سرویس مد و لباس هنرآنلاین: آئین اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، دوشنبه ششم اسفندماه در تالار وحدت برگزار می‌شود و اسامی برگزیدگان بخش‌های مختلف اعلام خواهد شد.

این دوره از جشنواره در دو بخش اصلی ملی و بین‌المللی در تهران و چابهار برگزار شد. این در حالی است که آئین اختتامیه بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره و بخش علمی دانشگاهی پیش از این برگزار شده و این بار قرار است با اعلام برگزیدگان بخش‌های نمایشگاهی، مسابقه زنده، انجمن‌ها، مؤسسات و دیگر بخش‌ها پرونده این رویداد تا فجری دیگر بسته شود.

صدیقه پاک‌بین دبیر این دوره از جشنواره درباره آمار آثار رسیده در بخش‌های مختلف اذعان داشته است: آثار رسیده در بخش زیورآلات ۸۰۰ اثر، در بخش کیف و کفش ۳۰۰ اثر، لباس اجتماع ۱۳۰ اثر، لباس مجلسی ۱۲۰ اثر، در بخش مجموعه‌سازی نیز ۶۰ مجموعه به نمایش درآمده است. بخش مجموعه‌سازی سال گذشته شروع کوچکی داشت اما امسال گسترده‌تر شده و این مجموعه از شهر ساحلی مکران، منطقه جنوب کشور الگو گرفته است.

بخش صنعت هشتمین جشنواره مد و لباس فجر هم میزبان بیش از 40 شرکت‌کننده با تکیه بر فناوری‌های نوین بود که آخرین دستاوردهای خود را جهت استفاده طراحان در هشتمین جشنواره بین المللی مد ولباس فجر به نمایش گذاشتند.

امسال در جشنواره هشتم برای اولین بار "پلتفرم‌های فروش تولید داخلی" رونمایی و همچنین کارگاه‌های آموزشی به منظورتبادل نظر بین طراحان، صنعتگران پارچه و کارخانه داران برگزار شد.

هدف اصلی کارگاه‌های آموزشی نیاز سنجی طراحان برای طراحی در کارخانه، استفاده از نبوغ و استعداد طراحان در تولید پارچه است.

به هر روی در این دوره با همراهی طراحان، تولیدکنندگان، صنعتگران، اصحاب رسانه، برنامه‌ریزی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و روی خوش مدیران منطقه آزاد چابهار و شهرداری تهران، گروه‌های هدف در چرخه پوشاک کشور از مراکز اصلی و تخصصی مد و لباس به جشنواره فجر دعوت شدند و دیگر بار فرصتی مناسب برای طراحان، صنعتگران، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی فراهم شد تا در تعاملی دوسویه به ایجاد ارتباط گسترده و مؤثر با یکدیگر بیاندیشند.

آثار این دوره، مصداقی از چهره شعار "خوشا مکران و نقش بی‌مثالش" در عرصه مد و لباس بودند و بی‌شک با تکیه بر هنر خلاقانه طراحان و تلاش صنعتگران، در آینده نزدیک با ظهور جلوه‌های بیشتری از تمدن و فرهنگ غنی ایران در بستر مد و لباس مواجه خواهیم شد.

به هر روی، نقاط قوت و ضعف دو رویه سکه برگزاری هشت دوره جشنواره مد و لباس فجر بوده است و از این پس لازم است تمامی افرادی که به نوعی هنر، قلم و بنیه اقتصادی خود را در این مسیر قرار داده‌اند، بیش از هر زمان دیگری به ثمرات و تبعات برگزاری جشنواره‌ مد و لباس فجر بپردازند.