سرویس مد و لباس هنرآنلاین: آئین اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر عصر روز دوشنبه 6 اسفندماه با حضور سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، صدیقه پاک‌بین دبیر جشنواره، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی سیف‌جمالی مدیرعامل بنیاد ملی مد و لباس، مهدی افضلی مدیرعامل مؤسسه توسعه هنرهای معاصر و جمعی از طراحان، تولیدکنندگان، صاحبان برند، صنعتگران و دانشگاهیان در تالار وحدت برگزار شد.

سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به‌قرار داشتن در آستانه میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز بزرگداشت مقام زن، سالروز تولد بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و همچنین پشت سر گذاشتن جشن 40 سالگی انقلاب اسلامی ایران اذعان داشت: جشنواره مد و لباس سال گذشته از هفت‌ خان گذشت و در این دوره به پشتوانه تجربیات ادوار گذشته و با همراهی متصدیان به جلوه آمد. در هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر همچون دیگر جشنواره‌ها، این رویداد بر مبنای یک آئین‌نامه کار خود را آغاز کرد و دیگر آنکه کوشیدیم بر رسالت اصلی خود یعنی اعتلا و ارتقای طراحی اهتمام داشته باشیم. نشست‌ها و کارگاه‌های عامی و عملی مانند رکنی رکین در تمامی جشنواره‌های فجر موردتوجه قرار گرفت و در همین راستا به جشن چهل‌سالگی انقلاب نیز با انتخاب تم خاص توجه ویژه‌ای به این موضوع شد و در جشنواره مد و لباس فجر نقش مکران موردنظر قرار گرفت.

حسینی: موضوع مکران در راستای توجه به سرمایه‌های ثمین جغرافیا و تاریخ ایران‌زمین رقم خورد

حسینی با تأکید بر اینکه انتخاب موضوع مکران در راستای توجه به سرمایه‌های ثمین جغرافیا و تاریخ ایران‌زمین رقم خورد اظهار داشت: در این میان استعدادها و نظرات طراحان هنرمند بر یک موضوع متمرکز شد. در طول برگزاری جشنواره چه در تهران و چابهار درباره کیفیت برگزاری این دوره از افراد حاضر جویا شدم و همگی بر رشد کیفیت این دوره تأکید داشتند. امسال با علاقه مندی و شوق مدیران خدوم منطقه آزاد چابهار بر اساس تفاهم‌نامه میان معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و منطقه آزاد چابهار بخش بین‌الملل جشنواره را با محوریت ارائه نشان مهتاب باشکوه برگزار کردیم.

او افزود: کارستان های دست‌اندرکاران مد و لباس به‌ویژه دوست صدیقم جناب آقای قبادی و هنرمند توانا سرکار خانم پاک‌بین این رویداد را به چنان مایه‌ای رساند که ازاین‌پس گام‌هایی در مسیر تثبیت داشته‌ها و توسعه رویکردها گام برداریم

حسینی با اشاره به اینکه پیشینه روشن و منیر ایران، لباس ایران را نه صرفاً در مقام یک پوشش که به مرتبه شعر و شعور رسانده است، بیان کرد: امروز لباس به نگارخانه‌ای هویت مند و سرشار از فکر و فرهنگ بدل شده است و اکنون کمترین وظیفه ما این است که با همراهی طراحان و با گفتگو با صنعتگران از ظرفیت‌های ناب تاریخی و شگفتی‌های جذاب اقلیم و اقوام ایران بهره گرفته و آثاری ممتاز بیافرینیم، برند بسازیم و با اعتمادبه‌نفس برای حضور در عرصه‌های جهانی بکوشیم.

یکی از سیاست‌های ما در سال 98 حرکت به سمت حرفه‌ای شدن است

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز در این مراسم با تقدیر از تمامی متصدیان برپایی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر گفت: 10 ماه پرفرازونشیب را برای برپایی این دوره و رقم خوردن آن پشت سر گذاشتیم. خوشحالم که ایرانیان فعالان حوزه  مد و لباس رادارند و شما در یک دایره اثرگذار نقش‌آفرینی می‌کنید و تلاش می‌کنید سهم مؤثری داشته باشید.

