سرویس مد و لباس هنرآنلاین: ویژه‌نامه نخستین جشنواره مد و لباس ایرانی اسلامی استان اردبیل در روزهای نخستین سال 97 منتشر شد و این امر نشان از عزم جدی مردم و مسئولان این خطه در پرداخت هر چه بیشتر و بهتر به حوزه مد و لباس داشت.

در این مقدمه این ویژه‌نامه آمده است:

مرور و پایش جریان‌های حاکم توسعه، گواه این حقیقت است که در هر عصری متناسب با شرایط و جریان‌های خاص حاکم بر آن عصر، حوزه فناوری خاصی به عنوان پیشروان توسعه در آن عصر محسوب می‌شود.

آینده پژوهان و اقتصاد دانان بر این باورند که دنیای آینده، دنیای رقابت فرهنگی است و عصر فرهنگی نامیده شده است. عصری که از آن جهان فرهنگی نیز نام می‌برند و به تبع آن فناوری فرهنگی دارای مزیت می‌شوند.

یکی از مصادیق مهم صنایع فرهنگی، صنعت مد و طراحی است. این صنعت علاوه بر آنکه کاملاً ارزشی و مبتنی بر ایدئولوژی و فرهنگ است، دارای بعد صنعتی بسیار بزرگی نیز است. صنعتی که اشتغالزایی، سود و ارزش افزوده فراوان دارد...

بخش دیگری از این ویژه نامه به سخنان سیدناصر اسحاقی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل اختصاص دارد.

او معتقد است پوش مناسب باید به بهلود فرهنگ عمومی کمک کند و سبک زندگی مان را در مسیر ارتقاء انسانیت به سرانجام رهنمون سازد.

غریب منوچهری معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل و دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس این استان نیز تشکیل این کارگروه را فرصتی مناسب برای نزدیک شدن به این مقوله از دریچه هنر می‌داند.

در این گزارش عملکرد سایر اعضای کارگروه ساماندهی مد و لباس استان اردبیل و برگزیدگان نخستین جشنواره مد و لباس ایرانی اسلامی استان اردبیل معرفی شده‌اند.

بیانیه هیئت داوران جشنواره مد و لباس اسلامی ایرانی استان اردبیل نیز به شرح زیر است:

هیئت داوران جشنواره مد و لباس استان اردبیل ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره، مراتب تشکر خود را از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای کارگروه ساماندهی مد و لباس استان، به جهت توجه به این امر مهم اعلام می دارد. این جشنواره با هدف ایجاد بستری مناسب برای تعامل بین حوزه هنر و صنعت و نیز به منظور حمایت از طراحان و تولیدکنندگان بومی استان در دو بخش مانتو اجتماع و پوشاک مدارس برگزار شد.

بدون شک برگزاری جشنواره های اینچنین، گامی مهم در راستای اشاعه فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی، هدایت بازار و تولید ملی و ترغیب عموم به منظور حمایت از پوشاک فاخر با فرهنگ بومی خواهد بود.

هیئت داوران ضمن بررسی آثار و معرفی نفرات برتر جشنواره، امید است طراحان شرکت کننده در این جشنواره در فعالیت های آتی خویش نکات زیر را مد نظر قرار داده است:

رعایت خلاقیت از اده تا اجرا و پرهیز از کپی برداری از آثار موجود در بازار

توجه به انتخاب پارچه

توجه به کیفیت دوخت

استفاده از طرح، نقش بدیع و چشم نواز

توجه به سلایق بازار و امکان تولید انبوه طرح مورد نظر