سرویس مد و لباس هنرآنلاین: "اعمال تمهیدات لازم در جهت ترویج و تبلیغ نمادها و الگوهای پارچه و لباس ایرانی اسلامی و بومی مناطق مختلف کشور و نمادها و الگوهای مصوب کارگروه در سینما، تئاتر، مطبوعات، کتاب، موسیقی، هنرهای نمایشی و دیگر فعالیت‌های فرهنگی. .. "

آنچه در بالا ذکر شد بند الف از ماده 7 آئین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس کشور است که بر نقش و اهمیت کتاب به‌عنوان یکی از ابزار مؤثر در مسیر تبلیغ و ترویج الگوهای اسلامی ایران در حوزه مد و لباس تأکید دارد.

بااین‌همه پر بیراهه گفته‌ایم اگر بخواهیم اوضاع‌واحوال بازار نشر در حوزه مد و لباس را مطلوب بدانیم.

متأسفانه عرصه نشر نیز همچون دیگر موارد مندرج در این بند از عرصه مد و لباس غفلت کرده و تعداد ناشران حامی آثار مکتوب در این حوزه به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد.

البته که بازار نشر در نوعی رخوت و کساد به سر می‌برد و بسیاری بر این باورند که  این کاهش عناوین کتاب نتیجه افزایش قیمت کاغذ و سایر ملزومات چاپ است اما وضعیت نشر در حوزه مد و لباس به این جریانات و دغدغه‌ها ختم نمی‌شود.

باید پذیرفت که صنعت نشر روی خوشی به عرصه مد و لباس در کشور نشان نمی‌دهد و با ذره‌بین هم نمی‌توان به آثار مکتوب پرتیراژ حوزه پوشاک در کتاب‌فروشی‌ها دست‌یافت.

حال باید واکاوی کرد درحالی‌که تب طراحی مد و لباس در کشورمان به‌شدت داغ است چه شده که این جریان به بازار نشر سرایت نکرده و چاپ کتاب در این زمینه برای ناشران بخش خصوصی و دولتی هیچ‌گونه محلی از اعراب ندارد.

اواسط سال گذشته بود که آمار نشر کتاب از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد و آمار نشان داد در مهر97 تعداد ۶۹۶۱ عنوان کتاب منتشرشده که در مقایسه با ۷۷۰۷ عنوان کتاب در دوره زمانی مشابه سال 96، ۱۰ درصد کاهش داشته است و میانگین قیمت هر کتاب با افزایش ۳۴ درصدی روبه‌رو شده است.

اما به‌واقع چند درصد از این آمار با عرصه مد و لباس پیوند دارد؟ باید به این پرسش پاسخ داد و در پی آسیب‌شناسی آن بود. آیا ضعف از دولت است که نتوانسته آن‌گونه که باید به تبیین نقش و اهمیت نشر کتاب در حوزه مد و لباس بپردازد یا چون ناشران، سودی در چاپ کتاب مرتبط با حوزه مد و لباس نمی‌بینند، از آن حمایت نمی‌کنند؟