سرویس مد و لباس هنرآنلاین: بنا بر بخشنامه واردکنندگان پوشاک و برندهای خارجی از شهریور سال 95 ملزم به دریافت گواهی فعالیت نمایندگی شرکت‌های خارجی از وزارت صنعت، معدن و تجارت شده‌اند.

از اسفند 95 نیز هرگونه ثبت سفارش این برندها منوط به داشتن گواهی فعالیت نمایندگی بوده که از خرداد 96 ترخیص این‌گونه پوشاک‌های برند منوط به اخذ و نصب شناسنامه کالا شده بوده است.

حال مهلت قانونی در این زمینه به اتمام رسیده و اکنون این‌گونه برندها مشمول کالای قاچاق هستند. طبق بررسی‌ها واحد تجاری گوناگون در سراسر کشور در زمینه توزیع پوشاک محرز قاچاق، شناسایی‌ شده‌اند و باید در اولین فرصت کالای ایرانی جایگزین اجناس خارجی کنند.

واپسین روزهای سال گذشته بود که سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه از هفته گذشته ۱۱۰ واحد ارائه‌کننده پوشاک محرز قاچاق پاک‌سازی‌شده است، از توسعه طرح مبارزه با عرضه قاچاق پوشاک به ۷ استان خبر داد.

حمیدرضا دهقانی‌نیا در مورد نتایج اجرای طرح مبارزه با قاچاق پوشاک در شهر تهران اظهار کرد: ۱۱۰ واحد تجاری در نزدیک به ۴۰ مجتمع تجاری تهران شناسایی شد که پوشاک محرز قاچاق داشتند و بر اساس هماهنگی‌هایی که با محوریت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام گرفت، در این زمینه اقدامات مقتضی انجام شد.

به گفته مخالفان این طرح نیاز به سه میلیارد دلار واردات پوشاک وجود دارد درحالی‌که ۶۰ میلیون دلار واردات رسمی انجام می‌شود. ضمن اینکه به اعتقاد آن‌ها برخورد باید در مبادی بوده نه اینکه مامورین به فروشگاه‌ها مراجعه کرده و مدعی مبارزه با قاچاق باشیم. برخی آدرس غلط به مقامات مسئول می‌دهند که بر این اساس ما از معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درخواست کرده‌ایم تا بسترهای قانونی را فراهم کرده که به‌جای این طرح مجدد آغاز شود؛ اما تولیدکنندگان باید چند نکته را مدنظر قرار دهند و آن اینکه باید قوی در صحنه باشند نه اینکه اجازه دهند بار دیگر طرح متوقف شود.

 این در شرایطی است که برخی از مخالفان اجرای این طرح روز گذشته از فرماندار شمیرانات وقت گرفته تا ایشان را ببینند درحالی‌که کلام صریح فرماندار این است که بگذارید قاچاق بفروشند؛ اما شهر نباید به هم بریزد. درحالی‌که ما به ایشان هشدار می‌دهیم، در مقابل اجتماع ۱۰۰ نفری که از آن می‌ترسند ما می‌توانیم دو هزار کارگر را وارد کرده و تجمع کنیم. درخواست تجمع را هم داده‌ایم و کار پیش روی ما بسیار سخت است.