سرویس مد و لباس هنرآنلاین: علت‌ شکل‌گیری اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران و به‌طورکلی اتحادیه‌های صنفی این است که در کشور ما قانونی با عنوان قانون نظام صنفی وجود دارد.

این قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است و ازآن‌جهت که  دولت بخشی از اختیارات خود را به تشکل‌های خصوصی واگذار می‌کند، در حقیقت مجوز فعالیت‌های صنفی را منوط به جواز کسب صادره از اتحادیه‌های صنفی می‌کند. 

از دیگر سو اتحادیه‌های صنفی یا هر تشکل بخش خصوصی دیگر وظیفه‌ی دفاع و حمایت از منافع صنفی اعضای خود را بر عهده‌دارند و می‌توانند با تجمیع ظرفیت‌ها شرایط توسعه و پیشرفت اعضای صنف خود را فراهم نمایند.

اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران در سال 1351 تأسیس‌ شد که اعضای این اتحادیه به تولید و عرضه‌ پوشاک در شهر تهران اشتغال دارند.

درواقع اتحادیه‌های صنفی دودسته وظیفه بر عهده‌ دارند: نخست تکالیفی کـــــه بر اساس قانون نظام صنفی به ایشان واگذارشده است  و دیگری،‌ آنچه بر اساس وظایفشان نسبت به صیانت و حمایت از منافع مشترک اعضایشان بر عهده دارد. در بخش نخست، پس از مراجعه متقاضیان فعالیت‌هــای صنفی مربـــوط به تولید یا فروش پوشاک و طی مراحل قانونی جواز کسب صــــــــادر می‌شود و متقاضی ضمن بهره‌مندی از برخی آموزش‌ها و مشاوره‌های تخصصی با ضوابط قانونی در حوزه  فعالیت‌های صنفی خود آشنا می‌شوند و ازآن‌پس اتحادیه‌های صنف پوشاک در قالب بازرسی‌های مستمر خود نسبت به کیفیت عملکرد ایشان نظارت لازم را انجام می‌دهند اما بخش دیگر که حمایت و صیانت از منافع صنفی اعضا اتحادیه است و مهم‌ترین وظیفه اتحادیه تلقی می‌شود. اتحادیه با برقراری ارتباط با نهادهای حاکمیتی و تصمیم‌گیرنده تمام توان خود را مصروف حمایت از منافع اعضا و صنف خود می‌کند. 

در حیطه آموزش، این اتحادیه تفاهم‌نامه‌ای با سازمـــان فنی و حرفه‌ای منعقد کرده است  که بر اساس آن ضمن ارائه خدمات آموزشی و تخصصی مدارک معتبر آموزشی از سوی سازمـــان فنی و حرفه‌ای کشور به افرادی که موفق به اتمام دوره‌ها شده باشند ارائه می‌گردد.

در موضوع پژوهش، اتحادیه صنف فروشندگان و تولیدکنندگان پوشاک دارای مرکز پژوهش است و ازآنجاکه هر فعالیتی به دانش وابسته است، به‌ویژه صنف پوشاک که طی سال‌های اخیر، دچار تحولات بسیار عمیق شده است و امروزه شاهد پیشرفت‌های فوق‌العاده در این صنعت هستیم.

بدون شک صنعت پوشاک یکی از کارگر برترین صنایع دنیا است. در این صنعت بر اساس میانگین جهانی با حدود 15 میلیون تومان سرمایه‌گذاری یک شغل مستقیم ایجاد می‌شود این رقم در هیچ صنعت دیگری مشاهده نمی‌شود و در برخی صنایع مثل خودروسازی، فولاد و پتروشیمی بیش از 10 برابر است. 

به‌هرروی اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران ضمن تدوین طرح جامعی برای توسعه صنف پوشاک و نیز برنامه‌ریزی‌های منسجم سالانه اقدامات متعددی را در محدوده توان و اختیارات خود اجـــــرا می‌کند اما اهم سرفصل‌ها و راهکارها را می‌توان  اصلاح برخی قوانین، حمایت‌های تعالی‌بخش دولتی، انسجام و یکپارچگی بخش خصوصی، نگاه جامع به صنعت مد و لباس و بهره‌مندی از فرصت‌های پیشرو، افزایش تعاملات و مبادلات جهانی، ارتقا سطح دانش تخصصی، به‌روزرسانی صنعت و نهایتاً تلاش مضاعف فعالان بخش خصوصی دانست.