سرویس مد و لباس هنرآنلاین: آئین اختتامیه دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان، عصر روز شنبه 22 دی‌‎ماه با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، مینو پدرام دبیر جشنواره و جمعی مدیران و اصحاب رسانه به‌ویژه نمایندگانی از رسانه ملی، طراحان، تولیدکنندگان، صاحبان برند و علاقه‌مندان به حوزه لباس کودک و نوجوان در فرهنگستان هنر برگزار شد.

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این مراسم با تأکید بر تلاش‌های تمامی دست‌اندرکاران خانواده بزرگ مد و لباس بیان کرد: امیدواریم در روزگاری نه‌چندان دور شاهد آن باشیم که صداوسیمای ایران با افتخار به معرفی و تبلیغ برندهای پوشاک ایرانی بپردازد.

قبادی: متأسفم برای کسانی که با دلایل غیرمنطقی با ما همراه نشدند

قبادی از برخی برندهای پوشاک کودک و نوجوان نام برد و اذعان داشت: علی‌رغم آنکه با مشکلاتی همچون تحریم، نوسانات ارزی و مسائل اقتصادی مواجه هستیم، اما توانستیم به نتایج ارزشمندی در عرصه مد و لباس دست یابیم. متأسفم برای کسانی که با دلایل غیرمنطقی با ما همراه نشدند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور بیان کرد: باید مشکلات را کنار بگذاریم. اگر امروز شاهد آنیم که برندهایی نامدار در این عرصه مشغول به فعالیت هستند باید بدانیم که این‌ها یاد گرفته‌اند که در سختی‌ها سربلند زندگی کنند.

قبادی از حاضران در این جشنواره از سراسر کشور تقدیر کرد و گفت: بخش کودک و نوجوان زمانی در کنار سایر بخش‌های جشنواره مد و لباس فجر برگزار شد و با تکیه بر نتایج آخرین دوره، مجاب شدیم که این رویداد را با کمترین هزینه اما به شکلی مستقل برگزار کنیم.

پدرام: جهت فکری بازار به طراحان منتقل شد

مینو پدرام دبیر دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان در ابتدای این مراسم با تقدیر از همراهی برگزارکنندگان و فرهنگستان هنر به‌عنوان میزبان آثار به نمایش درآمده این رویداد اظهار داشت: نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی این دوره تلاش کرد که با حضور به هم رساندن صنعتگران در این بخش، کمک کند تا جهت فکری بازار به طراحان منتقل شود.

پدرام با معرفی بخش‌های مختلف جشنواره گفت: بخش رقابتی در زمینه طراحی پارچه و لباس میان 574 اثر رسیده به دبیرخانه برگزار شد که از میان 374 اثر در این دوره به نمایش گذاشته شد. بخش مسابقه زنده و ویترین ولی با حضور هشت برند ایرانی نیز از دیگر بخش‌های رویداد بود.

دبیر دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان به ظرفیت‌های طراحی پارچه و لباس اشاره کرد و افزود: رشته دانشگاهی در حوزه طراحی پارچه و لباس برای کودکان و نوجوانان وجود ندارد و خروجی این جشنواره‌ها، نتیجه تلاش و علاقه طراحان است.

او ادامه داد: بخش عمده‌ای از واردات پوشاک کشور به حوزه کودک و نوجوان مرتبط است. آمار کوچکی به دست آورده‌ام سالیانه یک و نیم میلیون نفر هر سال به جمعیت کشور اضافه می‌شود و در آماری کلی اگر جمعیت نوجوان را 10 میلیون نفر در نظر بگیریم، هر یک از این‌ها سالانه به 20 دست لباس نیاز دارند. این آمار خود مهر تأییدی بر ظرفیت‌های گسترده این بخش در کشور است. بهتر است با طراحی و تولید باکیفیت این بازار را برای خود حفظ کنیم و در این راستا باید برای حمایت از کالای ایرانی تلاش کرد.

جزایری: با هویت ایرانی آشتی کنیم

علی‌محمد جزایری از پیشکسوتان حوزه آموزش خلاقانه به کودکان و مربیان باتجربه مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها نیز طی سخنانی به برخی مبانی مهم طراحی لباس برای این گروه سنی اشاره کرد و گفت: از حاضران خواهشمندم که با هویت ایرانی آشتی کنیم و خط لاتین را از روی لباس کودکانمان برداریم و موتیف‌های ایرانی را جایگزین آن‌ها کنیم.

جزایری با اشاره به اینکه بسیاری از آثار ارائه‌شده در این جشنواره دارای تکه‌دوزی و اشیاء متصل شده به لباس‌ها بودند بیان کرد: این حرکت در لباس گروه کودک و نوجوان نادرست است و ممکن است خطراتی را به دنبال داشته باشد.

