سرویس مد و لباس هنرآنلاین: رزالیو باربوزا نماینده شرکت Chiefe در ایتالیا، اجرای جشنواره مد و لباس فجر در چابهار را اقدامی مثبت و در راستای شناسایی استعدادهای نهفته در این منطقه دانست و دراین‌باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: به نظر من پتانسیل‌های مناسبی در ایران وجود دارند اما متأسفانه هنوز در برخی از ابعاد آموزشی نقص‌هایی حتی در بخش تکنیکی نظیر دوخت و دوز، اتوکشی و .... دیده می‌شود.

او افزود: به طور حتم، کار طراحی و تهیه الگو امر بسیار پیچیده‌ای است و من طی دوره برگزاری کارگاه‌های از "ایده تا اجرا" متوجه شدم که برخی از شرکت‌کنندگان با فضای اجرای الگوها به شکل متفاوت از عادت‌های همیشگی خود دچار مشکل شده‌اند.

نماینده شرکت Chiefe در ایتالیا، تصریح کرد: در بدو شروع کارگاه‌های این جشنواره، برخی از شرکت‌کنندگان شوکه شدند زیرا اساتید حاضر از آنان خواستند که با فضای متفاوتی از آنچه همواره انجام می‌دادند، کار ارائه کنند البته علی‌رغم اینکه در بدو امر کار اندکی برای شرکت‌کنندگان سخت بود، به مرور زمان با آن کنار آمدند.

باربوزا ادامه داد: برخلاف انتظار ما جوان‌ترها دیرتر از افراد باتجربه با فضا تطبیق پیدا کردند اما من در دل این کارگاه‌ها پتانسیل‌های موجود در این بخش از کشور را دیدم و متوجه شدم که استعدادهای بالایی در این زمینه وجود دارد.

او بر لزوم توجه بر مسئله آموزش تأکید کرد و گفت: زمانی که متد و فرم تازه در این کارگاه‌ها ارائه شد، همه ما متوجه شدیم که مقداری بستر آموزش و فضای آکادمیک کم است اما به طور حتم پتانسیل‌های موجود به این افراد کمک کرد که بتوانند با فضا همراه شوند و علی‌رغم عادت‌های خود با تکنیک و فرم‌های متفاوت و خلاف مدل همیشگی خود پیش بروند.

نماینده شرکت Chiefe در ایتالیا، سوزن‌دوزی‌های بلوچ را بخشی زیبا در حوزه مد دانست و گفت: به نظر من سوزن‌دوزی‌های بلوچ کارهای زیبایی هستند اما برای ورود به عرصه بین‌المللی مد یقیناً باید در مورد رنگ‌های موجود در این بخش بحث کنیم.

باربوزا توضیح داد: رنگ‌های موجود در لباس مردم بلوچ متعلق به این خطه است و از این سرزمین برآمده است اما مسئله اینجاست که نوع این رنگ‌ها علی‌رغم ویژگی‌هایی چون شادی‌بخش بودن و تضاد زیبا، دیگر برای بازار غرب و مردم اروپا جذاب نیست و این تم مورد پسند این جامعه قرار نمی‌‎گیرد بنابراین ضروری است که بر روی رنگ آثار در این بخش کار کنیم و به تعدیل رنگ‌ها در این بخش بیاندیشیم تا این بخش بتواند بهتر با فضای بین‌المللی ارتباط برقرار کند.

او خاصیت مد را تغییر و تحول دانست و گفت: سنت از جمله مسائلی است که به صورت ثابت و همواره وجود دارد در حالی که مد برای ما مدام در حال تغییر است بنابراین در ذات مد رنگ‌ها نیز باید خود را تطبیق دهند.

نماینده شرکت Chiefe در ایتالیا، ادامه داد: چیدمان و نحوه مدیریت غرفه‌ها در این بخش از جشنواره مد و لباس فجر، برای من بسیار جالب بود و انتظار این اندازه مدیریت و ساماندهی را نداشتم.

باربوزا افزود: اشتیاق گسترده زنان و طراحان در این منطقه برای شخص من نیز بسیار جذاب بود و باعث شد که از حضور در این فضا واقعاً لذت ببرم.

کارگاه‌های "از ایده تا اجرا" طی سه روز در قالب برنامه‌های هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در چابهار برگزار شد که در آن بالغ بر 26 طراح داخلی زیر نظر اساتید ایتالیایی آموزش دیدند.