سرویس مد و لباس هنرآنلاین: کارگاه‌های ایده تا اجرا جزء پرطرفدارترین بخش‌های بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در چابهار بود که در نهایت منجر به تولید آثاری با رویکرد آموزش‌های این ورک شاپ شد.

سرجو ونوتی، استاد آکادمی بررا و طراح مد درباره برگزاری این کارگاه‌ها و بازخورد اجرایی آن به خبرنگار هنرآنلاین گفت: واقعیت این است که من تا امروز دو سفر به ایران داشتم که یکی متعلق به سال گذشته بود. به نظر من جشنواره اتفاق خوبی بود و معتقدم که در وجه انسانی رویداد، تأثیرگذاری بود زیرا من یک علاقه، اشتیاق و شور و شوقی را در یادگیری علاقه‌مندان به عرصه مد دیدم که در ایتالیا اندکی کمرنگ شده است. در واقع من آن میزان علاقه را در چابهار دیدم، در ایتالیا ندیده‌ام.

او ادامه داد: در بحث سازماندهی معتقدم که از سال گذشته تا امروز کارهای مختلفی انجام شده است زیرا در سال‌های قبل دقیقاً نمی‌دانستیم که باید چه کنیم اما امسال کاملاً حوزه فعالیت ما مشخص بود و می‌دانستیم که باید چه کاری انجام دهیم.

این مدرس تصریح کرد: فکر می‌کنم در این کارگاه سه روزه، ملاقات و مواجه دو فرهنگ رخ داد که البته از جمله اهداف مد نظر ما بود و ما به بهترین وجه ممکن به آن دست یافتیم، زیرا پس از برگزاری این کارگاه‌ها تعداد زیادی از هنرجوها به ما گفتند پس از این دوره‌ها شجاعت و شهامت ورود به حوزه مد را یافتند که به نظر من بهترین رویداد در این بخش بود.

ونوتی ادامه روند کارگاه‌های تخصصی را یک ضرورت خواند و گفت: به نظر من، بهتر است که  این مواجه و ملاقات‌های فرهنگی به نحوی تخصصی‌تر ادامه پیدا کند.

او بر لزوم توجه به ابعاد تکنیکی کار در عرصه مد اشاره کرد و گفت: به نظر من خوب است که مسئولان این جشنواره، علاوه بر کارگاه‌های طراحی، نگاهی نیز به عرصه تکنیکی داشته باشند. بر همین اساس بسیار مثبت است که تعدادی از متخصصان برای آموزش بخش‌های تکنیکی نظیر دوخت و دوز، اتوکشی و.... وارد برنامه‌ها شوند و بتوانند این بخش را نیز با آموزش همراه کنند.

مدرس دانشگاه هنرهای زیبای بررا تأکید کرد: به نظر من آثاری که از این کارگاه خارج شد، بدون اغراق قابل توجه بود. به نظر من بیش از 50 درصد کارها خوب و رضایت بخش بودند و می‌توانند برای بازار جهانی جالب توجه باشند زیرا حاضران سعی کردند در این دوران المان‌های تزئینی خود را کم کنند که البته گرایش ایران نیست و در بازار بین‌المللی مورد پذیرش است.

بررسی جشنواره مد و لباس فجر از نگاه مدرسان آکادمی بررا و شرکت چی اف

ونوتی ادامه داد: با توجه به اینکه طراحان در این کارگاه‌ها توانستند خود را در حد ایده به سطح بین‌الملل نزدیک کنند، من فکر می‌کنم که قابلیت مطرح شدن را در این سطح از فضای بین‌المللی را نیز دارند.

او درباره آثار تولید شده در این کارگاه‌ها گفت: لباس‌های به نمایش درآمد در بخش نمایشگاهی جشنواره مد و لباس قطعاً نماینده فرهنگ ایران و در سطح قابل توجهی است اما به نظر من لباس‌های تولید شده در این ورک شاپ‌ها جالب توجه تر بودند زیرا به دید جهانی نزدیک‌تر شده و بیشتر می‌توانستند با فضای بین‌المللی ارتباط برقرار کنند.

این هنرمند درباره آینده عرصه مد در ایران گفت: من نمی‌توانم وزن عناصر فرهنگی و هنری را در ایران اندازه بگیرم اما  معتقدم که پتانسیل و پایه‌های لازم در عرصه مد بین طراحان ایرانی وجود دارد.

ونوتی در پایان خاطرنشان کرد: در ایران همه از امید و خواسته‌های خود برای بهبود فضا و بال و پر دادن به این عرصه، صحبت می‌کنند اما قطعاً در کنار این مباحث باید امکانات لازم نیز فراهم شود و صرفاً نمی‌توان به امید و آرزو بسنده کرد.

مد در ایران با سطح بین‌الملل متفاوت است

لوکا گیرا دوزی، دیگر مدرس آکادمی هنرهای زیبا بررا که سال‌ها در زمینه ارائه مد نیز فعالیت داشته، نتیجه کارگاه‌های برگزار شده را مثبت خواند و گفت: هدف ما در کارگاه‌های از "ایده تا اجرا" این بود که ببینیم چه امکاناتی برای همکاری متقابل و نزدیک کردن دو فرهنگ وجود دارد. من معتقدم که از وجه انسانی جشنواره بسیار خوب بود زیرا من گرما و صمیمیت زیادی از آن دریافت کردم و بیش از هر چیز با همه زنانی که در این ورک شاپ با آن‌ها کار کرده‌ام احساس دوستی می‌کنم.

او ادامه داد: وقتی به ایران آمدیم یک سری برنامه در ذهن داشتیم که البته شک و شبه‌هایی نیز درباره نتیجه آن وجود داشت. در واقع سوالاتی نظیر اینکه آیا به سطحی که مد نظر داریم، خواهیم رسید یا نه؟ در ذهن ما مطرح بود اما در نهایت آنچه که دیدیم به همه شک‌ها و شبهه‌های ما پایان داد.

مدرس آکادمی بررا تصریح کرد: در ارتباط با سوزن‌دوزی‌های منطقه بلوچستان، من عکس‌های زیادی گرفتم و نمونه‌های کوچک بسیاری جمع آوری کردم که به ایتالیا می‌برم تا به شرکت‌هایی در این زمینه ارائه دهم. این ارائه ممکن است تقاضاهایی در این زمینه ایجاد کند، بنابراین هیچ بعید نمی‌دانم که در این زمینه اتفاقاتی رخ دهد و راه سفارش‌های بین‌المللی برای هنرمندان این عرصه باز شود زیرا موسسه مد نظر ما اساساً درباره دوخت‌ها کار می‌کند، اما درباره رویدادهایی که در این بخش داخل ایران رخ می‌دهد با توجه به اینکه شناختی از ساختارهای این حوزه ندارم، پیش بینی خاصی نمی‌توانم ارائه دهم.

بررسی جشنواره مد و لباس فجر از نگاه مدرسان آکادمی بررا و شرکت چی اف

گیرا دوزی ادامه داد: در مفهومی که ما غربی‌ها از مد می‌شناسیم، در ایران مد وجود ندارد. در غرب مد به معنای لباسی است که مردم در زندگی روزمره می‌پوشند و همه با یکدیگر متفاوت است اما در این چابهار، همه مردم بر مبنای سنت‌های خود به یک شکل لباس می‌پوشند بنابراین روند موجود در این بخش با ذهنیت غربی ما در عرصه مد متفاوت است و نمی‌توان با الگوهای موجود در سطح بین‌الملل آن را قضاوت کرد.

بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در این دوره با حضور 19 کشور در چابهار برگزار شد.