سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مجید افتخاری مدیرعامل برند "عصر جدید"، مدرس دانشگاه، عضو کمیته برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی پوشاک ایران و دبیر بخش بانوان انجمن صنایع پوشاک کشور درباره شرایط حاکم بر قیمت مانتو در فروشگاه‌های کشور و افزایش چنددرصدی هزینه‌ها به خبرنگار هنرآنلاین گفت: گرانی مانتو دلایل متعددی دارد و نمی‌توان توقع داشت در بازاری که به‌یک‌باره قیمت ارز و دلار از 3 هزار تومان به 14 هزار می‌رسد، قیمت سایر اجناسی که به انحای گوناگون به این مسئله وابسته هستند، تغییر نکند.

افتخاری در ادامه به تشکیل برخی کمپین‌های احساسی در نه به خرید اجناس غیرضروری همچون مانتو اشاره کرد و گفت: متأسفانه این حرکات مردمی در ارتباط با صنایع کوچک و ضعیف انجام می‌شود و در این میان جای طرح این پرسش باقی است که وقتی قیمت ارز، ماشین و مسکن به شکل نجومی بالا رفت، مردم به‌جای تشکیل کمپین‌های نه به خرید این موارد، اقدام به خرید آن‌ها در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه می‌کنند.

این مدرس دانشگاه درباره افزایش چند ده‌درصدی مانتو در بازار کشور طی روزهای پایانی سال گذشته اذعان داشت: گرانی مانتو حباب نیست، بلکه ناشی از هزینه‌هایی می‌شود که افزایش نرخ ارز در امر واردات مواد اولیه و تولید پارچه به تولیدکنندگان تحمیل کرده است.

افتخاری ادامه داد: واقعیت این است که با توجه به قیمت مواد اولیه وارداتی و پارچه، امروز در بازار کشور مانتویی با قیمت کمتر از 100 هزار تومان وجود ندارد.

دبیر بخش بانوان انجمن صنایع پوشاک کشور درباره تخفیف‌های مانتو در روزهای نخست ماه اردیبهشت نیز گفت: این تخفیف‌ها از سود فروشگاه‌داران در بازار نوروز نشئت می‌گیرد چرا که آن‌ها به سود خود رسیده‌اند و حتی در این زمان هم تولیدکنندگان هستند که تخفیفی را بابت فروش اجناس خود به مشتری می‌دهند و این مسئله ارتباطی به تخفیف فروشگاهی ندارد.

او همچنین به نکته‌ای دیگر درباره موضوع تولید و عرضه مانتو اشاره کرد و اظهار داشت: مانتو پوششی است که از ترندهای جهانی تبعیت نمی‌کند و سرعت گردش مد در مانتوهای ایرانی چیزی در حدود 2 تا 3 برابر گردش مد در جهان است.

افتخاری گفت: برخی از افت قیمت‌ها به همین مسئله بازمی‌گردد و در چنین شرایطی، بیشترین عامل تخفیف‌های فصلی بر روی مانتوها به همین موضوع مربوط می‌شود چراکه بازار خود را با گذشت زمان از دست می‌دهند.

این مدرس دانشگاه در حوزه کارآفرینی در خاتمه تأکید کرد: اکنون بهترین زمان ممکن برای صادرات است چرا که در حوزه سازمان‌های کوچک، موضوع تحریم‌های نفتی چندان اثرگذار نیست و اتفاقاً فرصتی مناسب را برای ارزآوری فراهم می‌کند.