سرویس مد و لباس هنرآنلاین: سمیه سنقری طراح لباس و صحنه در سینما و تلویزیون درباره شرایط حاکم بر این عرصه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: متأسفانه این بخش در صنعت بزرگ سینما دچار مشکلات بسیاری است که از جمله آن می‌توان به اشراف نداشتن تهیه‌کنندگان، کارگردانان و بازیگران به این مقوله مهم یعنی طراحی لباس اشاره کرد.

سنقری با اشاره به اینکه لباس از مهم‌ترین ابزار کار بازیگران است و تهیه‌کنندگان باید برای ایده‌های طراحان لباس سینما هزینه کنند، اذعان داشت: یک طراح لباس سینما باید بر فاکتورهای مهمی همچون شخصیت‌پردازی، روانشناسی و رنگ‌شناسی مسلط باشد که همه این موارد می‌تواند در موفقیت یک اثر سینمایی تأثیرگذار باشد. این در حالی است که بسیاری از طراحان متخصص فضایی برای فعالیت و ارائه ایده و نظر در این زمینه‌ها ندارند.

این طراح لباس سینما افزود: یکی از مهم‌ترین معضلات امروز در حوزه طراحی لباس سینما و تلویزیون، ورود مزون‌داران و طراحان لباس مزون به این حوزه است، آن‌ هم در شرایطی که طراحی لباس برای شخصیت‌های یک فیلم با طراحی مزونی کاملاً متفاوت است و تداوم این امر می‌تواند آسیب‌های جدی به این عرصه وارد کند.

او با تأکید بر اینکه لازم است تخصص طراح لباس سینما از سوی تمام عوامل فیلم و حتی مخاطبان جدی گرفته شود بیان کرد: حتی گاهی به مواردی برمی‌خوریم که بازیگران می‌گویند ما طراح لباس شخصی خود راداریم و همان افراد باید لباس ما را برای فلان فیلم طراحی کنند اما واقعیت این است که طراح لباس یک پروژه سینمایی باید بر صفرتا صد روند ساخت یک فیلم از فیلمنامه گرفته تا دیگر بخش‌ها با این اثر همراه باشد با یک نگاه جمعی به سایر عوامل فیلم در مسیر طراحی لباس برای آن‌ها گام بردارد.

سنقری در ادامه درباره طراحی لباس فیلم سینمایی "زنی با ارابه چوبی" که روزهای پایانی فیلمبرداری را در روستای کوتنای قائم‌شهر طی می‌کند، افزود: با توجه به فیلمنامه بسیار خاص و سنگین این فیلم، طراحی و شناخت نوع پوشش بازیگران و حتی انتخاب رنگ، طرح لباس بازیگران بیش از دو سال طول کشید و خداداد جلالی کارگردان کار با حمایت و پشتیبانی از بخش طراحی لباس توانست کمک زیادی به این بخش کند و برای این فیلم سینمایی بالغ‌بر 50 لباس دوخته شد که برای هر یک از این لباس‌ها جلسات طولانی بحث و گفت‌وگو جهت شناخت طرح و رنگ مناسب لباس برگزار شد که به‌نوبه خود در سینمای ما نادر است.

او با قدردانی از کارگردان و بخش تولید فیلم سینمایی "زنی با ارابه چوبی" گفت: این فیلم سه دوره مختلف گذشته، حال و رؤیا را به نمایش خواهد گذاشت که طراحی نوع پوشش بازیگران در این سه دوره طوری طراحی‌شده است که بیننده در هر دوران شاهد شخصیت و روحیات متفاوت بازیگران خواهد شد و این بسیار جذاب و دیدنی است.

سنقری گفت: طراحی لباس یکی از مهم‌ترین ارکان برای یک فیلم سینمایی و تلویزیونی است و اولین چیزی که مخاطب با آن مواجه می‌شود، ظاهر بازیگر است و لباس متناسب برای یک بازیگر به‌عنوان یک رسانه در همان نگاه اول، اطلاعات کلیدی درباره موقعیت، هویت، وضعیت اقتصادی، طبقه اجتماعی، فرهنگی شخصیت نمایشی به مخاطب منتقل می‌کند و در این فیلم با توجه به فلسفی بودن فیلمنامه و نبودن نمونه از آن برای طراحی لباس به‌ناچار همه طرح‌ها برگرفته از الهام ذهنی و دید طراح و مشورت انجام شد.