به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، نرگس بامداد، مدیر موسسه نورا حجاب با بیان اینکه تیم طراحی این موسسه امسال در هفت بخش هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر شرکت کرده است، گفت: موسسه نورا حجاب در زمینه تولید محصولات حجاب و عفاف فعالیت می‌کند و دارای تیمی از طراحان جوان و خلاق است، این تیم طراحی قصد دارد با الهام از رنگ ماسه‌های سواحل مکران، محصولات حجاب و عفاف را در رنگ‌های شاد و جذاب برای جوانان کشور تولید کند، در همین راستا نیز در هشتمین جشنواره مد و لباس فجر شرکت کرده است.

او با اشاره به انتخاب مکران به عنوان موضوع ویژه طراحی در هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر برای تولید آثاری برگرفته از جاذبه‌های گردشگری این مکان در قالب لباس، گفت: برای تولید برندهای ایرانی، اسلامی ابتدا باید به نمادسازی توجه کرد زیرا پرداختن به این امر مهم در برند سازی بسیار ضروری است.

بامداد با ابزار خرسندی از انتخاب مکران به عنوان موضوع ویژه طراحی لباس در هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس، افزود: هر طراحی برای شرکت در جشنواره مد و لباس فجر اگر در اینترنت کلمه مکران را جستجو کند متوجه جاذبه‌ها و مناطق جذاب مکران با رنگ‌های زیبا از طبیعت، حیوانات، گیاهان و.. می‌شود، به عنوان مثال سواحل مکران دارای ماسه‌های هفت رنگی است که رنگ‌های آن بی نظیر است، از همین ماسه‌های هفت رنگ می‌توان الهام گرفت و جاذبه‌های زیبای منطقه مکران را در طراحی لباس به کار برد و آثار فاخری را در قالب لباس و پوشش‌های مختلف حجاب خلق کرد.

 این طراح لباس تصریح کرد: رنگ صورتی به عنوان رنگ سال معرفی شده است و یکی از تالاب‌های منطقه مکران نیز به رنگ صورتی است در طراحی چادر و ملزومات حجاب سعی کرده‌ایم از رنگ صورتی به شکل غیر مستقیم استفاده کنیم، در طراحی چادر نیز سعی کرده‌ایم از برش و طرح‌های مختلف چادر زنان بلوچی منطقه مکران الگو بگیریم و آثاری را خلق کنیم که کاربردی و زیبا وظریف باشد.

مدیر موسسه نورا حجاب خاطرنشان کرد: در یکی از کارگاه‌های آموزشی و توجیهی کارگروه ساماندهی مد و لباس، داوران هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر با دیدن آثار برخی از طراحان تاکید داشتند که المان‌های مکران به صورت غیرمستقیم بر روی طرح‌ها استفاده شود، به همین دلیل نیاز هست که هر طراح از هر المانی که از منطقه مکران بر روی لباس استفاده می‌کند یک شناسنامه در کنار اثرش ارائه دهد و توضیح دهد که از چه المان‌هایی الهام گرفته است.

بامداد بر بهره گیری از نمادهای منطقه مکران در تبلیغات و برند سازی در حوزه طراحی لباس تاکید کرد و افزود: نماد سازی در ایجاد یک برند موفق ایرانی و معروف بسیار مهم است، اگر در لباس‌های خارجی دقت کنیم متوجه نمادهایی بر روی لباس‌ها می‌شویم که هر نماد معرف یک مفهوم خاص است، در حوزه تولید لباس، طراحان می‌توانند با الهام گرفتن از طبیعت مکران نمادهایی را بسازند که اگر هر شخصی لباسی بانمادخاص خریداری کرد متوجه شود که نماد استفاده شده مختص منطقه مکران است، بنابراین نمادسازی در حوزه برند سازی مد و لباس خیلی مهم است.

هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، با شعار "خوشا مکران و نقش بی‌مثالش" ٢٦ بهمن تا ٢ اسفند از ساعت ١٠ صبح تا ٨ شب در مجتمع نمایشگاهی "بوستان گفتگو" برگزار می‌شود.