قبادی با اشاره به این که از خدا خواسته است مادامی‌که خداوند نعمت اثرگذاری را از او نگرفته به کار خود ادامه دهد بیان کرد: فعالان مد و لباس ثابت کرده‌اند که اثربخش هستند و در سخت‌ترین شرایط کشور اتفاقی را رقم می‌زنند که موردتوجه همگان قرار گیرد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور افزود: گام‌های برداشته‌شده بخش اندکی از جامه ایرانی را باید به دیگر کشورها معرفی کرد. باید به سمتی برویم که توانمندی فعالان مد و لباس ایرانی در سراسر جهان بدرخشد. حوزه مد و لباس کشور به سمت استقلال فرهنگی و اقتصادی گام برمی‌دارد و تلاش می‌کند به قطع وابستگی‌ها در معنای استقلال کمک کند.

او افزود: امسال علاوه بر بازدیدکنندگان تخصصی، جمع کثیری از مردم را در کنار خود دیدیم و این نشان می‌دهد موضوع مد و لباس وارد سطح زندگی ایرانیان شده است. گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که ایرانیان به استفاده از کالای ایرانی در بخش پوشاک بسیار علاقه دارند و این نتیجه تلاش‌های دست اندرگاران این حوزه است.

قبادی بر لزوم توجه هر چه بیشتر به موضوع آموزش و ارتقا دانش تأکید کرد و گفت: باید خود را برای آموزش‌های حرفه‌ای توانمند کنیم. یکی از سیاست‌های ما در سال 98 حرکت به سمت حرفه‌ای شدن است و تلاش‌های ما به شاخص‌های حرفه‌ای شدن در جامعه بپردازیم. ارتقا سطح آموزش نخستین مرحله برای حرفه‌ای شدن است و این دانش باید مبتنی بر نیاز جامعه باشد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به بخش‌های مختلف جشنواره اشاره کرد و گفت: امسال برای نخستین بار به موضوع نقد آثار در حوزه مد و لباس پرداختیم و در این میان طراحان باید به سمتی پیش روند که آستانه تحمل خود را برای شنیدن نقد افزایش دهند هرچند که خدایی ناکرده نباید نقد موجب تحقیر افراد شود.

قبادی اذعان داشت: همان‌طور که شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری این وزارتخانه بر آن تأکید داشته‌اند کشور ما دارای جغرافیای کم‌نظیر است و تجربه هنرمندان ما در پرداختن به نقش مکران بسیار ارزشمند بود. همچنین به تأکید این بزرگواران باید بگویم که بستر برای تسهیل در فعالیت‌های قانونی فعالان عرصه مد و لباس فراهم است و این امر می‌تواند در مسیر هویت بخشی و ماندگاری آثار کمک کند.

او گفت: باید در ادامه مسیر جامه ایرانی را به فرهنگ ایرانی آراسته کنیم و امید است در آینده جشن خودکفایی را در تمامی بخش‌های حوزه مد و لباس برگزار کنیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در بخشی دیگر از سخنان خود به بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر و برگزاری آن در منطقه آزاد چابهار اشاره کرد و گفت: حضور بالغ‌بر 20 کشور در این رویداد را فرصتی مغتنم برای معرفی هنر فعالان عرصه مد و لباس کشور به دیگر نقاط جهان و افزایش ارتباطات بین‌المللی می‌دانم.

بازدید بالغ بر 40هزار نفر از هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر

صدیقه پاک‌بین دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر نیز در سخنانی، جشنواره را محل تلاقی ایده‌های نو و اجرا دانست و تصریح کرد: در این جشنواره شاهد یک کنش اساسی بودیم و مکران نیز به‌عنوان سمبلی از داشته‌های میهنی مطرح شد.

پاک‌بین در بخشی از سخنان خود به ارسال 8100 اثر به دبیرخانه هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر اشاره کرد و گفت: در این دوره 1500 اثر در معرض دید عموم قرار گرفت و روزانه شاهد بازدید 5هزار نفر از محل برگزاری جشنواره در بوستان گفتگو بودیم که مجموع این رقم به بیش از 40 بازدید از جشنواره می‌رسد.

دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در ادامه از خریداری چندین طرح توسط تولیدکنندگان در این دوره خبر داد.

بیانیه هیئت‌داوران هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر نیز به شرح زیر توسط غزال بهمنی طراح لباس و عضو هیئت‌داوران قرائت شد:

"هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در حالی به ساعات پایانی برگزاری رسمی خود نزدیک می‌شود که در بسیاری از جنبه‌ها می‌توان جشنواره هشتم را پررنگ‌ترین گردهمایی هنر طراحی مد و لباس در ایران دانست. حجم بی‌سابقه ارسال آثار از سراسر کشور برای شرکت در جشنواره امسال به حدی بود که در روزهای نخست تعیین‌شده برای دریافت آثار نگرانی این شیرین و جدی از کافی بودن محل نگه‌داری آثار دریافتی در میان همکاران ما به وجود آمده بود.

