سرویس مد و لباس هنرآنلاین: بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر، با حضور 18  کشور خارجی، اساتید، فعالان حوزه مد و لباس و برجسته‌ترین طراحان داخلی و خارجی  فردا پنجشنبه 25 بهمن ماه کار خود را در مرکز نمایشگاه‌های چابهار آغاز خواهد کرد.

در این دوره از جشنواره کشورهایی چون: فرانسه، اسپانیا، سنگاپور، تونس، چین، قزاقستان، روسیه، ایتالیا، سوریه، عمان، آذربایجان، ارمنستان، عراق، پاکستان، هند، افغانستان، لبنان، اندونزی حضور خواهند داشت.

بخش بین‌الملل هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، با شعار "خوشا مکران و نقش بی مثالش"  بر فرهنگ و سنت‌های منطقه مکران و سوزن دوزی‌های بی نظیر این خطه  برگزار خواهد شد.

نگین فیروزه‌ای چابهار در روزهای پیش رو با به رخ کشیدن زیبایی‌های فرهنگ بومی این منطقه و صد البته سوزن دوزی‌های بی نظیر زنان این خطه، بخشی مهمی از اندیشه و مد ایرانی و اسلامی را در این نمایشگاه به تصویر خواهد کشید.

همزمان با جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، بخش بین‌الملل نیز با میزبانی از مهمانان خارجی و داخلی، بخش‌های مختلفی نظیر ورک‌شاپ‌های آموزش عملی و تئوری، نمایش سوزن دوزی‌های بی نظیر منطقه سیستان و بلوچستان و طراحی‌های نوآورانه طراحان ایرانی را به نمایش خواهد گذاشت.

در این جشنواره بخش‌هایی چون طراحان خارجی، طراحان ایرانی خارجی از کشور، سفارت خانه‌ها و پاویون ایران فعالیت خواهند داشت.

در بخش پاویون ایران بخش‌هایی نظیر: نمایش لباس ادوار و اقوام تاریخ ایران، نمایش لباس‌های مدرن ایران، غرفه نفرات برگزیده سال گذشته در بخش بین‌الملل، غرفه صلح و خلیج فارس، برگزیده‌های نشان مهتاب و سی‌پال فعال خواهند بود.

بخش بین الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر

در بخش لباس اقوام علاوه بر نمایش مدل‌های گوناگون پوشش در ایران، دوخت‌ها، سبک‌ها وسنت‌های تزئین لباس در ادوار مختلف نیز به نمایش گذاشته خواهد شد. این بخش از جمله حوزه‌هایی است که علاوه بر ایجاد امکان آشنایی طراحان با حوزه سنت‌ها و آیین‌های نهفته در دل فرهنگ ایرانی، فضایی را نیز در راستای تعامل مثبت با این بخش فراهم خواهد کرد.

بلوچستان از جمله نقاطی است که در آن هر شهر و خطه‌ای سوزن‌دوز‌های بی نظیری مختص به خود دارد. در این منطقه رنگ‌ها، نوع مهرها، نحوه بافت تارها و تعریف نوع پوشش کاملا متفاوت است. بر همین مبنا غرفه زنان بلوچی در این نمایشگاه از جمله بخش‌های جذابی به شمار می‌ر ود که علاوه بر نمایش لباس‌های دلربای این خطه، تفاوت‌های نقاط مختلف بلوچستان را از سبک‌های سوزن دوزی گرفته تا نحوه پوشش به تصویر می‌کشد. در این بخش بازدیدکنندگان علاوه بر بازدید از لباس‌های این خطه و نحوه دوخت این نمونه‌ها، تفاوت‌هایی را احساس خواهند کرد که به یقین درک آن نیازمند تحقیق وپژوهشی به گستردگی استان بزرگ و جذاب بلوچستان است.

در بخش برگزیدگان نشان مهتاب نیز، افراد برگزیده  که بر مبنای فراخوان منتشر شده، انتخاب شده‌اند، آثار خود را به نمایش خواهند گذاشت. این بخش با حضور زینب نوروزی، سوزن دوز برجسته و به یاد مهتاب نوروزی پیشکسوت این عرصه برگزار خواهد شد.

پرفورمنس لباس گروه "تار اول" به سرپرستی ستاره اسکندری نیز از دیگر رویدادهای این دوره از جشنواره خواهد بود.

بخش بین الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر

در بخش دیگری از این جشنواره ورک شاپ‌ها و کارگاه‌های عملی و تئوری با حضور برجسته‌ترین اساتید حوزه مد و لباس در راستای افزایش توانایی تئوری، نظری و اجرایی طراحان برگزار می‌شود.

در این راستا پنجشنبه 25 بهمن ماه ورک شاپ‌های تئوری مد و لباس در موضوعات مختلف از ساعت 16 الی 20 در محل نمایشگاه برگزار خواهد شد.

همچنین بخش ورک شاپ‌های عملی نیز 26 ،27 و 28 بهمن ماه همه روزه در بخش های گوناگون از ساعت 9 الی 13 توسط اساتید مختلف برگزار خواهد شد.

این ورک شاپ ها با همکاری دانشگاه بررا ایتالیا، "Accademia di belle arti di Brera"،  تاش اینستیتود، چیفر میلان، ویزارد فرانسه و رونس سوئیس و حضور اساتید برجسته ایرانی برگزار می‌شود.

در بخش دیگری از این رویداد، حوزه کتاب نیز با تمرکز بر تالیفات و آثار پژوهشی مرتبط با حوزه مد و لباس در راستای معرفی به فعالان این حوزه برگزار خواهد شد.

بخش بین الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر

در دل این جشنواره مهمانان خارجی و داخلی طی تورهای کوتاهی با زیبایی‌های گردشگری منطقه بکر و زیبای  چابهار نظیر اسکله بریس، کوه‌های مریخی، تالاب صورتی، اسکله رمین، گل افشان، باغات کهیر، اسکله کنارک و ... بازدید خواهند کرد.

بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر پنجشنبه 25 بهمن ماه ساعت 16 در منطقه آزاد چابهار افتتاح و تا 28 بهمن ماه ادامه خواهد داشت.