سرویس مد و لباس هنرآنلاین: سلسله نشست‌های علمی و تخصصی هشتمین جشنواره بین‌‌المللی مد و لباس فجر طبق سال‌های گذشته از چندی پیش از آغاز به کار رسمی این رویداد برپا شده و تاکنون از بین 10 عنوان نشست، هشت مورد به سرانجام رسیده است.

در این گزارش با نگاهی به عناوین پنجم، ششم، هفتم و هشتم این نشست‌ها، توضیحاتی را درباره هر یک از موضوعات ارائه می‌کنیم.

عنوان پنجم: تحلیل نقش نمادهای آئینی و دینی در نشانه‌های بصری طراحان لباس

طراحان هنرمند با درک و مطالعه دقیق نشانه‌های فرهنگی خویش باید بتوانند از نشانه‌های فرهنگی  ودینی کشور در آثار خویش استفاده کنند.

شاید در آغاز شکل‌گیری اجتماع‌های بشری، پوشاک تنها جنبة حفاظتی داشته و برای مصون نگه داشتن بدن در برابر عوامل طبیعی و اقلیمی به کار می‌رفته است؛ ولی با توسعة باور‌های دینی و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی، کارکرد اجتماعی و فرهنگی و عقاید دینی و مذهبی، کارکرد اجتماعی و فرهنگی و نمادین پوشاک، برجسته‌تر شد و لباس، بیش از هر چیزی نشان دهندة هویت انسانی، اجتماعی و قومی انسان‌ها گشته است.

لباس هر انسان، پرچم کشور وجودی اوست که با آن فرهنگ خود را اعلام می‌کند، لباس نه تنها تحت تأثیر فرهنگ قرار دارد، بلکه معرف شخصیت تک تک افراد نیز هست.

در جامعه‌ای که ارزش‌های والای انسانی بی اعتبار باشد و عالم درون انسان معنایی مستقل از جلوه‌های بیرونی نداشته باشد، شخصیت انسان بر پایه توجه دیگران و اظهارنظر آنان درباره وی شکل می‌گیرد.

عنوان ششم: تأثیر بصری گرافیک در طراحی لباس

لباس به عنوان یک رسانه بصریِ فردی و اجتماعی و چالش هایی که ایجاد می کند مورد توجه همگان قرار دارد بنابراین طراحان برای طراحی لباس از منظر زیبایی شناسی رفتاری باید طرح هایی را خلق کنند که  نظر هر شخصی را به خود جلب کند.

آنالیز تصویر به جنبه های بصری پنهان و تاثیراتی که نوع طراحی لباس می تواند در جامعه ایجاد کند، نیز به طراحان کمک می کند.

عنوان هفتم: کارآفرینی در حوزه مد و لباس

سرمایه اقتصادی و انسانی از مهم‌ترین سرمایه‌ها برای ایجاد کارآفرینی است و در این میان کارآفرینی در حوزه پوشاک نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

با توجه به فراگیری استارت‌آپ ها در کسب و کارهای ایران، حوزه مدو پوشاک هم با حضور شتاب‌دهنده‌های این حوزه و کارآفرینان نسبت به طراحی الگوهایی برای بهبود وضعیت در این حوزه اقدام کرد تا با کمک تکنولوژی توسعه این بخش را فراهم سازد.

عنوان هشتم: بررسی مطلوبیت اجتماعی، عزت نفس و نوع پوشش

سبک شخصی شما محدود به لباس نیست بلکه در هر کاری که می‌کنید نمایان می‌شود. به‌طورخاص در مورد پوشاک سبک شخصی شما در جنس پارچه‌هایی که انتخاب می‌کنید، الگوها، زیورآلات و کیف‌های دستی شما نمایان است.

به این فکر کنید که در این موارد ترجیح می‌دهید چه انتخاب‌هایی داشته باشید. اگر از سبک خود مطمئن هستید آن را با اعتماد به نفس و عزت نفس کامل بیان کنید. قاعدتا آنچه شما می‌پسندید باید در قالب چهار نوع کلاسیک، رمانتیک، اسپرت و دراماتیک بگنجد.

به هر روی برای رسیدن به شرایطی مطلوب در امر پوشش، لازم است با در نظر گرفتن هنجارهای اجتماعی به عرفی متناسب با گروه‌های سنی و رسته مخاطب آثار رسید.