات میان‌رشته‌ای پیش از حضور فعال در این عرصه، افکار عمومی را به سمت وجوه اقتصادی، سیاسی و تاریخی جشنواره‌ای در حد و اندازه فجر سوق داده و درنتیجه سیاستی کلان را برای ادوار آتی این رویداد بنیان‌گذارند.

و اما در آستانه آغاز حرکت برای برپایی نهمین دوره جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر این هشدار هوشمندانه به نظر می‌رسد که مراقب باشیم با طرح موضوعات بدون مطالعه، خاطره خوش ‌"نقش مکران" را به ورطه فراموشی نسپاریم.

نباید به‌سادگی از تأثیر نقش انتخاب موضوع نقش مکران در توسعه گردشگری این سرزمین ساحلی در جنوب شرقی ایران و جنوب غربی پاکستان عبور کرد.

به‌هرروی هر رویدادی در عرصه مد و لباس تحت تأثیر جریانات جامعه مدرن و دهکده جهانی است اما در همین فرصت تأکید بر این مهم ضروری به نظر می‌رسد که ابعاد جهانی این عرصه هم می‌تواند با سیاست‌گذاری‌های بکر، آن‌هم درست در بزنگاه‌های بین‌المللی بر تأثیرگذاری رسانه پوشش در تمام شئون سیاسی و اقتصادی کشور صحه گذارد.

هرچند سید سعید میر محمدصادق دبیر بخش فرهنگی جشنواره مد و لباس فجر در نخستین جلسه هم‌اندیشی و سیاست‌گذاری این رویداد از تحقیق چندماهه کارگروه درباره رویکرد موضوعی این رویداد سخن گفته و اذعان داشته است با بررسی‌های مستمر برای نهمین دوره جشنواره و به‌منظور هویت‌سازی، توجه به گستره ارزشمند هنری شمال شرقی کشور و هنر بومی ایرانی در استان‌های گلستان و خراسان شمالی، پیشنهاد می‌کنیم رویکرد کلی مفهوم این دوره از جشنواره، "فر گلستان" باشد.