سرویس مد و لباس هنرآنلاین: لباس یکی از مهم‌ترین نمادهای فرهنگی و هویتی افراد در تمامی اعصار بوده است و تبیین فلسفه پوشش به مقطع مشخصی از تاریخ مربوط نمی‌شود.

حجاب نیز یک الگوی رفتاری است که از جهان‌بینی افراد و جوامع برمی‌آید و با توجه به نحوه تعریف از ارزش‌ها و هنجارها، کمیت و کیفیت آن دستخوش تغییر خواهد شد.

تمامی ادیان برنامه هدایت انسان‌ها را در سه بخش عقاید، احکام و اخلاق ارائه کرده و در این میان مسئله و موضوع حجاب و پوشش با هر سه بخش در ارتباط است.

اسلام معتقد است برهنگی و بدحجابی ارزش زن را کاسته، او را به انحطاط اخلاقی می کشاند، تا آن جا که او مجبور است در جامعه بر زن بودن خود تکیه کند، نه به انسان بودن. در بینش الهی و معنوی این حقیقت درباره زنان روشن است که لباس را برای بهتر نشان دادن بدن به مردان نمی پوشند، بلکه پوشش وسیله ای برای پنهان سازی زیبایی های خود از چشم نامحرمان و ابزاری برای حفظ بدن از سرما و گرماست.

در این مجال و به بهانه فرارسیدن سالروز شهادت حضرت علی(ع) با نگاهی به احادیث روایت‌شده از سوی ائمه اطهار و امامان معصوم در باب عفاف و حجاب، دیگربار بر اهمیت این نماد فطری و کمال‌جو تأکید کرده و جهان‌بینی مبتنی بر رعایت عفاف و حجاب در مسیر دستیابی به ثمرات فکری، روحی و اجتماعی را از دیدگاه اسلامی تورق خواهیم کرد.

حضرت محمد (ص): خدا مردانی را که شبیه زن می‌شوند و زنانی را که خود را شبیه مرد قرار می‌دهند، نفرین کرده است.

-  سه گروه، هرگز داخل بهشت نمی‌شوند، زنی که خود را در لباس و حرکات و امور دیگر شبیه مرد سازد و...

 - خداوند شمارا از عریان شدن بازداشته است لذا از عریان شدن بپرهیزید.

- صیانت زن او را شاداب‌تر و زیبایى‌اش را پایدارتر مى‌کند.

- غذائی بخور که خود می‌پسندی ولی لباسی بپوش که مردم می‌پسندند.

- زروزیور خود را در منظر و دیدگاه غیر شوهر مگذار و در غیاب شوهر خود را خوشبو مکن و مچ پا را نشان مده اگر چنین کنید دینتان را تباه و خدا را به خشم آورده‌اید.

- روسرى خود را که جلب نظر می‌کند نشان مده اگر چنین کنی دینتان را تباه و خدا را به خشم آورده‌ای.

- لباسی بپوش که انگشت‌نمای مردم نشوی و عزت و احترامت هم محفوظ بماند.

حضرت علی (ع): بهترین لباس، لباسی است که تو را از خدا به خود مشغول نسازد.

- پوشیده و محفوظ داشتن زن مایه آسایش بیشتر و دوام زیبایى اوست.

- وقتی کسی عریان شود، شیطان به او نظر می‌اندازد و در او طمع می‌کند پس خود را بپوشانید.

- بر شما باد بر پوشیدن لباس ضخیم، چراکه هر کس لباسش نازک باشد، دینش نازک است.

حضرت امام صادق (ع) : حجاب زن برای طراوت و زیبایی‌اش مفیدتر است.     

- سزاوار نیست زن مسلمانی، لباسی بپوشد که بدن وی را نمی‌پوشاند.

حضرت امام رضا (ع): هر کس لباس بپوشد تا مباهات و جلوه‌گری کند خدا رحمتش را از او بازمی‌دارد.

همچنین در روایت است که برای پیامبر چند قواره پارچه آوردند پیامبر قواره‌ای را به یکی از یاران خود داد و به او فرمود که این را دو قسمت کن: قسمتی را برای خود جامه کن و قسمت دیگر آن را به همسرت بده تا برای خود روسری کند. بعد به وی فرمود: به همسرت بگو برای این پارچه آستری فراهم کند تا بدن وی از زیر آن نمایان نباشد.

حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام از پدران گرامیش از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام نیز نقل فرمودند که: روزی شخص نابینایی اجازه ورود خواست. فاطمه علیهاسلام برخاست و چادر به سر کرد. رسول خدا فرمود: چرا از او رو می‌گیری، او که تو را نمی‌بیند؟ فاطمه عرض کرد: او مرا نمی‌بیند، اما من که او را می‌بینم. و او اگرچه مرا نمی‌بیند ولی بوی مرا که حس می‌کند.