سرویس مد و لباس هنرآنلاین: این روزها در آستانه برپایی هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر قرار داریم؛ رویدادی که در تمامی ادوار برگزاری تلاش کرده تا برای بهره‌مندی مخاطبان از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در صنعت پوشاک بومی مبتنی بر الگوهای ایرانی و اسلامی گام‌های  مؤثری بردارد.

مقوله مد و لباس یک دغدغه فرهنگی و مسئله عمومی است و از همین رو جشنواره فجر در این عرصه باید متأثر از ابعاد و وجوه مختلف این موضوع باشد.

به هر روی با وقوع انقلاب اسلامی و تأسیس نظام جمهوری اسلامی ایران و متأثر از فضا و هویت دینی و ملی موجود، قوانین و سیاست‌های مختلفی در راستای ترویج و تثبیت الگوی پوشش اسلامی ایرانی در ادارات و اماکن دولتی و نیز فضای عمومی به تصویب رسیده است که می‌توان از آن به عنوان نخستین تلاش رسمی دولت‌ها در قالب اجرای قانون ساماندهی مد و لباس، مصوب مجلس شورای اسلامی اشاره است.  

باید پذیرفت که نیازسنجی مخاطبین و مصرف‌کنندگان و همچنین گردآوری نظرات واقعی آنان در خصوص و کم و کیف برگزاری جشنواره و بخش‌ها و فعالیت‌های متعدد طی ادوار گذشته یکی از مهمترین مؤلفه‌های ارزیابی این رویداد است، هر چند باید در کنار تحلیل و بررسی این نظرات و حرکت به سمت پیشرفت، با تشویق و ترغیب طراحان در ارائه ایده‌ها و طرح‌های ابتکاری، زمینه مناسب برای معرفی توانمندی‌های بخش صنعت و پوشاک کشور نیز فراهم شود.

در این میان، بررسی میزان استقبال و رضایت مردم از بخش‌های مختلف جشنواره‌های بین المللی مد و لباس ایرانی اسلامی، از جهات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و فهم ویژگی‌های  وضعیت ایده‌‌آل و مطلوب جشنواره از نگاه مردم است.

در همین راستا، بررسی و شناسایی مختصات جمعیتی، شغلی و تحصیلی و همچنین نظرات و سلیقه عموم مردم و نیز بازدیدکنندگان و مخاطبان جشنواره به عنوان گروه هدف، نحوه اطلاع‌یابی و منابع اطلاع‌رسانی در خصوص جشنواره، علل بازدید یا عدم بازدید و حضور شهروندان در جشنواره، ارزیابی فضای فیزیکی و محیطی و نیز فضای فرهنگی اجتماعی حائز اهمیت است.

چه بسا تغییر مکان برگزاری هشتمین جشنواره مد و لباس فجر از همین موارد نشات گرفته و همین امر می‌تواند امیدها را در موفقیت این دوره در قیاس با ادوار گذشته افزایش دهد.

بخش بین‌الملل جشنواره راهی چابهار می‌شود و بوستان گفتگوی ایران که تجربیات موفقی در زمینه برپایی نمایشگاه‌های مختلف دارد، میزبان سایر حوزه‌های جشنواره فجر در این دوره است.

از سویی دیگر، در آستانه هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ویژه‌برنامه‌هایی از سوی کارگروه ساماندهی برپا می‌شود.

کارگاه طراحی تصویری لباس با موضوع چهل سالگی انقلاب و انتشار آثار و طرح‌ها، انتشار کتاب با موضوع طراحی لباس پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مصاحبه با ۴۰ تن از دست‌اندرکاران مد و لباس و اختصاص بخش "چهل سالگی انقلاب اسلامی" در جشنواره با ارائه دستاوردها از جمله برنامه‌های هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر است که همزمان با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.