مشاهده تعداد آثار دریافتی باعث شد تا اعضای هیئت داوری با احساس مسئولیتی مضاعف نسبت به بررسی تک‌تک آثار رسیده به جشنواره و تطابق آن با معیارهایی چون خلاقیت در طرح، رنگ و کاربردی بودن آثار؛ و باافتخار برای اولین بار در بخش مجموعه‌سازی تطابق آثار ارسالی با موضوع مکران اقدام نماید.

نتایجی که امروز و در پایان این بیانیه به استحضار شما حضار محترم خواهد رسید، نتیجه برگزاری چندین نوبت جلسه داوری است که در آن اعضای هیئت داوری، نهایت سعی و دقت خود را برای بررسی جزئیات هرکدام از آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره به کار گرفته‌اند، چراکه به‌خوبی می‌دانستیم که امیدها و آرزوهای بی‌شماری به هرکدام از آثاری که در مقابل چشمان ما است گره‌خورده و خود را مدیون دست‌ها و چشم‌هایی می‌دانیم که در آفرینش هرکدام از این آثار نقش‌آفرینی کرده‌اند.

خدا را شاکریم که کیفیت آثار متقاضی شرکت در بخش مسابقه جشنواره هشتم مد و لباس فجر به حدی بوده که ما را امیدوار ساخت در آینده‌ای نه‌چندان دور لباس ایرانی بتواند به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم هویت ایرانی، اسلامی در سطح بین‌الملل جایگاه ویژه‌ای پیدا کند و جهانیان، ایرانیان را به لباس‌ها و هنرمندی‌شان در طراحی لباس و پارچه نیز بشناسند.

در پایان ضمن تشکر از تمامی هنرمندان، برای صنعت گران و طراحان این مرزوبوم آرزوی موفقیت دارد."

اسامی برگزیدگان بخش‌های مختلف هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر به این شرح معرفی شدند:

مائده مؤذن در بخش طراحی لباس با رایانه

ستاره مهدوی‌نیا در بخش طراحی زیوالات

 محمدباقر محسنی در بخش جواهرات و زیورالات ساخته شده

 رزا هدایی کندری برای طرح چرمین رز در بخش کیف و کفش

آذر و آزاده نجیبی در بخش طراحی کفش زنانه

ابراهیم کارامد کرمانی در بخش کفش مردانه

مجموعه "رزهای رنگی" مریم شیرزادی، لیلا پیرزادی و نعیمه خاکپور در بخش لباس اجتماع بانوان

مجموعه‌ آبادای از همدان در طراحی لباس اجتماع مردان

گروه صدف دریا از بوشهر در بخش محصولات عفاف و حجاب در مسابقه زنده طراحی

پریسا عارفی در بخش طراحی زنده پارچه

سمانه سمتی در بخش نوار دوزی

الهام فاتحی در بخش بخش مد و لباس مجلسی و مناسبتی

مهدی تقی‌زاده در بخش طراحی چادر برای رانندگی

غزاله قجری در بخش طراحی رایانه‌ای پوشش سر

نیلوفر صابر در بخش طراحی دستی پوشش سر

سمیرا رضازاده در بخش طراحی لباس کاربردی اجتماع برای بانوان

شکوفه اسفندیاری در بخش مجموعه سازی

محبوبه علی‌بلندی در بخش بین‌الملل

تقدیر از حسام‌الدین جلالی، میرمحمدتقی دانایی هوشیار، زینب نوروزی و سیدسعید میرمحمد صادق در بخش پیشکسوتان

تقدیر از مدیران کل ارشاد استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و قزوین

تقدیر از محسن پیشدادی در بخش پوستر

تقدیر از خبرگزاری‌های مهر و صدا و سیما و روزنامه شرق (مریم علی‌بابایی از مهر، زهرا شفیعی از خبرگزاری صدا و سیما، ستاره جاوید از روزنامه شرق)

تقدیر از علی استادزاده در بخش مقالات تخصصی

تقدیر از فاطمه سادات ابراهیم در بخش پایان‌نامه کارشناسی

تقدیر از آذر اسماعیلی در بخش پایان‌نامه ارشد

تقدیر از مریم ریگی در بخش نشان مهتاب از استان سیستان و بلوچستان