او افزود: از موتیف‌های ایرانی در طراحی‌های استفاده کنیم و نقاشی کودکان یکی از منابع الهام برای این کار باشد. برای کودکان پروانه‌ای که دو بال نامتقارن دارد جذاب است و بهتر است از موتیف‌های کودکان در این آثار بهره گیریم.

این مربی پیشکسوت با انتقاد از نبود لباس‌های کاربردی در این جشنواره بیان کرد: لازم است نکات آموزشی را بر روی لباس کودکان لحاظ کنیم. به‌طور مثال به جای استفاده از تصاویر انیمیشن‌های خارجی، جداول ضرب و دیگر مباحث و مفاهیم دارای بار آموزشی را روی لباس‌ها درج کنیم.

در آئین اختتامیه دومین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک، از لیدا هاشمی مدیر بند "لیدولند" با 40 سال سابقه فعالیت در حوزه طراحی و تولید لباس کودک و نوجوان به‌عنوان یک پیشکسوت فعال و پرتلاش در این حوزه تقدیر شد. همچنین برگزیدگان بخش رقابتی و مسابقه زنده نیز تجلیل شدند.

داوری جشنواره ملی طراحی لباس و پارچه کودک و نوجوان با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس و انجمن طراحان لباس و پارچه در دو بخش کودک و نوجوان توسط هیات داوران انجام شد.

اساسی‌ترین شاخصه‌های مد نظر داوران، خلاقیت و نوآوری، قابلیت تولید انبوه و رعایت اصول علمی در طراحی آثار بودند. امید است در دوره‌های بعد، با توجه به نیاز مبرم جامعه به طراحی لباس در این رده سنی، شاهد ارائه آثار متناسب و خلاقانه باشیم.

هیئت داوران ضمن قدردانی و تشکر از شرکت کنندگان در بخش رقابتی و پس از بررسی‌های فنی و تخصصی از میان آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره، نفرات برگزیده بخش‌های مختلف نخستین جشنواره ملی طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان را به شرح ذیل اعلام کرد:

برگزیدگان بخش لباس‌های دوخته شده:

نفر اول: فضه پرمور با ارائه اثر (کالکشن لباس دخترانه گلدار

نفر دوم: شبنم روح بخش با ارائه اثر (کالکشن عروس دریایی)

نفر سوم: الهام سلیمان پور لک با ارائه اثر (کالکشن زمستانی پروانه)

برگزیدگان بخش طراحی پارچه:

نفر اول: از دیدگاه داوران اثری موفق به کسب رتبه اول نشد.

نفر دوم: راضیه خیری پور با ارائه اثر (حیوانات و اعداد)

نفر سوم: نگار طاهری با ارائه اثر (الهام از شکوفه‌های درخت گیلاس)، صالحه کمالزاده با ارائه اثر (من چوب جادویی‌ام را گم کرده‌ام)

بخش شایستگان تقدیر بخش طراحی پارچه:

شیرین کره‌ای با نام طرح حیوانات جنگل

بخش تصویرسازی طراحی لباس:

لارا مگردیچیان آزاد در بخش کالکشن لباس کودک معرفی شد.

شایستگان تقدیربخش لباس دوخته شده:

1- مریم کریمی و لیلا بوستانی، (شایسته تقدیر به عنوان طراح و تولید کننده در حوزه لباس نوجوان)

2- اشرف مسلمان یزدی، فاطمه فلاحتی، معصومه صیامی زاده، هانیه توکلی، مریم روح زاده (شایسته تقدیر در بخش توجه به سلامتی و خلاقیت کودک و ارائه به صورت کالکشن)

3- فائزه حجازی (شایسته تقدیر به دلیل کیفیت بالای دوخت با توجه به بکارگیری پارچه چرم، الگو سازی مناسب وتوجه به استفاده از مفاهیم ایرانی)

4- نازنین رشیدی (شایسته تقدیر به دلیل توجه به موضوع مهم محیط زیست و رعایت اصول علمی در طراحی و ایده پردازی و اجرا)

5- وجیهه قپانداران (شایسته تقدیر به دلیل خلاقیت در پارچه سازی و توجه به طراحی و انتخاب پارچه درست با توجه به گروه سنی نوجوان)

6- روژین چلبی (تقدیر ویژه از طراح نوجوان در طراحی لباس و به کارگیری نقش مایه‌های ایرانی)

7- مریم پریایی (شایسته تقدیر به دلیل الهام از لباس اقوام ایرانی در طراحی لباس کودک)