به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، فاطمه عباس‌آباد در یادداشتی با اشاره به موضوع هشتمین جشنواره مد و لباس فجر یعنی مکران نوشت:

برخی از جوانان این مرزوبوم فکر می‌کنند کشورشان ایران در زمینه ارائه الگوی مناسب مد و لباس چیزی برای عرضه ندارد، و برخی هم‌چشم‌های خود را به آن‌سوی مرزها دوخته‌اند که سال جدید چه مد و برندی در حوزه مد و لباس وارد کشور می‌شود.در پاسخ باید بگویم کشورمان ایران با داشتن فرهنگ و تمدن هفت‌هزارساله هیچ‌چیز برای عرضه مد و لباس کم ندارد.درواقع نباید آنچه را که خود داریم ز بیگانگان تمنا کنیم.

ازاین‌رو نویسنده تلاش کرده در این متن نسبت به‌طور ساختار مند با معرفی منطقه‌ای با عنوان مکران، بخشی از تمدن و هویت ایرانی را جهت اطلاع خوانندگان بیان کند.

اما منطقه مکران کجاست؟

به سواحل دریای عمان در جنوب شرق کشور تا جنوب غرب پاکستان سواحل مکران می‌گویند. یعنی این سواحل از شرق بندرعباس شروع می‌شود و تا مرز پاکستان و ایران ادامه دارد. مردم محلی به آن مَکران می‌گویند، اما در اشعار فردوسی مُکران هم نوشته‌شده. اهمیت سواحل مکران به این خاطر است که تنها بندر اقیانوسی ایران یعنی چابهار، در آن قرار دارد.

منطقه مکران دارای۲۰۰ جاذبه زیست‌محیطی جانوری و گیاهی است و یکی از مکان‌های مهم این منطقه روستای کلپورگان باسابقه ۷ هزار سال ثبت جهانی در زمینه سفال است طرح‌های خاصی که روی سفال‌های این منطقه به دستان زنان بومی این روستا به‌عنوان میراث غنی در حوزه سفال‌گری نقش می‌بندد. این منطقه دارای هنر سوزن‌دوزی است.هنری ماندگار و یادگار زنان بلوچی به‌حساب می‌آید هنری که دارای گلدوزی‌های خاص است و در هیچ منطقه‌ای از ایران پیدا نمی‌شود.

تا پیش از انقلاب اسلامی در حوزه طراحی‌ها، طراحان کشورمان کمتر به این منطقه توجه کرده‌اند، ایران کشوری غنی و دارای تنوع نمادها و نشانه‌ها است، بخشی از نشانه‌ها در تصویر مفهوم دارد و بر اساس آن قابلیت اجراشدن در آثار هنری دارد.مثلاً در حوزه نشانه‌ها ممکن است برخی از طراحان از پروانه استفاده کنند، وجه نشانه‌ای پروانه نوزایی و تولد است و نقشی که قرار است از پروانه بر روی لباس حک شود شناخت مفهومی است که طراح با الهام و برداشت از نمادها و نشانه‌ها بر روی لباس خلق می‌کند.

نمادهای زیادی در سراسر ایران ازجمله سیستان و بلوچستان و بخصوص منطقه مکران وجود دارد که توجه به این نمادها در خلق آثار بی‌بدیل بسیار مهم است. حداقل یک سابقه صدساله در حوزه گرافیک داشته‌ایم.

همچنین یکسری از نمادهایی که در فرهنگ کشورمان از گذشته تاکنون بوده و امروزه به یک برند جهانی تبدیل‌شده، کاشی‌کاری مسجد جامع نطنز است، این کاشی‌کاری مربوط به دوره ایلخانیان در قرن هفتم هجری قمری است با جستجو در نمونه کاشی‌های این دوره، نمونه طراحی‌شده امروز آن را در کارخانه مرسدس بنز و آرم سه پر مرسدس بنز مشاهده می‌کنیم. جالب است بدانید که پیشینه آرم استفاده‌شده در اتومبیل مرسدس بنز در قرن ۲۱ به کاشی‌کاری قرن هفتم مسجد جامع نطنز برمی‌گردد.از این نوع نمادها در کشورمان بسیار است که به آن توجه شده است و داستان آن به جهانگردانی برمی‌گردد که در دوره‌های مختلف به‌ویژه دوره صفویه از نماهای این دوره دیدن کرده و نمونه‌برداری کرده‌اند و دربرند های مطرح امروز از آن استفاده‌شده است.

از دوره صفویه به بعد بسیاری از مینیاتورهای ایرانی به سمت غرب کشیده شدند و از المان‌های تاریخی ایران بهره برده و در طراحی‌های امروز استفاده کردند و آثار تاریخی این دوره را در برند مرسدس بنز جهانی کردند.

اگر مدهای اروپایی را جستجو کنیم مشاهده می‌کنیم که بسیاری از طراحان اروپایی در خلق آثار خودشان از نمادهای ایرانی استفاده کرده‌اند شاید ما پس از انقلاب اسلامی دچار بحران‌هایی مانند جنگ، تحریم و ... بوده‌ایم  و از استفاده این نمادها در حوزه مد و لباس بی‌نصیب مانده‌ایم همین امر ما را به فکر فروبردهاست حالا که اوضاع روبه‌راه است هم‌اکنون می‌توانیم خودمان از این نمادها در مد ایرانی استفاده کنیم.  امروز برندهای مطرحی مانند ژیوانشی و هرمس از طرح فرش، گبه و گلیم ایرانی در پارچه‌ها و لباس‌های خودشان استفاده کردند.

نمادهای بسیاری در کشور ایران وجود دارد که به آن کمتر توجه شده است و یکی از زمینه‌های بروز و ظهور آن در زمینه مد و لباس است.نمونه دیگری از نمادهای ایرانی دیگری که غربی‌ها از آن برای خود استفاده کرده‌اند و الان به یک برند مطرح دنیا از نمادهای ایرانی تبدیل‌شده است، برند ورساچه است. فرشته‌ای که به‌عنوان نماد ورساچه شناخته می‌شود ریشه در فرهنگ و تاریخ ما دارد ولی ما دانش کمی در این زمینه‌داریم و از گنجی که در خانه‌داریم بی‌خبریم. اگر بتوانیم این نمادها را درست استفاده کنیم قطعاً با سرعت زیادی بین مردم رشد می‌کند و باعث صعود مد ایرانی و جایگزینی آن با مد‌های غربی می‌شویم.