سرویس مد و لباس هنرآنلاین: گزارش دبیرخانه کارگروه مد و لباس استان سیستان و بلوچستان از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در سال 97 منتشر شد.

طی سال‌های اخیر و از زمانی که طرح ساماندهی مد و لباس از سوی مجلس شورای اسلامی مطرح و درنهایت این طرح تبدیل به قانون شد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وادارات کل استان‌ها مکلف شدند دبیرخانه‌هایی با عنوان کارگروهی مد و لباس در وزاتخانه تأسیس کنند.

از سال 1390 در این زمینه فعالیت‌هایی ازجمله برگزاری نمایشگاه سالانه مد و لباس در دستور کار قرار گرفت و به دنبال آن از سال 92 دبیرخانه مد و لباس در استان سیستان و بلوچستان با نظارت معاونت هنری شکل گرفت.

یکی از اقدامات این دبیرخانه، برگزاری نشست با فرهیختگان و هنرمندان طراح و برگزاری جشنواره و نمایشگاه‌های پوشاک سنتی است.

در گزارش دبیرخانه مد و لباس استان آمده است:

مسئله مد و لباس هم در مباحث دینی و هم در پیشینه باستانی ما وجود داشته است و ازآنجاکه سیستان و بلوچستان پیشینه باستانی خوبی در حوزه پوشاک دارد، صنعت پوشاک برای بانوان استان چه در سیستان و چه بلوچستان از موارد حجاب کامل برخوردار بوده است و متناسب با شرایط اقلیمی منطقه رشد کرده است.

به سبب وجود بادهای 120 روزه سیستان و گرمای طاقت‌فرسای بلوچستان، پوشش زنان به‌طور کامل بوده است اما امروزه این خطه نیز با تهاجم فرهنگی غرب مواجه بوده و کارگروه درصدد است تا با ایجاد ظرفیت‌هایی برای طرح‌های نو به احیای سوزن‌دوزی‌ها، خامه‌دوزی‌ها، سیاه‌دوزی‌ها و گلدوزی‌های استان کمک کند.

در همین راستا نخستین نمایشگاه پوشاک سنتی سیستان و بلوچستان با همکاری دبیرخانه مد و لباس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه فرهنگی و هنری زیور شرق و بنیاد ملی مد و لباس برگزار و با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

یکی از مهم‌ترین اهداف کارگروه مد و لباس استان، تشکیل بانک اطلاعاتی فعالان حوزه مد و لباس و شناسایی و کشف استعدادهای بالقوه و ساماندهی، نظارت و حمایت از گروه‌های فعال در استان و همچنین برگزاری جشنواره پوشاک سنتی به شکلی گسترده در سال آینده است.

گزارش عملکرد دستگاه‌های عضو اجرایی کارگروه ساماندهی مد و لباس استان از ابتدا تاکنون به همراه عناوین رویدادها نیز از سال 90 تاکنون ذکرشده است.

جشنواره "کی بانو"، جشنواره پوشاک سنتی زنان با رویکرد احیای خامه‌دوزی سیستان، برگزاری نمایشگاه تلفیق سنت و هنر نو در پوشاک استان سیستان و بلوچستان، مسابقه طراحی صنایع‌دستی، البسه محلی و رودوزی‌های سنتی سیستان و بلوچستان، شرکت در جشنواره منطقه‌ای هرمزگان، شرکت در سه دوره جشنواره مد و لباس فجر، تهیه و تدوین آلبوم مانتو اجتماع، برگزاری دومین جشنواره پوشاک سنتی اقوام و برگزاری سومین جشنواره پوشاک سنتی اقوام و نخستین جشنواره منطقه‌ای پوشاک سنتی اقوام استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان ازجمله رویدادهای مندرج در این گزارش است.

مشخصات اتحادیه‌ها و مراکز مرتبط با حوزه مد و لباس استان سیستان و بلوچستان، مشخصات کارخانه‌ها و صنایع فعال وابسته حوزه پوشاک و نساجی استان سیستان و بلوچستان، لیست کتاب‌ها و مقالات حوزه مد و لباس استان و لیست مراکز فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌ها و مراکز مرتبط با حوزه مد و لباس استان در این گزارش عملکرد ذکرشده است.

اسامی چهره‌های پیشکسوت و فعال در حوزه لباس اقوام در استان سیستان و بلوچستان نیز در این گزارش آورده شده که ازجمله می‌توان به زنده‌یاد مهتاب نوروزی، مریم کریمی ایرندگانی، شهین شهرکی، فاطمه کول، مهین گرگیچ، سارا قادری، نجمه یعقوبی و سمیه صیادی اشاره کرد.