سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مسئله عفاف و حجاب، مسئله‌ای فردی و اجتماعی است که از زمان تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نهادهای مختلفی را مکلف بر صیانت و نظارت بر این اصل مشخص کرده است.

از طرفی، مجلس شورای اسلامی طی چهار دهه عمر انقلاب اسلامی علاوه بر اتخاذ تصمیماتی در حمایت از صنوف و طبقات اجتماعی مختلف، مصوبات تعیین کننده‌ای برای تضمین اجرای قوانین مختلف داشته است  که نمونه آن  تصویب قانون مجازات اسلامی و تبصره ماده ۶۳۸ این قانون است که در سال ۱۳۶۲ در قالب لایحه‌ای توسط قوه قضاییه به مجلس فرستاده شد و قوه مقننه نیز برای تضمین اجرای قانون و نشان دادن جدیتش در مسئله پوشش این  تبصره را تصویب کرد و  البته این مصوبه را دو بار دیگر در دهه‌های ۷۰ و ۹۰ اصلاح کرد.  تبصره این ماده تاکید دارد برای بانوانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، مجازات  حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا از ۵۰ هزار ریال تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی شامل حالشان می‌شود.

چندی پیش هم خبر جریمه 200 هزار تومانی برای برداشته شدن حجاب سر در اتوموبیل‌های شخصی هم به عنوان یک جریمه نقدی در نظر گرفته شد تا دیگر بار بر ضرورت حفظ این بخش از ارزش‌های نظام گام برداشته شود.

اما در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی درحالی برگزار شد که جزئیات تصویب پنج فصل سند عفاف و حجاب روی میز اعضا قرار گرفت و در نهایت به تصویب رسید.

سند حجاب و عفاف که کلیات آن در پنج فصل به‌تصویب اعضا رسید، یک سند جامع و همه‌جانبه‌نگر بوده و قرار است اعضا در شور دوم که ورود به جزئیات است، اصول، ارزش‌ها، راهبردها و تقسیم و نگاشت نهادی که بین 34 نهاد کشور صورت گرفته و همچنین مسیرها و نقشه راهی را که منجر به تحقق و اجرای اصول راهبردی این سند خواهد شد، مورد توجه قرار دهند.

اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه پس از بحث پیرامون شناخت معرفتی‌ و علت‌یابی موضوع حجاب و وضعیت آن در جامعه امروز ایران، تأکید داشتند که در این موضوع مهم ضمن اینکه نظام و حکومت اسلامی مسئولیت دارد. مردم و جامعه مدنی نیز نسبت به صیانت از ارزش‌های فرهنگی و حجاب و عفاف در جامعه دارای مسئولیت هستند.